Zonne intentie meten met BH1750

Als U een gezamenlijk project wil starten of aan projecten van anderen mee wilt werken.
Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Zonne intentie meten met BH1750

Berichtdoor Koepel » 25 Jun 2019, 17:34

Mijn BH1750 heb ik ergens liggen, dus ik zou kunnen kijken welke waarden er uit komen.

Kun je eens een paar metingen doen ? Bijvoorbeeld drie metingen met verschillende hoeveelheid licht en dan met en zonder het filter.

Hoeveel kan je zonnepaneel echt leveren in de zon ?
Is dat echt 100 Wattpeak of is dat een theoretische waarde ?

Stel dat jouw zonnepaneel 100 Watt levert op 0.64 m², dan is dat 156 Watt/m².
Vermenigvuldigen met 683 wordt dat 106 klx (kilo lux). Dat getal komt overeen met de volle zon.
Die getallen lijken te kloppen.

Stel dat je zo'n 100 klx hebt, dan je meet 16 klx, dan zou het filter maar 16% zichtbaar licht doorlaten.
Aangezien het geen fotografisch filter is, zou dat best eens kunnen.
Als je nog met integers zit te rekenen, dan kun je rekenen tot je een ons weegt, maar dan trek ik sowieso alle getallen in twijfel :geek:

Zou je geen "magische getallen" in je sketch willen zetten :!:
Een "magisch getal" is zomaar een getal dat uit de lucht komt vallen zonder bronvermelding waarvan niemand weet hoe je er aan komt.
Nu heb je "205" als magisch getal. Zijn dat het aantal doperwten voor een kop soep of het type auto waar je in rijdt ?
Ik geef er ook de voorkeur aan om de Arduino of de compiler dingen te laten berekenen, en niet zelf berekeningen alvast vooruit te doen. Als je zelf de berekening voor gaat doen, dan moet je zelf iedere keer die berekening gaan uitvoeren wanneer je de werking van de sketch wilt controleren.

Code: Alles selecteren
// Lux naar Watt per vierkante meter wordt 683 voor gebruikt.
// Die is voor zichtbaar licht, omdat de sensor zichtbaar licht meet (zie datasheet).
// Bron voor 683:
//   https://electronics.stackexchange.com/questions/357601/what-is-the-theoretical-limit-of-lumen-watt-for-lighting-systems
// Gebruikte folie: https://www.plakfoliewebshop.nl/Zonwerende-folie
//   Het folie zou 31% licht doorlaten.
const float filter = 31.0   // percentage dat het filter licht doorlaat.
float Lux = readLightLevel( true);
float WattsPerSquareMeter = Lux / 683.0;
WattsPerSquareMeter /= filter / 100.0;   // verhoog de waarde vanwege het filter.


Des te groter de puinhoop, des te belangrijker is het om in de sketch duidelijk te zijn.

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 256
Geregistreerd: 05 Apr 2018, 00:44
Woonplaats: ALKMAAR

Re: Zonne intentie meten met BH1750

Berichtdoor Gompy » 25 Jun 2019, 18:20

Ik ga het nog moeilijker maken :D
https://ambientweather.net/help/why-is- ... tor-126-7/

Het probleem zit echter niet in de Watt/m^2 maar in de Lux die ik nu meet met de greyfilter.
Eigenlijk moet de Lux 69% groter uitgelezen worden, dan zal de Watt/m^2 ook weer goed komen met de 683.
Maar hoe kan ik dit veranderen zodat ik weer de goede Lux krijg ?
Code: Alles selecteren
Lux = BH1750_Read();

Mijn gevoel zegt dat dit een vaste waarde is, het getal komt immers uit de BH1750.

Helaas is het nu te laat om in de zon in de hoogste stand te meten, dat moet wachten tot morgen rond 13 uur.

Mijn zonnepaneelmeter gaf echt 100Wp (belast) aan vanmiddag rond 13 - 14 uur, wat ook het moment van mijn meting was.

Ik geef toe dat ik even "iets" aan het proberen ben omdat ik nog steeds met die float niet weg kom :|
Op de3 display zie ik de meest vreemde getallen voorbij komen waar van ik (nog) niet kan verklaren waarom.

Ik zal eens een fotograaf hier in de wijk vragen of hij de echte Lux kan meten met zijn professionele apparatuur want meten met mijn GSM is ook natte vinger werk.

PS, ik heb een groene laser van 522nm, die geeft met filter ~54700 Lux aan en is een redelijke benadering van gemeten zonlicht voor de BH1750 (550nm) maar zou eigenlijk 100000 tot 120000 LUX moeten zijn als ik het goed begrijp.

Gebruikers-avatar
Berichten: 256
Geregistreerd: 05 Apr 2018, 00:44
Woonplaats: ALKMAAR

Re: Zonne intentie meten met BH1750

Berichtdoor Gompy » 25 Jun 2019, 23:19

Heren bedankt voor de hulp, maar ik kap ermee want ik kan niet door de telkens halve aanwijzingen heen kijken.
Ik snap niet waar ik eea moet zetten of wat bepaalde waarden doen en misschien vraag ik wel teveel.
Ik wil best leren, maar niet ergens halverwege cq einde cursus instappen.....dat red ik niet meer op mijn 69e zonder gedegen programmeer kennis.

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Zonne intentie meten met BH1750

Berichtdoor shooter » 27 Jun 2019, 19:57

als je dan eerst voor ons een compleet verhaal schrijft en waar je problemen hebt, dan kom je er wel uit. En ja de halve aanwijzingen zijn ook soms wat waard, er word in ieder geval iets gepobreerd. niet alles is oerfect. oops voutje.
paul deelen
shooter@home.nl

Vorige

Terug naar Gezamenlijke projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten