Phase 3.0 - Model achtbaan aansturing

Projecten die niet passen in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 5
Geregistreerd: 22 Mei 2012, 23:36

Phase 3.0 - Model achtbaan aansturing

Berichtdoor Maxlaam » 23 Mei 2012, 00:03

Hallo allemaal,

Ik zal eerst een kleine introductie geven over mijzelf, maar voornamelijk mijn hobby.
In 2007 kwam ik in contact met een jongen, welke nu mijn beste vriend is, welke model achtbanen bouwde van K'NEX. Zijn hobby sprak mij wel aan en zo ben ik ook begonnen met het bouwen van achtbaan modellen, het bezoeken van pretparken en kermissen. In 2009 kreeg ik het gekke idee om mijn model achtbanen digitaal aan te sturen, start, stop, sensoren enzovoort. Een neef van mij vertelde mij over de Arduino en zo ben ik begonnen met deze microcontroller. In 2010 werd die vriend van mij gevraagd om een model te bouwen voor de miniatuurkermis tijdens de kermis in Oosterhout(NB), hij vroeg mij of hij die aansturing van mij mocht gebruiken voor zijn model. Uiteindelijk werd mij gevraagd of ik ook een model wilde maken voor de miniatuurkermis. Sindsdien doe ik per jaar 2 à 5 beurzen/miniatuurkermissen/expo's aan met mijn modellen.

Naarmate mijn hobby dus groeide werd de aansturing ook een stuk complexer. De aansturing noem ik 'Phase' naar de achtbaan die ik aan het bouwen was toen ik aan de aansturing begon.

Phase 1.0 draaide voor het eerst op de achtbaan "Looping Star" welke in Oosterhout te zien was, hier kan je foto's en een video vinden: http://www.dutchdetails.net/?page_id=21

Phase 1.0 kon maar 1 trein tegelijk aan en de code was ver van optimaal. Het was dan ook mijn eerste project.

In 2010 had ik een andere achtbaan gebouwd genaamd XenoX, deze had ik nagebouwd naar de echte achtbaan welke destijds in Zwitserland rond reisde. Deze achtbaan draait echter met twee treinen en ik wilde dan ook héél graag 2 treinen rond kunnen laten gaan. Gelukkig was er nog iemand met de K'NEX hobby welke zeer geïnteresseerd is in programmeren, hij heeft mij geholpen met het herschrijven van de code zodat er twee treinen tegelijk konden rijden zonder te botsen. Omdat de gehele code herschreven was besloot ik dit dan ook maar Phase 2.0 te noemen. Filmpjes en foto's van XenoX kan je hier vinden: http://www.dutchdetails.net/?page_id=518

Inmiddels had ik naast de pretpark, kermis en K'NEX hobby ook een andere hobby erbij gekregen, electronica!

In 2010 kwam ik in contact met de eigenaar van de reizende achtbaan "Super Mouse", gedurende de zomer heb ik een aantal kermissen meegedraaid en uiteindelijk vroeg hij of ik zijn achtbaan niet na kon bouwen met mijn K'NEX. Een redelijke uitdaging, want de Super Mouse heeft krappe bochten en draaiende gondels. Inmiddels is de baan zelf al wel af. Hier een test video van het model: http://www.youtube.com/watch?v=DtmRHZmWicY

Na een aantal kermissen meegedraaid te hebben, en dus ook de techniek achter de baan heb leren kennen, leek het mij wel leuk om een schakelkast te bouwen zoals de echte baan ook heeft. Hieruit ontstond dan ook het idee om Phase3.0 te maken.

Afbeelding

Allereerst begon ik met het inkopen van wat hout.. en een koffertje:
Afbeelding

Om een beetje een idee te krijgen van de inrichting heb ik in Google Sketchup eerst een model gemaakt van de schakelkast en de koffer:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En dan komen ook alvast de eerste componenten aan:

Afbeelding



Hier de eerste knoppen en schakelaars, van het merk Baco. Ik heb voor deze knoppen gekozen omdat ik deze ook regelmatig zie op de bedienings panelen van echte achtbanen.

Afbeelding

De koffer wordt het controlepaneel, de achtbaan modellen moeten zowel van zichzelf kunnen draaien als handmatig, dus steeds op de knop drukken.

Afbeelding

Toch wel een verschil met Phase 1.0/2.0
Afbeelding

En het bedieningspaneel is af:

Afbeelding

Toen was de kast aan de beurt:

Afbeelding

Na wat schroef en lijmwerk was dit het resultaat:

Afbeelding

Inmiddels ben ik hier aanbeland (video):

www.youtube.com/watch?v=PE8nqFRIvbc

Over een weekje ga ik hard verder werken aan de aansturing want ik mag eind Juni het model van de Super Mouse op de miniatuurkermis in Etten-Leur tentoonstellen, en de aansturing moet dan ook af zijn!

Thanks for reading!

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 700
Geregistreerd: 05 Mrt 2012, 21:56
Woonplaats: Appingedam

Re: Phase 3.0 - Model achtbaan aansturing

Berichtdoor pjh » 24 Mei 2012, 10:04

Werkelijk fantastisch. Lijkt me heerlijk arduino's te combineren met 'hardware' uit een tweede hobby.

Gebruikers-avatar
Berichten: 188
Geregistreerd: 23 Dec 2011, 00:12

Re: Phase 3.0 - Model achtbaan aansturing

Berichtdoor Duality » 26 Mei 2012, 12:09

1 woord WOW!
dat is prachtig!

en welkom bij het forum
:)

I kende ook iemand die met knex achtbanen bouwde, maar dat was meer een computer iemand. het was wel leuk hij had het ding voor een raam staan met een zonnepaneeltje,
dat de achtbaan van stroom voorzag.

Groet,
Duality

Berichten: 5
Geregistreerd: 22 Mei 2012, 23:36

Re: Phase 3.0 - Model achtbaan aansturing

Berichtdoor Maxlaam » 07 Jun 2012, 19:59

Bedankt voor de reacties allemaal, morgen ga ik een printje in elkaar solderen voor een LED bar voor naast de lift van de achtbaan. Omdat ik de lampjes gelijk met de gondel omhoog wil laten lopen moet ik een sensor gebruiken, de aansturing van deze lampjes zal dan ook via de Arduino gaan :)

Berichten: 5
Geregistreerd: 22 Mei 2012, 23:36

Re: Phase 3.0 - Model achtbaan aansturing

Berichtdoor Maxlaam » 22 Jun 2012, 01:35

Mijn deadline is komende dinsdag dus heb ik de afgelopen week heel hard gesoldeerd, uiteraard naast de examenfeestjes want dat hoort er ook bij als je geslaagd bent voor het VWO. Voor de nieuwsgierigen onder ons, ik ga studeren aan de Universiteit van Twente.


De code viel enorm mee al ben ik wel echt heel traag in het coden. De code is nu ver af, er rest mij eigenlijk alleen nog het testen, bug-fixen fine-tunen en de error codes. De error codes geven aan wat er fout is als de baan stil valt en zorgt er ook voor dat er geen bostingen komen voordat alles gecontroleerd is. Als het goed is zijn ze niet nodig ;)

Hier is een video van de 'boot' van de Arduino en het initialiseren van de baan. De 5 seconden wachttijd aan het begin is niet noodzakelijk voor de Arduino maar zorgt er wel voor dat de voeding en ventilatoren de tijd hebben om op toeren te komen.

https://www.facebook.com/video/video.ph ... 3203546446

Terug naar Overige projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten