Broedmachine sturing

Als U een gezamenlijk project wil starten of aan projecten van anderen mee wilt werken.
Berichten: 12
Geregistreerd: 17 Apr 2013, 07:51

Broedmachine sturing

Berichtdoor gooss » 22 Mei 2013, 22:06

Ik ben begonnen met een broedmachine sturing. Misschien dat er al een project bij iemand loopt dan lift ik hier graag op mee.

Hiervoor heb ik een Arduino uno aangeschaft. Het is dus mijn eerste project.

Op dit moment heb ik een DHT11 gekoppelt aan de Uno en een 1602 display.
De nauwkeurigheid van de temperatuur regeling moet op +/- 0,1 graad komen. Nu ben ik er achter dat de DHT per hele graad gaat. Jammer dus ;)

De Humidity mag per hele punt lopen. Daarvoor kan ik de DHT wel blijven gebruiken.

Nu ben ik aan het kijken naar de aansturing van het verwarming element van 250W.

Ik denk aan een opto met FET sturing en dan op de PWM aansluiten. Wie heeft er ervaringen met FET op PWM sturing?
In bezit: Uno R3 , Nano, pinguino PING2550 en ATtuino.

Kijk ook eens op: http://goo.gl/J3moyS
Volg voor meer nieuwe boards via twitter @broedsels

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 229
Geregistreerd: 20 Jan 2013, 12:01

Re: Broedmachine sturing

Berichtdoor astrofrostbyte » 01 Jun 2013, 18:41

Leuk projectje,

DHT is inderdaad wat grof in z'n temperatuur resolutie.
Heb je een naukeurig absolute temperatuur nodig ? of is het alleen belangrijk dat hij op ±0.1Graden stabiel is ?.

op 0.1 Graden stabiel is best wel lastig, en hangt erg af hoe je het defineert. en ook van de mechanisch opstelling tussen verwarmings element en temp.sensor.
Voor temperatuur sensoren zou je eens kunnen spelen met NTC's en bv LM35 ,
Door met de analog/digitaal converter in de arduino zeer diep te middelen kan je deze best wel gevoelig krijgen.


Voor een verwarmings element zou je eens naar een solid state relay kunnen kijken, dan heb je in ieder geval galvanische scheiding met de je arduino circuit.
Je geeft niet aan of het 250W element op 24Vdc of 230Vac moet gaan werken.

Minder leuk maar helaas wel waar ;) , Op ebay kan je vrij goedkoop ook kant en klare Temperatuur regelaars kopen :
http://www.ebay.nl/sch/i.html?rt=nc&LH_PrefLoc=2&_nkw=PID%20Temperature%20Controller&_fln=1&_trksid=p3286.c0.m283
Gear: Arduino- Uno,Due,Ethernet,Mega2560 , OLS LogicAnalyser, TDS1002, Rigol DG1022, J-Link EDU, BusPirate

Berichten: 12
Geregistreerd: 17 Apr 2013, 07:51

Re: Broedmachine sturing

Berichtdoor gooss » 01 Jun 2013, 22:39

Hallo Astrofrostbyte,

Ik was al aan het kijken naar de LM35 en NTC.

De op ebay aangeboden PID controllers zijn wel vaker gebruikt voor broedmachines.
Wat ik bij de sturing straks ook wil gebruiken is een realtime module. Die aftelt naar de uitkomst datum. En dat zie ik deze PID modules nog niet doen ;-) En ik ben aan het kijken naar een keer inrichting die de automatisch aangestuurd wordt.

Maar eerst de eerste stap. Een NTC aansluiten en opnieuw proberen.
In bezit: Uno R3 , Nano, pinguino PING2550 en ATtuino.

Kijk ook eens op: http://goo.gl/J3moyS
Volg voor meer nieuwe boards via twitter @broedsels

Gebruikers-avatar
Berichten: 229
Geregistreerd: 20 Jan 2013, 12:01

Re: Broedmachine sturing

Berichtdoor astrofrostbyte » 02 Jun 2013, 16:45

?? Heb je een naukeurig absolute temperatuur nodig ? of is het alleen belangrijk dat hij op ±0.1Graden stabiel is ?.
?? Op welke spanning 'draait' het verwarmings element.


Je zou ook zo'n PID-controller kunnen gebruiken en deze besturen met de Arduino. vaak zitten er wel betaalbare modellen tussen die aanstuurbaar/uitleesbaar zijn via RS232 of een analoge spanning.

Dan kan je met de arduino wat 'hogere' taken gaan beheren. er zijn nog een hoop andere omgevings parameters te meten zoals licht, luchtdruk, vochtigheid, beweging, oppervlakte/lucht temperatuur etc..
Mischien dat je ook nog een daglicht cyclus simuleerd?.

Wat ben je eigenljk aan het broeden ?, kuikentjes of iets dergelijk ?.
Gear: Arduino- Uno,Due,Ethernet,Mega2560 , OLS LogicAnalyser, TDS1002, Rigol DG1022, J-Link EDU, BusPirate

Berichten: 12
Geregistreerd: 17 Apr 2013, 07:51

Re: Broedmachine sturing

Berichtdoor gooss » 02 Jun 2013, 17:52

Hallo,

Ik ben kuikens aan het broeden. Het gaat erom dat het ei zelf op +/- 0.1 graad is. De lucht erom heen mag iets meer afwijken. Hiervoor gebruiken we nu een kleine op-amp schakeling. NTC aan 1 poot en potmeter aan andere poot.

Het verwarming element is 250W op220V. Deze wil ik gaan schakelen met een opto en FET. Schakeling heb ik al ergens gevonden.

In deze schakeling gaat het alleen om temperatuur en vochtigheid. Dus het valt reuze mee. In het begin wil ik de temperatuur en vochtigheid gaan loggen. Zodat de schakeling geoptimaliseerd kan worden. Uitlezing van huidige waarden op een lcd scherm.

Een kennis van mij heeft eenden en die moeten een afkoel periode hebben. Dat zou een optie in de software kunnen worden.
In bezit: Uno R3 , Nano, pinguino PING2550 en ATtuino.

Kijk ook eens op: http://goo.gl/J3moyS
Volg voor meer nieuwe boards via twitter @broedsels

Terug naar Gezamenlijke projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten