Draaischijfschakeling

Als U een gezamenlijk project wil starten of aan projecten van anderen mee wilt werken.
Berichten: 4
Geregistreerd: 03 Mrt 2016, 19:03

Draaischijfschakeling

Berichtdoor the iceman » 04 Sep 2018, 07:41

Goedemorgen,
Ik ben bezig met t plaatsen van een zonnepaneel op een draaischijf. Hiermee wil ik t zonnepaneel de gehele dag op de zon laten richten.
De draaischijf word aangedreven door een 12 V ruitenwissermotor.
Deze laat een oude starterkrans draaien aan de onderkant vd draaischijf.
De meest eenvoudige manier zou een H-schakeling zijn, rechtsom /linksom.
Ik wil echter de rechtsombeweging laten verlopen in "proefondervindelijk" 4of 5 stappen verdeeld over de dag.
Als de zon onder Is wil ik de draaischijf 180 graden laten terugdraaien naar de beginstand.
De 4 of 5 stappen rechtsom moet ik dan wel kunnen aanpassen naar de tijd van het jaar.
Wat zou de arduino hier in kunnen betekenen?
MVrgr
The iceman

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 210
Geregistreerd: 03 Sep 2013, 10:03
Woonplaats: Katwijk ZH

Re: Draaischijfschakeling

Berichtdoor baco1978 » 04 Sep 2018, 09:18

maar net hoe ver je creativiteit strekt


Gompy heeft zelf ook iets soortgelijks gemaakt

http://www.arduinoforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=3152

alleen deze draait gewoon 180 graden terug, in afwachting van de zon...
Met vriendelijke groet Arjan

Berichten: 4
Geregistreerd: 03 Mrt 2016, 19:03

Re: Draaischijfschakeling

Berichtdoor the iceman » 04 Sep 2018, 16:47

Bedankt, dat ziet er proffesioneel uit.
De schakeling die ik graag zou willen is van een lichter kaliber denk ik.

Mvrgr The iceman

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Draaischijfschakeling

Berichtdoor shooter » 05 Sep 2018, 09:46

zorg dat er een eindschakelaars opzitten want je draait anders alles kapot. en ja de arduino kan ook met relais gebruikt worden dus simpel er een tijdschakeling op en hup je hebt weer een mooi project.
paul deelen
shooter@home.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 256
Geregistreerd: 05 Apr 2018, 00:44
Woonplaats: ALKMAAR

Re: Draaischijfschakeling

Berichtdoor Gompy » 05 Sep 2018, 14:23

Stel......de zon zou eigenlijk om 12 uur in het zuiden staan, maar door wat zware bewolking is het in het zuiden "donker" terwijl het in het oosten / westen veel lichter is.
Het paneel levert op het moment dat het naar het zuiden staat maar (stel) 50% van de energie als dat het meer op het oosten of westen gericht zou staan (>75%).
Ondanks dat de zon sommige dagen niet schijnt, geeft een paneel wat naar het licht gedraaid staat meer energie af dan een paneel welke naar de donkere hemel staat te staren.

Daarnaast als je op kleinere schaal gaat werken met een ruitenwissermotor, dan is de vraag of je met je paneel nog wel de energie kan opwekken wat die motor opvreet.
Ik gebruik motortjes die maar ongeveer 10mA verbruiken, een ruitenwissermotor verbruikt een veel hogere stroom (minsten 1,5 a 2 A), zeker met aanlopen.
Als je de motor ook nog iedere nacht 180 graden gaat laten draaien dan geef ik het hele project weinig kans van slagen.

Nog een puntje om over na te denken: waarom zou je bv in oktober het paneel om 18 uur naar het westen willen draaien terwijl het al om 17 uur pikke donker is ?

Berichten: 4
Geregistreerd: 03 Mrt 2016, 19:03

Re: Draaischijfschakeling

Berichtdoor the iceman » 05 Sep 2018, 19:57

Bedankt voor jullie reacties,
Het terugdraaien naar de nulstand gebeurt natuurlijk na zonsondergang. De vraag Is eigenlijk of ik met een arduino een omkeerschakeling kan maken.En Hoe zou ik dat dan
het beste kunnen programeren.

Mvrgr The iceman

Gebruikers-avatar
Berichten: 256
Geregistreerd: 05 Apr 2018, 00:44
Woonplaats: ALKMAAR

Re: Draaischijfschakeling

Berichtdoor Gompy » 05 Sep 2018, 23:25

Met een paar relais van 20A, 5 stuurprinten, 5 schakelaars van 20A en een heleboel stroom gaat het je wel lukken.

Terug naar Gezamenlijke projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten