Wie wil helpen met dit project? 2x LCD-scherm+ communicatie

Als U een gezamenlijk project wil starten of aan projecten van anderen mee wilt werken.
Berichten: 4
Geregistreerd: 23 Apr 2012, 23:48

Wie wil helpen met dit project? 2x LCD-scherm+ communicatie

Berichtdoor hmz » 24 Apr 2012, 11:46

Hallo allemaal,
Ik ben net begonnen met het maken van een prototype en vrees dat ik er qua tijd niet uit ga komen. Helaas weet ik pas sinds kort hoe ik het wil hebben. Zijn er mensen die willen helpen met de hardware kiezen en code schrijven? Is dit een project voor arduino of kan ik het beter anders oplossen?

Het gaat om twee kleine lcd schermen met een sensor zodat ze de afstand tot elkaar kunnen schatten. Elk scherm krijgt een random kleur en blink. Als ze bij elkaar in de buurt komen, veranderen de kleur en knipper-patroon zo, dat ze meer en meer op elkaar gaan lijken. Hoe dichter bij hoe meer gelijk, hoe verder weg hoe meer ze terug gaan naar beginstatus.

Heb ik hiervoor 2 arduino's, 2 lcd schermpjes- shields en 2 xbees nodig? Of kan het anders, beter? Het idee is eigenlijk dat het een app wordt waarbij 2 mobiele telefoons zich zo gedragen, maar van app schrijven weet ik helemaal niks en van arduino wel een beetje. Of is het eenvoudig om bijv. 2 oude nokia's te hacken?

Het moet binnen een paar weken af zijn en ik zou er zelfs voor willen betalen als er iemand is die het helemaal kan doen. Let me know!

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 188
Geregistreerd: 23 Dec 2011, 00:12

Re: Wie wil helpen met dit project? 2x LCD-scherm+ communica

Berichtdoor Duality » 24 Apr 2012, 13:30

over wat voor een soort afstanden praten we?

Gebruikers-avatar
Berichten: 700
Geregistreerd: 05 Mrt 2012, 21:56
Woonplaats: Appingedam

Re: Wie wil helpen met dit project? 2x LCD-scherm+ communica

Berichtdoor pjh » 24 Apr 2012, 20:16

Ik ben helemaal vóór het maken van louter mooie dingen. Een functie is handig, maar mooi alleen kan genoeg zijn.
Wat jij beschrijft lijkt vooral een esthetisch doel te dienen. Wat heb je precies voor ogen? Een soort automata? Ben benieuwd.

Berichten: 4
Geregistreerd: 23 Apr 2012, 23:48

Re: Wie wil helpen met dit project? 2x LCD-scherm+ communica

Berichtdoor hmz » 24 Apr 2012, 21:41

Hey, bedankt voor de reacties! Ok, wat achtergrondinformatie: Het project gaat over 'light graffiti'. Het idee is om een app te hebben waarmee je met een groep light art kan maken, dmv smartphones. 1 telefoon wordt de fotograaf (lange sluitertijd), de anderen lichtbronnen. Om het interessanter te maken als je het met meer mensen doet, reageren de lichtbronnen op elkaar. Er wordt dus een foto gemaakt, die daarna direct via iedereen zn telefoon te delen is op social networks.
Tot nu toe vooral research gedaan maar moet van de begeleider toch 'iets' werkends maken, maar er is niet veel tijd meer. Een app schrijven is ivm mijn programmeer-skills out of the question en wat het dichtst bij een prototype komt is een opstelling waarbij ik de lichtbron-smartphones nadoe met schermpje en communicatie-unit, en de fotograaf-phone met camera+Eye-fi kaart +ipad.
Ik heb wel een vaag idee van hoe de code zou moeten werken in Arduino of Processing maar vraag me af of ik het op tijd af krijg, en ik moet ook nog user tests doen daarna, en een GUI ontwerpen. En ik MOET het gewoon halen dit jaar, vandaar :-) Dus als zich iemand geroepen voelt, of iemand kent die mij wil helpen of het als opdracht aannemen, dan hoor ik het graag.
Kwil nu igg snel onderdelen bestellen, duurt altijd zo lang voordat alles binnen is. Ik hoor graag van jullie!

Berichten: 4
Geregistreerd: 23 Apr 2012, 23:48

Re: Wie wil helpen met dit project? 2x LCD-scherm+ communica

Berichtdoor hmz » 24 Apr 2012, 21:43

@duality, ik denk dat voor dit prototype afstanden tot ong. 2-3 meter voldoende zijn.

Gebruikers-avatar
Berichten: 700
Geregistreerd: 05 Mrt 2012, 21:56
Woonplaats: Appingedam

Re: Wie wil helpen met dit project? 2x LCD-scherm+ communica

Berichtdoor pjh » 25 Apr 2012, 09:24

Wanneer je een telefoon van sensors wilt voorzien, zou je de electric sheep van sparkfun kunnen. Bekijken of het IOIO-board (o.a. Ook sparkfun), maar dan wordt het een dure kwestie.
Twee arduino's maken die op elkaars afstand reageren mag niet moeilijk zijn. Volgens mij heb ik alle spulletjes daartoe hier wel liggen. Bijvoorbeeld afstandssensors van de chinesen, die het prima doen. Kocht er 5 voor nog geen 12 euro op ebay. Kale arduino onder een tientje. Maar de koppeling naar de telefoon blijft duur. Je kunt overwegen een klein oled schermpje toe te voegen. Ook die kun je voor een habbekrats op de chinese markt kopen.
Als het je vooralsnog eerst om het "proof of concept" gaat, kun je ook een goedkope visuele output kiezen als rgb leds of zoiets.

Berichten: 4
Geregistreerd: 23 Apr 2012, 23:48

Re: Wie wil helpen met dit project? 2x LCD-scherm+ communica

Berichtdoor hmz » 25 Apr 2012, 11:01

thanx pjh, ik zat idd ook al te denken aan rgb leds. Kan je vlgs mij nog best aardig resultaat mee krijgen als ik ze achter een semi-transparant materiaal zet. Resolutie doet er idd niet toe.

Die afstandssensors, hoe werken die? Moeten ze op elkaar gericht zijn (infrarood) of werkt het met radio zoals xbee of zigbee? Ik heb ook al 1 arduino liggen en kan er mogelijk nog wel een lenen. Wat bedoel je met 'kaal', want dat is wel een goede prijs voor een arduino.

@pjh, waar woon je, voor evt onderdelen over te nemen? stuur anders even een pb.

Gebruikers-avatar
Berichten: 700
Geregistreerd: 05 Mrt 2012, 21:56
Woonplaats: Appingedam

Re: Wie wil helpen met dit project? 2x LCD-scherm+ communica

Berichtdoor pjh » 25 Apr 2012, 12:57

Toevallig vandaag uit canada 14 atmega328p binnengekomen voor 3 euro 60 per stuk. Voor 1,50 euro aan onderdelen en zeg 2,50 voor een breadboradje oid, zit je nog lager.

Die sensoren werken dodelijk eenvoudig. Je geeft een puls en je krijgt een echo terug. Hier zit dan ook het probleem met meerdere sensoren: ze kunnen elkaars ping niet zondermeer uit elkaar houden. Je zult een wijze van synchonisatie moeten bewerkstelligen. Mijn eerste idee hierin zou zijn infrorood sensoren en ledjes toevoegen. Dan kunnen ze elkaar "zien" en een volgorde van "spreken" vastleggen. Niet zomaar eenvoudig, maar goed te doen.

Later meer. Ga nu naar kapper met dochter.

Terug naar Gezamenlijke projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten