Heeft iemand een kant en klare stepper besturing sketch ?

Als U een gezamenlijk project wil starten of aan projecten van anderen mee wilt werken.
Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Heeft iemand een kant en klare stepper besturing sketch

Berichtdoor shooter » 06 Jan 2021, 20:45

zet de spanning op de drivers, maar op 7 Volt, dan loopt er niet zoveel stroom. Tegenwoordig zit er een stroombegrenzing op de drivers. En nee de drivers gaan niet zo snel kapot, meestal de motoren zelf door verhitting.
paul deelen
shooter@home.nl

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 256
Geregistreerd: 05 Apr 2018, 00:44
Woonplaats: ALKMAAR

Re: Heeft iemand een kant en klare stepper besturing sketch

Berichtdoor Gompy » 06 Jan 2021, 20:58

Ik zal de sketch er zo even inschieten en zien wat er gebeurd.

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Heeft iemand een kant en klare stepper besturing sketch

Berichtdoor shooter » 06 Jan 2021, 21:56

ben benieuwd
paul deelen
shooter@home.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 256
Geregistreerd: 05 Apr 2018, 00:44
Woonplaats: ALKMAAR

Re: Heeft iemand een kant en klare stepper besturing sketch

Berichtdoor Gompy » 06 Jan 2021, 22:06

Compuleren stop op step=step-1 ed.

Arduino:1.8.13 (Windows 7), Board:"Arduino Nano, ATmega328P (Old Bootloader)"





















E:\Elektronica\Stepper\Test001\Test001.ino: In function 'void loop()':

Test001:22:1: error: 'step' was not declared in this scope

step=step+1;

^~~~

E:\Elektronica\Stepper\Test001\Test001.ino:22:1: note: suggested alternative: 'setup'

step=step+1;

^~~~

setup

Test001:34:17: error: lvalue required as left operand of assignment

stepPin=stepPin-1;

^

exit status 1

'step' was not declared in this scope

Gebruikers-avatar
Berichten: 631
Geregistreerd: 15 Nov 2015, 11:54

Re: Heeft iemand een kant en klare stepper besturing sketch

Berichtdoor Gij Kieken » 06 Jan 2021, 22:10

Ben je er zeker van dat de coils van de stepper in de juiste volgorde zijn aangesloten.
Voeg hier voor het gemak bij

#define stepPin 9
#define dirPin 8
#define button1 2
#define button2 3
int step=0;//Deze lijn

void setup()

Gebruikers-avatar
Berichten: 256
Geregistreerd: 05 Apr 2018, 00:44
Woonplaats: ALKMAAR

Re: Heeft iemand een kant en klare stepper besturing sketch

Berichtdoor Gompy » 06 Jan 2021, 22:43

Dit zijn de twee schema's van wat ik gebruik.
De draden vanaf de stepper zijn getwist dus A+B+ en A-B- komen op A+A-B+B- van de easydriver.
Bijlagen
FYNIOEIISCC06ZX.png
FYNIOEIISCC06ZX.png (203.17 KiB) 8860 keer bekeken
Image00001.jpg
Image00001.jpg (25.77 KiB) 8860 keer bekeken

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Heeft iemand een kant en klare stepper besturing sketch

Berichtdoor shooter » 07 Jan 2021, 15:48

gij heeft weer gelijk, ofwel even declareren dat was ik vergeten dus in de setup even int step erbijzetten, maar daar had je zelf ook wel uit gekomen denk ik.
zoals de foutmelding al aangaf.
dan links onder moet 5 Volt uit de arduino komen , rechtsboven de spanning voor de motor zoals 12 Volt of zo.
er zit ook een stroomregelaar op die je dus kunt gebruiken om de motor niet heet te laten worden.
lukt het een beetje nu?
paul deelen
shooter@home.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 256
Geregistreerd: 05 Apr 2018, 00:44
Woonplaats: ALKMAAR

Re: Heeft iemand een kant en klare stepper besturing sketch

Berichtdoor Gompy » 07 Jan 2021, 16:06

Helemaal niets, maar ik stop ermee want ik krijg last van mijn TIA.....de prikgaatjes in mijn testbord zijn steeds moeilijker te vinden.
Op zich tikt de stepper even, maar daarna is het einde verhaal en schiet de stroom weer omhoog en wordt de easydriver heet.
Ik bestel wel zo'n servo die erin zat of bouw de troep om naar een nomale wormwielmotor want steppers blijken niet voor mij weggelegd.
In ieder geval bedankt voor het meedenken, helaas dat we er niet uitgekomen zijn.....wat denk ik aan mij ligt door onkunde met steppers.

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Heeft iemand een kant en klare stepper besturing sketch

Berichtdoor shooter » 08 Jan 2021, 15:14

Ga morgen gewoon verder, voor dit soort dingen is een stappenmotor echt ideaal,gewoon opnieuw beginnen en kijken wat er fout gaat, als je de spanning op de motor eens 7 Volt maakt, dan loopt er een stuk minder stroom, en dan wordt het allemaal niet zo warm, wel zeker weten dat er geen sluiting is ergens en zet de stroom potmeter maar eens laag. Zo gauw enable aan is, dan loopt er stroom.
paul deelen
shooter@home.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 256
Geregistreerd: 05 Apr 2018, 00:44
Woonplaats: ALKMAAR

Re: Heeft iemand een kant en klare stepper besturing sketch

Berichtdoor Gompy » 08 Jan 2021, 15:58

Ik heb al zoveel dingen geprobeerd (voordat ik het hier vroeg) dat ik er werkelijk geen brood meer in zie.
Mijn voeding kan ik qua stroom en spanning begrenzen dus (te) veel stroom kan ik uitsluiten en zal niet gelijk (meer) de easydriver opblazen.
Met mijn (mini) scoop kan ik de puls uitgang monitoren en daar is ook niets mis mee, loopt netjes van 0-~500 rpm, beetje afhankelijk wat ik in de sketch zet qua timing.
Ik heb 3 (Nema17) steppers liggen, 5, 12 en 24 Volt, maar het maakt niets uit welke spanning ik erop zet of welke stepper ik gebruik, het boeltje stokt gewoon...wil niet draaien.
Ook aan het schema twijfel ik niet, 4 draadjes naar de stepper, voeding op de easydriver en nano en twee drukknopjes...nog nooit zo iets simpels niet aan de praat kunnen krijgen.

Ik heb bij Ali een horizontale wormwiel aandrijving met motortje besteld voor 7€ alleen duurt dat natuurlijk weer 4 weken eer het hier is.
Ik ga kijken hoe ik dat passende kan krijgen, het vervangen van een printje is makkelijker als de stepper zou kunnen blijven zitten waar hij zit.

Het nadeel van die TIA is dat als het niet lukt dat ik ga trillen met mijn hand(en), als het dan nog niet lukt wordt het trillen erger en als het helemaal niet lukt vliegen haast de spullen door de kamer, dus ik kan maar beter gaan voor iets simpels.

VorigeVolgende

Terug naar Gezamenlijke projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten