Satellietschotel met stappenmotor

Projecten die niet passen in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 1
Geregistreerd: 22 Jun 2014, 15:06

Satellietschotel met stappenmotor

Berichtdoor Testers » 22 Jun 2014, 15:11

Beste allemaal,

Ik heb een satellietschotel (2 meter doorsnede) en die wil ik een nieuwe besturing geven.
Dus zoek ik iemand die dat met arduino kan maken.

De schotel wordt aangedreven door stappenmotoren.

Hier is een zelfde schotel te zien: http://t.co/40uPQX0EFr
Alles wordt betaald en ik wil ook eventueel een garage huren, mocht men geen plaats hebben thuis.


Groeten,

Ad Testers

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Satellietschotel met stappenmotor

Berichtdoor nicoverduin » 22 Jun 2014, 16:51

Ad
Dat worden wel hele stevige stappen motoren. Ik heb een jaar geleden eens bij iemand iets gedaan met stappen motoren die volgens de specs (met vertraging) 16Kg zouden moeten bewegen. Nou in je dromen.... bij 5Kg begon hij al pulsen te missen. Ik denk trouwens zelf dat je er mogelijk beter aan doet om stevige servo's te nemen of zelf maken met behulp van ruitenwisser motoren. Die kunnen met gemak 25Kg op de as trekken.
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 4079
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Satellietschotel met stappenmotor

Berichtdoor shooter » 22 Jun 2014, 17:43

Wat heb je al in bezit?
zoals heb je al elektronica voor de stappenmotoren.
welke interface denk je te gebruiken, want deze schotel moet wel meedraaien, de communicatie sattelieten staan niet allemaal stil.
waar wil je de berekeningen maken in een standaard PC of in de arduino

werkt het nu ook?
een garage is niet nodig, want simulatie is vrij eenvoudig met 2 kleine motoren.

het zijn vaak drie delen:
mechanica,
elektronicas
en software
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 4079
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Satellietschotel met stappenmotor

Berichtdoor shooter » 22 Jun 2014, 17:49

nico de kracht van stappenmotoren wordt vooral bepaald door de stroom die gebruikt wordt.
en dat ligt weer aan de manier van aansturing, omdat anders de motoren weer te heet worden (maar dat weet je eigenlijk wel.
Ik heb van de week bij een demo gestaan die motor had 10000 stappen per omwenteling (nou ja dat deden ze dan met een encoder terugkoppeling.
Een schotel hoeft niet snel he mag er rustig een minuut over doen, of zelfs meer.
een telescoop is een ander verhaal.
paul deelen
shooter@home.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Satellietschotel met stappenmotor

Berichtdoor nicoverduin » 22 Jun 2014, 18:05

shooter schreef:nico de kracht van stappenmotoren wordt vooral bepaald door de stroom die gebruikt wordt.
en dat ligt weer aan de manier van aansturing, omdat anders de motoren weer te heet worden (maar dat weet je eigenlijk wel.
Ik heb van de week bij een demo gestaan die motor had 10000 stappen per omwenteling (nou ja dat deden ze dan met een encoder terugkoppeling.
Een schotel hoeft niet snel he mag er rustig een minuut over doen, of zelfs meer.
een telescoop is een ander verhaal.
Nou dat was de ironie van het gehele verhaal..... Ik kon 2.5x de stroom leveren die nog was. Had een aparte drive die tot 6A kon leveren en nog vertikte ie het. Ik weet dat er veel krachtigere stappenmotoren zijn. Heb er ooit eens 3 gehad uit een OCE printerstraat. Dat is wel ff een andere verhaal. Maar daar had je wel iets van 15-20A per wikkeling voor nodig :) Maar goed hij moet het zelf uitkiezen of iemand vinden die het voor hem doet.
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 4079
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Satellietschotel met stappenmotor

Berichtdoor shooter » 22 Jun 2014, 18:18

je moet maar eens een scoop op zo' n motor zetten, dat is schrikken, hoge stroompulsen en flinke sperspanningen en speciale H bruggen, daar kan een 392 niet aan tippen.
Ik vind die kleine 3 fasen motoren die ze in raceautos gebruiken prachtig, enorme vermogens in heel kleine huisjes. 40 ampere en 48 volt is heel normaal.
paul deelen
shooter@home.nl

Terug naar Overige projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten