Lift met rolbaan

Als U een gezamenlijk project wil starten of aan projecten van anderen mee wilt werken.
Berichten: 3
Geregistreerd: 02 Jul 2023, 17:06

Lift met rolbaan

Berichtdoor JoepP » 02 Jul 2023, 17:30

Beste leden,

Even voorstellen:

Mijn naam is Joep, woonachtig in west Betuwe, werkzaam in Beton/staal branche.


Een jaar of 3 geleden heb ik een cnc plasma machine gemaakt, die boven verwachting werkt en dat smaakt naar meer.

Nu ben ik bezig met het stroomlijnen van een droogrek.. het idee is als volgt:

Een lift op rails met een aangedreven rolbaan 9 vakken laten vullen, het lijkt een beetje op een magazijnsysteem maar dan iets minder complex.
Dit dacht ik met mach3 te kunnen doen, maar ik kan niet alles met stappenmotoren doen.. in dit systeem zijn ac motoren verwerkt en die zijn minder makkelijk aan te sturen.
Mijn idee loopt dus vast op kennis..

De vraag is, zijn hier mensen met voldoende kennis om zoiets te maken en bereid om dat (eventueel tegen betaling uiteraard) voor mij te programmeren?

Alvast dank!

Advertisement

Berichten: 4067
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Lift met rolbaan

Berichtdoor shooter » 03 Jul 2023, 20:47

een ac motor ( als je het tenminste over een 3 fasen motor hebt en niet over een 1 fase want dat zijn eigenlijk gelijkstroom motoren .
een servo motor is ook vaak een gewone 3 fasen motor hoor, het ligt vooral aan het nodige vermogen dat het wat moeilijker maakt maar zeker niet onmogelijk.
dus leg eerst even uit hoe je het een en ander aan elkaar wilt knopen. en welke problemen je hebt.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 3
Geregistreerd: 02 Jul 2023, 17:06

Re: Lift met rolbaan

Berichtdoor JoepP » 04 Jul 2023, 07:29

Je zou het kunnen zien als boter kaas en eieren, maar dan verticaal.
Deze 9 vakken zijn de ingangen van de droogbaan (rollenbaan).

Voor deze opstelling komt een lift te staan, die dient vanaf een ''home'' positie naar het gekozen vak te verplaatsen (1 t/m 9)
De lift kan ik maken met een draadtakel (230v) om een gewicht van 150kg te kunnen tillen.

De draadtakel is het probleem, deze geeft geen stappen weg maar moet uiteraard wel op de vooraf geprogrammeerde plekken stoppen.

Het idee is dat er 9 fysieke knoppen zijn voor het kiezen van het vak, eenmaal gekozen moet de lift altijd de cyclus afmaken en terug naar ''home'' komen voor de volgende opdracht.

Voorbeeld:


https://freeimage.host/i/HirdNuR

Berichten: 4067
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Lift met rolbaan

Berichtdoor shooter » 04 Jul 2023, 16:15

de takel kan met simpele relais dus 1 relais omhoog en 1 omlaag (met een relaisbordje ertussen om de hoge spanningspieken weg te houden.
de hoogte kan met simpele microswitches (die zijn er ook wat groter met een rolletje) maar ook met een encoder is dat te doen dat geeft je vrijheid om te bewegen
verder moet je een toestandsdiagram maken voor allerlei situaties en bewegingen en een standenschakelaar waar het kubel naar toe moet bijv 8 posities is 3 bitjes (dat kan ook analoog op een poortje)
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 4067
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Lift met rolbaan

Berichtdoor shooter » 04 Jul 2023, 16:18

en denk eens aan een PLC is mischien wat duurder maar kan 24 Volt zijn en direct relais uitgevoerd.
paul deelen
shooter@home.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 631
Geregistreerd: 15 Nov 2015, 11:54

Re: Lift met rolbaan

Berichtdoor Gij Kieken » 04 Jul 2023, 20:48

Met een arduino kan dat, maar ik zou ook eerder kiezen voor een Logo.

Berichten: 3
Geregistreerd: 02 Jul 2023, 17:06

Re: Lift met rolbaan

Berichtdoor JoepP » 05 Jul 2023, 18:36

Aha, ik weet van het bestaan maar had altijd het idee dat het qua schakelkast en toebehoren veel complexer zou worden dan cnc. Ik zal daar eens wat informatie over absorberen.. dank voor de tip.

Berichten: 4067
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Lift met rolbaan

Berichtdoor shooter » 07 Jul 2023, 16:07

er zijn tegenwoordig ook allerlei embedded system te krijgen zoals deze https://engineering-spirit.nl/besturing/maatwerk-plc/
paul deelen
shooter@home.nl

Terug naar Gezamenlijke projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten