Metallofoon voor zwaar gehandicapte kinderen

Als U een gezamenlijk project wil starten of aan projecten van anderen mee wilt werken.
Berichten: 12
Geregistreerd: 22 Dec 2015, 12:51

Metallofoon voor zwaar gehandicapte kinderen

Berichtdoor pedro » 25 Apr 2019, 20:18

De stichting my breath my music (https://mybreathmymusic.com/metallophone) stimuleert deze kinderen tot actief muziek maken met behulp van aangepaste instrumenten. De universiteit van UTAH heeft als studentopdracht een electronisch bestuurbare metallofoon gerealiseerd. Het hart hiervan is een Arduino Mega. De stichting wil graag een 2e exemplaar hebben. Ik wil dit (met aanpassingen tov het prototype) bouwen en mijn tijd er belangeloos in steken, maar de prijs van de materialen is reeds substantieel. Uit UTAH is ook de sketch meegekomen, die in principe zonder problemen loopt op een Mega van mij. Ik weet echter uit mijn beperkte Arduino ervaring dat een kleine verminking voldoende kan zijn om het geheel in de war te sturen. Ik heb zelf niet voldoende kennis van het programmeren om de sketch te begrijpen, laat staan te corrigeren of uit te breiden. Daarom wil ik graag in contact komen met iemand (liefst omgeving Westland) die als standby wil fungeren voor het geval er onverhoopt toch Arduino-problemen bij de fabricage zouden opduiken. Oftewel: als de stichting de centjes voor de materialen ophoest, dan moet het ook wel zeker zijn dat er een werkend apparaat geleverd gaat worden.

Advertisement

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Metallofoon voor zwaar gehandicapte kinderen

Berichtdoor shooter » 26 Apr 2019, 13:15

Ik woon wat ver weg , maar wil best helpen hoor. Het programma ziet er wel aardig uit, veel comment en netjes geschreven.
youtube is leuk, heb yasho en korneel gevonden.
Ik denk dat je dit ook heel goed kan doen met goedkoper elektronica.
Kijk eens naar touchknoppen, en makey makey.
de solenoids zijn een prima idee, maar de aansturing kan simpeler met een matrix 16 solenoids met 8 uitgangen.
Mechanisch is wel een uitdaging, maar het kan ook prima met wat simpeler materiaal.
Ik kan geen aansluit schema vinden dus dat moet je maar even vragen aan ruud.
En ja je kunt het zo uitgebreid maken met midi en van alles erbij, maar ik zou het wat simpeler houden.

Eigenlijk is het geen probleem als je zoiets wilt nabouwen, de software heb je al, de problemen beginnen bij de mechaniek.
de solenoids kosten oops wel 1 euro per stuk. dat zijn de kosten niet.
Het kan zelfs met harder en zachter
genoeg gekletst, bel me maar 0653300739
paul deelen
shooter@home.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Metallofoon voor zwaar gehandicapte kinderen

Berichtdoor Koepel » 26 Apr 2019, 18:21

Die metallofoon kost 700 euro, en als er een draadje los zit dan komt hij misschien in een hoek te liggen.
Een goede kwaliteit tweedehands metallofoon kost misschien 100 euro. Ik zou er wel eerst zelf naar luisteren voordat je een tweedehands koopt.

De code staat op die website, in het *.zip bestand. Ik zie er geen fouten in. De globale structuur van de code kan beter, maar ach, dat lijkt me niet nodig.

Ik zocht op YouTube naar: "automatic xylophone" of "automated xylophone".
Dan blijkt dat de helft een verkeerde aanslag heeft, waardoor de klank niet mooi is.

Berichten: 12
Geregistreerd: 22 Dec 2015, 12:51

Re: Metallofoon voor zwaar gehandicapte kinderen

Berichtdoor pedro » 26 Apr 2019, 19:40

Hartelijk dank voor de snelle reacties. Ik heb contact gelegd met Paul Deelen, en het ziet er naar uit dat Paul alle kennis heeft om dit project tot een succes te maken. Dus Koepel: bedankt voor het meedenken.

Terug naar Gezamenlijke projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten