Projectie display

Als U een gezamenlijk project wil starten of aan projecten van anderen mee wilt werken.
Berichten: 4067
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Projectie display

Berichtdoor shooter » 26 Mrt 2014, 14:34

10 euro voor twee lagertjes is werkelijk belachelijk.
Zoek een oud fiets wiel. motor onderaan met een stuk slang een koppeling maken naar de as, boven op je caroussel vastbouten.
de spaken allemaal weghalen en de spaakgaten gebruiken om het geheel op een plank te monteren, heb je ook geen overbrenging nodig want dat scheelt enorm in rendement.
ik heb een doos vol met lagers. en anders is een technische winkel hier dichtbij. bijv. Enorm of de bruijn
voor de spiegel af te stellen, eronder een stukje schuim en dan vastzetten met een vier houtschroefjes, door aan een bepaald schroefje te draaien kun je zowel horizontaal als verticaal afstellen, en je hoeft niet bang te zijn dat ze wegvliegen.
Dan nog even balanceren door de as horizontaal te leggen en te kijken of hij vanzelf naar een punt gaat, dan moet je bovenaan een klein schroefje indraaien en weer testen tot het gelijkmatig draait.
Mocht je willen ik heb een draaibank staan.

lamineren leuk he, flexibele bedrading maken, past zelfs in een connector, voor reparatie doe ik dat wel eens.

en kom je ook naar een arduino dag?
paul deelen
shooter@home.nl

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 700
Geregistreerd: 05 Mrt 2012, 21:56
Woonplaats: Appingedam

Re: Projectie display

Berichtdoor pjh » 26 Mrt 2014, 23:07

Verzameling fantastische tips. Dank je.
En inderdaad: die fietsboer heeft me een oor aangenaaid.
Afbeelding
... en zoiets vergeet je niet.
Ik heb al best veel van mijn spullen bij anderen zien verdwijnen: gegeven of zonder garantie uitgeleend. Volgens mij begin je altijd zo. Beetje geven en pas later ALLES plus dikke winst terugnemen. Desnoods met geweld. "We blijven even goeie vrienden". En Nederlanders natuurlijk! :mrgreen:

Maar goed: jouw aanbod van de draaibank is lief en wordt zeer gewaardeerd. Alleen die afstanden.
Is ook een beetje mijn probleem met de Arduino-dag. Mijn vrouw moet werken en de hond snoept soms wat van de kinderen. Paniek dan. Je kent het wel. Moet je bij zijn. CamCorder aan. Uploaden naar youtube.... :roll:

Verder zit ik vast aan mijn massieve klos. Is vaker het probleem: je schiet ergens in, anders schiet het niet op. Soms schiet ik door en soms schiet ik een projectje af.

Zoals jij al met je design- en constructieideeën aangaf, het kan wel beter dan 16 lagen triplex en twee overpricede lagers.

Ik maak het gevaarte gewoon af en noem het HeptoLoggus. Mogelijk kan ik het kan gebruiken op de basisschool om LASERS en SPIEGELS in de techniek-les te illustreren. Het kan uit elkaar zonder kapot te gaan.

Eerste test met de photo interrupter leverde een snelheid op van 44/14 = 3,142 rondjes per seconde.
Niks 150... het is... ehh... PI!! :o

Niet dat de motor zo langzaam loopt, maar de elastiekjes slippen. Trek ik de motor iets weg van de HeptoLoggus, dan gaat de RPM vlot omhoog. Maar dan heb ik geen hand meer vrij om mijn arduino met interrupter bij het draaiende aluminiumfolie te houden. En toen had ik geen zin meer.

Berichten: 4067
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Projectie display

Berichtdoor shooter » 31 Mrt 2014, 19:47

snoept de hond oren van de kinderen? moeten ze maar niet aan zijn kop zeuren hihi, nee de constructie zul je echt anders moeten maken , het moet allemaal heel soepel lopen.
hang je spiegels gewoon direct aan de motor (echt gewoon eronder aan laten ahngen dan heb je ook geen lagers nodig, want die zitten in de motor.

ik heb ook nog wel een derde handje staan hoor. en een hele grote bak met meccano.
paul deelen
shooter@home.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 700
Geregistreerd: 05 Mrt 2012, 21:56
Woonplaats: Appingedam

Re: Projectie display

Berichtdoor pjh » 31 Mrt 2014, 23:50

en een hele grote bak met meccano

Haha. Ik niet. ( Boehe )
Ben bang dat ik het project niet meer parallel met zijn doel kan laten lopen.
Wacht op de lasers...
Howel. Op zich loopt het wel soepel. Zijn hele dure kogellagers. :|

Maarrr...

We zullen doorgaan
Met de stootkracht
Van de torque kracht
Om door te gaan
In een tollende pracht
We zullen doorgaan
We zullen doorgaan
Tot we met LASERS...

We zullen doorgaan
Met dit wankelende bouwval
Om door te gaan
Met mijn mateloze tijd
We zullen doorgaan
We zullen doorgaan
Tot we met LASERS...

We zullen doorgaan
Met het zweet op ons gezicht
Om alleen door te gaan
In een loopgraaf zonder licht
We zullen doorgaan
We zullen doorgaan
Tot we met LASERS...

We zullen doorgaan
Telkens als we stil staan
Om weer door te gaan
Draait als een orkaan
We zullen doorgaan
We zullen doorgaan
Tot we BEELD hebben

Sorry.
Kon het niet laten. :oops:

Gebruikers-avatar
Berichten: 700
Geregistreerd: 05 Mrt 2012, 21:56
Woonplaats: Appingedam

Re: Projectie display

Berichtdoor pjh » 26 Apr 2014, 00:13

Nou, de Lasers zijn eindelijk binnen.
Afbeelding
De verstelring van de laser zit vast met een beetje lijm. Maar dit draai je zo los, waardoor de LASER uit focus gedraait kan worden.
Zo blijkt het mogelijk een hele dikke DOT te maken met voldoende kracht om overdag op een muur te worden zien. :P

De informatie die de Chinees bij het product vermelde is:
Operating voltage: 4.5 V 51 Resistance... operating current to 20MA, ...

Inspectie van het ding leert dat er inderdaad een weerstand van 51 ohm in serie met de Vcc zit.
Wanneer 20mA bij 4,5 Volt wordt ´veroorzaakt´ door de 51 ohm weerstand, dan zou de Voltage/drop over de weerstand 51 * 0,02 = 1,02 Volt zijn. Dan houd je dus 4,5-1,02 = 3,5 volt over voor de Laser.

Maar klopt dat? Nieuwsgierig heb ik bij oplopende voltages (van 4 tot 12 volt) de stroom gemeten. Dit bij zowel een extra weerstand van 100 ohm in serie met die van 51 ohm als met een extra weerstand van 200 ohm.
In de groene kolommen staan de meetresultaten.
Wanneer ik dan de voltage drop over de laserdiode zelf bereken, kom ik uit tussen de 2,3 en 2,9 Volt. (A)
Nu heb ik gelezen dat die laserdiodes lijden onder de temperatuur die ze zelf genereren. Het ´rendement´ gaat naar beneden. Maar dit zal niet van invloed zijn op de korte metingen van mij...

In onderstaande tabel heb ik in de onderste helft de zelfde resultaten weergegeven, maar (arbitrair) een denkbeeldige 22 ohm aan de totale weerstand toegevoegd. Op deze manier bereken ik een voltage drop over de laserdiode zelf tussen de 2,0 en 2,1 Volt. (B)

Nu is dit alles theoretisch gezever, maar ik ben niet elektrotechnisch geschoold en ben altijd nieuwsgierig.
Daarom een vraag.
:: Zijn de resultaten bij (A) reëler, omdat bij hogere voltages de interne weerstand van de diode toeneemt, of
:: Zijn de resultaten bij (B) reëler, omdat je ervan uit mag gaan dat de voltage-drop over de laser-diode over dit voltage en amperage-bereik, ongeveer gelijk blijven?

Ofwel: slaat die 'denkbeeldige' 22 ohm ergens op?

Just curious... :geek: :oops:

Afbeelding

Gebruikers-avatar
Berichten: 270
Geregistreerd: 30 Dec 2012, 11:42

Re: Projectie display

Berichtdoor Rudi » 26 Apr 2014, 08:12

Opletten hoor... Je hoort een laser diode te voeden met een constante stroombron. Een laser diode heeft een bepaalde stroomsterkte nodig om te laseren. Bij een te kleine stroom gedraagt ze zich als een led. Kan je zien al je ze op een ohmmeter aansluit. Vanaf een hogere stroomsterkte wordt er niet alleen laserlicht maar ook warmte geproduceert. Ze begint meer stroom te trekken tot ze het opgeeft en voor eeuwig zich zal gedragen als een defect onderdeel. :-(
Makkelijkst is een LM317 te gebruiken om de stroomsterkte constant te houden. Voorbeelden genoeg te vinden op het internet.
Arduinows!
Why do computer programmers confuse Halloween with Christmas? Because Oct 31 = Dec 25
I got 01100011 problems but a bit ain't 00000001

Berichten: 4067
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Projectie display

Berichtdoor shooter » 27 Apr 2014, 22:27

en draait het al, zie je al wat op de muur?
paul deelen
shooter@home.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 700
Geregistreerd: 05 Mrt 2012, 21:56
Woonplaats: Appingedam

Re: Projectie display

Berichtdoor pjh » 28 Apr 2014, 07:27

Nee, nu druk met vakantie kinderen. Die tollen en draaien genoeg voor mijn plezier... Wvv

Vorige

Terug naar Gezamenlijke projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten