KipAan KipUit -Hobby kip automatisering-

Projecten die niet passen in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 13
Geregistreerd: 24 Dec 2014, 23:25

KipAan KipUit -Hobby kip automatisering-

Berichtdoor Sjuul » 21 Mrt 2015, 14:34

Beste mede enthousiastelingen,

Ik wil al een tijdje aan de gang met draadloze communicatie tussen arduinos
Nu heb ik een leuke toepassing gevonden om dit in de praktijk te brengen, want zonder praktische toepassing begin ik er niet aan.

Mijn ouders hebben 10 hobby kippen die achter in hun tuin zitten in een schuur +/-50m van het huis.
Het is al verschillende keren voorgekomen dat deze zijn afgeslacht door diverse wilde dieren.
Het gevolg is dat een van mijn ouders elke avond en ochtend de stal moeten openen en sluiten om dit te voorkomen. :roll:

Een automatisch deurtje is zo gefixed met een arduino maar dat zou te simpel zijn.

Dus:
-Automatisch deur openen op handbediening of lichtsensor
-Temperatuur in schuur en buiten
-Verwarming aan uit
-RFID om te zien welke kippen binnen zijn, eventueel waarschuwen dat niet alle kippen binnen zijn bij sluiting hok
-Terugmelding, hok dicht en kippen compleet.
-Voer en water automaat.
-Schuurcam.

Niet alles zal in een keer worden gerealiseerd, het zal voornamelijk een groeiend project worden beginnend bij de deur.
Er is een stroomvoorziening in de stal maar communicatie tussen stal en huis zal draadloos moeten +/- 50m.
Ik wil dit toppic gebruiken als een soort bouwlog om iedereen op de hoogte te houden en tevens wat problemen die ik tegenkom te bespreken.

Eerste vraagstuk wordt de communicatie over deze afstand als iemand tips heeft of al bij voorbaat kan zeggen in welke richting ik het moet zoeken dan hoor ik het graag.

Mvg Sjuul

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: KipAan KipUit -Hobby kip automatisering-

Berichtdoor nicoverduin » 21 Mrt 2015, 16:01

Om gelijk maar in huis te vallen...
50 meter lijkt niet veel, maar er komen wel muren bij ed. allemaal faktoren die afstand belemmeren...
Neem maar eens je laptop en kijk maar eens of je wifi het nog doet als je in het kippenhok bent.
Alternatieven:
a) mogelijk dat je de ESP8266 kan gebruiken als WifiDriver. Die zend immers ver buiten de toegestane power uit
b) WiFi over het net. Dus bijvoorbeeld een kabel van de router naar zo'n speciale plug naar 230V. In het kippen hok hetzelfde en je hebt een ethernet verbinding vanaf het kippenhok. En dan op de Arduino een ehternet board
c) GSM. Niet goedkoop maar dan kan je zelfs in spanje zien dat de kippen niet op stok zijn :)

Dan heb j het over de Schuurcam. Zelfs met de slechtste resolutie, moet je je afvragen of je daar een Arduino voor moet gebruiken.
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 13
Geregistreerd: 24 Dec 2014, 23:25

Re: KipAan KipUit -Hobby kip automatisering-

Berichtdoor Sjuul » 21 Mrt 2015, 16:42

Ik was me al bewust dat 50 meter een behoorlijk stuk is.
Ik zat te denken aan RF communicatie: http://www.dx.com/p/arduino-apc220-wireless-rf-modules-w-antennas-usb-converter-143011#.VQ1-PPmG_eI
De zendertjes kunnen buiten worden geplaatst zodat deze gewoon door de vrije lucht kunnen communiceren
In eerste instantie wil ik een huis-arduino en een stal-arduino die via RF met elkaar communiceren en over en weer de info / commando's naar elkaar verzenden.
De interface moet erg simpel worden, het moet ook voor mijn ouders te begrijpen en bedienen zijn.

LCD 4x20 met daarop info:
Regel 1: Titel -KipAan KipUit-
Regel 2: status luik: open / dicht
Regel 3: Aantal kippen buiten, gevolgd door de namen van de kippen voorgesteld door een letter.
Regel 4: Aantal kippen binnen, gevolgd door de namen van de kippen.

knopjes om luik te openen sluiten op hand bediening.

De camera is idd voor de arduino wat veel gevraagd maar dat zou ook nog buiten de arduino om kunnen... uiteindelijk.
Uiteindelijk zou het wel vet zijn als je dit ook nog via een app zou kunnen volgen/bedienen maar laten we daar nog maar even niet op vooruit lopen

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: KipAan KipUit -Hobby kip automatisering-

Berichtdoor nicoverduin » 21 Mrt 2015, 17:18

Geen idee of het werkbaar is met die modules..... Ik zou voor dat je ze koopt eens goed googelen in hoeverre ze nu worden gebruikt.....Zo niet heb je grote kans dat je het wiel mag uitvinden.... Om nog maar niet te spreken in hoeverre de libraries "bijten" met anderen.
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 13
Geregistreerd: 24 Dec 2014, 23:25

Re: KipAan KipUit -Hobby kip automatisering-

Berichtdoor Sjuul » 22 Mrt 2015, 12:52

Daar heb je idd wel een punt.
Ik ben ook maar een beginner met slechts een paar succesvolle projecten, als ik de fouten van de fabrikant moet gaan oplossen wordt het een heel ander project.
Ga me eens verdiepen in XBee deze zijn al een tijdje bezig en hebben heel wat aanhang, dus veel support lijkt me. wel een stukje prijziger

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: KipAan KipUit -Hobby kip automatisering-

Berichtdoor nicoverduin » 22 Mrt 2015, 17:25

XBee is een uitstekend platform... en inderdaad prijzig... wordt ook veel zakelijk gebruikt
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 2
Geregistreerd: 10 Jun 2016, 22:38

Re: KipAan KipUit -Hobby kip automatisering-

Berichtdoor FiDel » 12 Jun 2016, 12:24

Hallo @Sjuul,

Ik heb net ook een kippenhok deurtje geautomatiseerd, maar vond een controller overkill. Ik heb het lekker ouderwets (analoog) gehouden.

Maar om uw ambities waar te maken heb je wel degelijk materiaal nodig: Een arduinootje kan natuurlijk maar het zal toch vrij complex worden voor je alles aan de praat krijgt.

Bekijk ns de Particle "electron" als controller voor jouw project:https://store.particle.io/collections/electron

Lijkt misschien duur, maar dit is vrijwel alles wat je nodig hebt om uw kippenhok te automatiseren en van om het even waar te volgen en te bedienen zonder dat je er ook wifi moet installeren...
Je kan later ook de sim kaart door een eventueel goedkopere vervangen.

Ik gebruik dit om m'n boot te bewaken en wereldwijd te tracken...

FiDel

Berichten: 5
Geregistreerd: 12 Jun 2016, 15:41

Re: KipAan KipUit -Hobby kip automatisering-

Berichtdoor jes2983 » 12 Jun 2016, 20:22

Fidel,
kan je eens een foto posten van het geautomatiseerd deurtje ?
Hoe heb je dit juist gemaakt ?

Jan

Berichten: 2
Geregistreerd: 10 Jun 2016, 22:38

Re: KipAan KipUit -Hobby kip automatisering-

Berichtdoor FiDel » 13 Jun 2016, 15:41

Hoe post ik op dit forum fotos?
Ik zie enkel een mogelijkheid om ze op eigen ruimte te plaatsen en dan een url in een bericht te zetten...

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: KipAan KipUit -Hobby kip automatisering-

Berichtdoor nicoverduin » 13 Jun 2016, 16:55

Dat is helemaal juist.
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Terug naar Overige projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten