Zelf de energie van de zonnepanelen opslaan

Als U een gezamenlijk project wil starten of aan projecten van anderen mee wilt werken.
Berichten: 3
Geregistreerd: 28 Aug 2018, 12:44

Zelf de energie van de zonnepanelen opslaan

Berichtdoor HugoW » 28 Aug 2018, 12:51

Hoi,

Zoals zovelen liggen er bij mij sinds kort ook panelen op het dak. Overdag vang ik kWh’s, ’s avonds gebruiken we ze. Of liever gezegd gebruiken we andere, want meneer Nuon pakt de overdag gerooide kWh’s van ons aan en levert ons ’s avonds andere. Nou mogen we tot 2020 alleen het totaalverbruik afrekenen met meneer Nuon, da’s fijn, maar vanaf 2020 betalen we veel voor de kWh’s die we van meneer Nuon kopen en betaalt meneer Nuon weinig aan ons voor de kWh’s die wij aan hem verkopen. Goede deal voor meneer Nuon. Maar niet voor ons, en daar houd ik niet van. Dus, ik wil de energie zelf gaan opslaan. Daarvoor heb ik 3 ideeën:
1) Water d.m.v. electrolyse direct met gelijkstroom van de zonnepanelen in waterstof en zuurstof scheiden en die twee later in een brandstofcel weer bij elkaar brengen al naar gelang de vraag van ons huishouden.
2) Een mega-accupakket tussen zonnepanelen en omvormer en een regelaar die alleen levert wat het gezin vraagt.
3) Met de kWh’s die ik niet gebruik bij het opwekken water verwarmen en dat in serie met de CV combiketel zetten.

Idee 1 vind ik zelf de leukste. Zitten wel wat haken en ogen aan, want ik moet het òf gaan comprimeren cilinders, en een hinderwetvergunning voor de opslag ervan regelen, òf ik moet het in ballonnen boven het huis hangen maar ja, die hangen dan weer tussen de zon en de zonnepanelen dus da’s niet handig.
Idee 2 is beter haalbaar en ik heb al ideeën op het tekenbord, maar 10 (of meer) kWh opslaan vraagt goede accu’s en regelaars en die zijn duur.
Idee 3 is waar ik denk ik het snelst resultaat van haal. Of dat rendabel is (is een kWh gas goedkoper of duurder dan wat meneer Nuon er voor terug gaat geven) is nog niet te voorspellen, maar ik denk het wel en ik wil gewoon zo min mogelijk terugleveren uit principe. Ik heb die panelen betaald, ik wil gebruiken wat ik vang. En ik denk dat het redelijk eenvoudig is.

a) Ik maak een stroommeting in de leiding van de omvormer (van de zonnepanelen) naar de meterkast. Het is wisselstroom dus ik weet officieel niet welke kant het op stroomt, maar zodra de stroom groter wordt dan wat de omvormer in rust gebruikt dan durf ik wel te gokken dat de panelen leveren, de stroom dus van de panelen naar de meterkast stroomt. Dit meetpunt noem ik Ia.
b) Ik maak zo’n zelfde stroommeting in de hoofdleiding die het huis binnenkomt, na de aansluiting van de zonnepanelen maar voor de verdeling naar de rest van het huis. Ook hier weet ik officieel niet welke kant de stroom op loopt, maar ook hier is het een veilige gok dat het huis gebruikt en niet levert. Dit meetpunt noem ik Ib.
c) Ik maak / koop een regelaar (zo’n paar dollar 4kW regelaar van ebay, bijvoorbeeld) om electrische boiler te voeden. De potmeter van die regelaar vervang ik door een weerstandnetwerk om 8-bits aan de sturen (via opto-couplers) door een Arduino. Hier meet ik Ic.
De logica is vrij simpel:
- Als het huis meer gebruikt dan de panelen leveren (Ia<Ib) dan moet de boilerregelaar niks doen.
- Als het huis minder gebruikt dan de panelen leveren (Ia>Ib) dan moet de boilerregelaar de stroom naar de boiler regelen, zodat de stroom die het huis gebruikt plus de stroom die de boiler gebruikt gelijk is aan wat de panelen leveren. Ia=Ib+Ic.
Als de boiler warm is en de boilerregelaar toch aanbiedt zal de boiler niet gebruiken, dat zit er standaard in de vorm van een thermostaatje in. Dan lever ik dus toch terug, helaas.

Afbeelding

Afbeelding

Los van dit alles probeer ik mijn vrouw te dresseren om grote verbruikers als de wasmachine, droger en afwasmachine in ieder geval overdag aan te zetten en niet ’s nachts, maar dat is een minder exacte wetenschap waar ik als bèta niet zomaar een oplossing voor weet.

Nou ben ik bekend met de basis van Arduino, kleine projectjes en zo, maar bij deze kan ik wel wat hulp gebruiken zowel qua hardware als qua programmeren. Dingen als 8-bits controle en misschien moet er wel iets van een PID loop in. Vandaar dat ik me hier aangemeld heb en dit hier post.

Alle input is welkom,

Hugo

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 210
Geregistreerd: 03 Sep 2013, 10:03
Woonplaats: Katwijk ZH

Re: Zelf de energie van de zonnepanelen opslaan

Berichtdoor baco1978 » 29 Aug 2018, 08:48

Ik ben benieuwd hoe je dit allemaal gaat bewerkstelligen..

Probeer eerst maar (nauwkeurig) je stromen te meten

Alleen het idee dat je een simpele 4kW regelaar gaat gebruiken... zet ik toch m'n vraagtekens bij ...
dat 4 dollar speeltje is daar niet geschikt voor
Met vriendelijke groet Arjan

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Zelf de energie van de zonnepanelen opslaan

Berichtdoor nicoverduin » 29 Aug 2018, 09:20

Ik zou eerder eens kijken naar een opslagvat met zout. Duroplan is een startup dat warmte opslaat in een vat en via een warmte wisselaar deze weer omzet in warm water als je het nodig hebt. Die jongens zijn volgens mij al vrij ver hiermee.
Als je teveel stroom hebt zou je deze eveneens kunnen omzetten in warmte via een boiler. Het is geen eenvoudig project, maar de markt is er wel mee in ontwikkeling. Doordat je warmte in zout opslaat, heb je minder ruimte nodig.

Of je eigen batterij maken : https://hackaday.com/2015/08/03/buildin ... lten-salt/
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Zelf de energie van de zonnepanelen opslaan

Berichtdoor shooter » 29 Aug 2018, 10:57

Baco heeft een beetje gelijk, maar het is een ohmsche belasting dus zal geen probleem zijn.

Een efficientere manier is een warmtepomp (zoals gebruikt in zwembaden) zijn er ook klein bij cranenbroek.
dan haal je een efficientie van 500% en dat is mooi meegenomen. Het gaat alleen niet op een boiler, want een warmtepomp haalt geen hoge temperatuur , maar is prima voor een vloerverwarming of preheater van een boiler.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 29
Geregistreerd: 20 Feb 2012, 01:20

Re: Zelf de energie van de zonnepanelen opslaan

Berichtdoor kockie » 29 Aug 2018, 13:42

Het vervelende van verwarmen met elektriciteit is alleen dat je weinig zon hebt op het moment dat de verwarming aan moet. Daarentegen heb je weer veel zon als je geen verwarming (of zelfs koeling) wilt. De combi airco-zonnepanelen is in principe veel zinniger dan warmtepomp zonnepanelen.
Voor informatie over echte duurzaamheid: www.ecologieforum.eu

Berichten: 3
Geregistreerd: 28 Aug 2018, 12:44

Re: Zelf de energie van de zonnepanelen opslaan

Berichtdoor HugoW » 01 Sep 2018, 08:11

Hé, ik krijg geen meldingen als er gereageerd is. OK.

@BACO1978; die 4 dollar regelaars gebruik ik graag en veel zonder problemen bij verwarmingselementen en motoren. Zodra er iets van besturingselectronica of transformatoren mee doen is het af te raden, maar dit werkt gewoon goed. Er zit weinig op dat fout kan gaan ;) . Qua meten zal het niet heel accuraat zijn, maar ik wil 3 dezelfde sensoren gebruiken (bijvoorbeeld deze https://www.hobbyelectronica.nl/product ... meter-20a/). Die drie wil ik eerst parallel in een testopstelling zetten om te ijken. Ik hoef geen exacte waarde te meten, als ze maar gelijke signalen geven bij gelijke stroom. Ik reken met die stromen, de som Ia=Ib+Ic moet kloppen. Als die meters dus allemaal een giga afwijking hebben, maar wel allemaal een redelijk gelijke afwijking, klopt de som. En in het algemeen zal het systeem niet perfect zijn, maar beter dan niks.

@nicoverduin; dank voor je input. Misschien als upgrade als het simpele watersysteem werkt. Je weet maar nooit. Nu vind ik een boiler al genoeg uitdaging.

@Shooter; er ligt een industriele koelcompressor in mijn schuur te wachten voor dit doel. Maar net als Nico's idee, da's voor later. Eerst een werkend eerste systeem, dan kunnen we daarna gaan verbeteren.

@kockie; da's nou juist het slimme aan mijn idee! Overdag als er licht is (ik ga al niet meer uit van volle zon ;) ) leveren mijn panelen energie. Die energie gebruik ik om het water in de boiler warm te maken. De boiler is goed geïsoleerd en dus blijft het water daarin warm. Totdat de verwarming aanslaat. De retour van de verwarming komt op de ingang van de boiler binnen en de retour ingang van de ketel zit op de uitgang van de boiler. De warmte die ik dan gewonnen heb overdag hoeft door de gasketel niet meer toegevoegd te worden aan het water dat de ketel warm moet verlaten. Fictieve getallen; retourwater is rond de 25 graden. Het water in de boiler is verwarmd naar 35. De ketel wil 60 graden uitsturen naar de radiatoren. Door het toevoegen van de boiler hoeft de ketel het water niet 35, maar 25 graden bij te warmen. En dat scheelt gas. Ik kan de energie die de zonnepanelen op hebben gewekt dus gebruiken als de zon onder is, ik thuis kom en het huis warm wil hebben. Ik denk dat er in een boiler van 180 liter water behoorlijk wat energie opgeslagen kan worden als ik deze naar 90 graden op laat warmen. Er komt dan wel een thermostaatkraan op de uitgang, gecombineerd met de ingang, zodat de ketel nooit water binnenkrijgt dat veel warmer is dan hij uit zou willen sturen. Maar de ketel is er geschikt voor, daar heb ik hem op uitgekozen.

Ik ga nog even uitzoeken wat er gebeurd als ik door de 20A sensoren een stroom van 40A jaag. Die 20A is gekozen op het feit dat mijn omvormer maar 4kW is en dus zal de stroom daar, en de stroom naar de boiler, altijd onder de 20A blijven. Maar de stroom naar het huis kan hoger zijn. Als die sensor daar geen moeite mee heeft, alleen geen hoger signaal afgeeft, ga ik er 3 kopen en een testopstelling met schemerlampen maken ;)

Hugo

Berichten: 29
Geregistreerd: 20 Feb 2012, 01:20

Re: Zelf de energie van de zonnepanelen opslaan

Berichtdoor kockie » 01 Sep 2018, 09:43

Ik kan je, ondersteund door ruime ervaring, vertellen dat de stroomopbrengst in de winter (wanneer je dus de meeste warmte nodig hebt) misschien net voldoende is om je verlichting te laten branden. Het verlagen van de aanvoertemperatuur van de cv zal waarschijnlijk meer opleveren dan verwarmingsondersteuning via zonnepanelen. Bij verlaging van de aanvoertemperatuur naar bijvoorbeeld 40 graden kan je HR cv ketel veel meer condenseren waardoor het rendement stijgt.

Ik snap je idee wel, maar wil proberen om je een aantal valkuilen te besparen. Ik heb al veel meer van dit soort experimenten gezien (en gedaan).
Voor informatie over echte duurzaamheid: www.ecologieforum.eu

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Zelf de energie van de zonnepanelen opslaan

Berichtdoor shooter » 03 Sep 2018, 11:13

je kunt veel beter 40A sensoren gebruiken, dan heb je wel de helft van de resolutie, maar het is wel veiliger, want je zit toch te meten in een circuit die beveiligd is met 16 Ampere (dus 32 Amp en dat is meer dan 20)
paul deelen
shooter@home.nl

Terug naar Gezamenlijke projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten