Hulp gevraagd bij mijn project

Projecten die niet passen in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 3
Geregistreerd: 30 Okt 2015, 22:05
Woonplaats: Drunen

Hulp gevraagd bij mijn project

Berichtdoor glenni26 » 30 Okt 2015, 22:29

Beste forumers,

Ik ben bezig met het bouwen van een animatronic die gebruikt moet gaan worden in een voor show van een klein schalige tijdelijk attractie.
Nu ben ik compleet nieuw in de wereld van arduino,en dus ook hier op het forum.

Ik heb me via internet al aardig ingelezen,en begin het ondertussen al aardig te begrijpen.
Het in elkaar zetten en programmeren gaan voor mij weinig problemen op leveren denk ik zo.

Het enige probleem waar ik nu tegenaan loop is dat ik er niet uitkom welke componenten ik nodig heb.

De bedoeling is dat de arduino twee servo motoren gaat aansturen,een voor de beweging van de mond en een voor de beweging van de ogen.
Daarnaast zou ik in de ogen twee leds willen verwerken die dus aangestuurd moeten worden.
Daarnaast zouden er twee 230v kanalen gestuurd moeten worden,een voor een tweetal fonteinen en een voor het aan en uit schakelen van de omgevings verlichting.
Daarnaast zou ik de audio graag ook via de arduino uitsturen.

Het liefst zou ik dit proces dan starten via een start knop waardoor het hele programma begint te lopen.

Dus mijn vraag is eigenlijk welke componenten heb ik hiervoor nodig? En dan vooral welke er aan de arduino gekoppeld moeten worden, de losse dingen als schakelaars etc. Zijn mij natuurlijk duidelijk.

Is dit allemaal mogelijk met een arduino u no?

Ik hoop dat jullie me een beetje op weg kunnen helpen met mijn vragenvuur.

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Hulp gevraagd bij mijn project

Berichtdoor nicoverduin » 31 Okt 2015, 22:00

Het is even de vraag hoe sterk de servo motoren moeten zijn. Kleinschalig is een relatief begrip :)

Mocht het kunnen met bijv. de MG996R (ff googelen) dan kom weg met het volgende:

a) Arduino UNO
b) extra 5V voeding voor de servo's en relais (1-2 A is voldoende)
c) 2 x LED 20mA met een 330Ohm weerstandje. Wil je meer power in de LEDs dan zou ik een relais gebruiken oid
d) 2 x Relais (ebay zat te vinden met opto koppelaars). Kunnen 230V tot 10A schakelen
e) Ligt een beetje hoe de Audio aangestuurd moet worden. Dat is nu niet duidelijk. Je zou evt. een MP3 player kunnen nemen als Arduino shield.
f) start knop is niet meer dan een digitale ingang

Totaal gebruik excl. de audio is 7 digitale inputs. dus dat past gemakkelijk. Voor de LEDS weet ik niet hoe goed je soldeerkunsten zijn anders zou je bijvoorbeeld gebruik kunnen maken van de WS2812B ledstrips. Die kun je afknippen en kun je ze alle kleuren van de regenboog laten worden.
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 3
Geregistreerd: 30 Okt 2015, 22:05
Woonplaats: Drunen

Re: Hulp gevraagd bij mijn project

Berichtdoor glenni26 » 01 Nov 2015, 15:47

Bedankt voor de hulp.

De audio zou gewoon een mp3 bestand zijn wat dan doorgestuurd wordt naar een versterker.
Mijn bedoeling is dus eigenlijk dat met een druk op de startknop, het zaal licht dimt of uitschakeld en de audio instart, en de motoren dan bepaalde bewegingen afwerken. Dit is dus het bewegen van de mond op het moment dat er tekst wordt gesprojen. En het bewegen van de ogen.

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Hulp gevraagd bij mijn project

Berichtdoor nicoverduin » 01 Nov 2015, 16:56

"gewoon een mp3 bestand" doorsturen naar een versterker is niet zo gewoon. Hoe had je dat dan gedacht te doen?
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 3
Geregistreerd: 30 Okt 2015, 22:05
Woonplaats: Drunen

Re: Hulp gevraagd bij mijn project

Berichtdoor glenni26 » 01 Nov 2015, 18:32

Nou als het mogelijk is om via de arduino een audio signaal uit te zenden is het goed. Dus als ik zegmaar een mp3 speler of iets dergelijks kan triggeren via de arduino is het goed.

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Hulp gevraagd bij mijn project

Berichtdoor nicoverduin » 01 Nov 2015, 19:19

De arduino is een digitaal apparaat die zelf enige audio kan produceren maar zeker zelfstandig een MP3 bestand kan decoderen. Wel bestaat er een shield met een MP3 speler erop. Die kun je besturen vanuit de Arduino. De MP3 files komen dan op een SD kaart.
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Terug naar Overige projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten