Kerstdorp en Arduino

Als U een gezamenlijk project wil starten of aan projecten van anderen mee wilt werken.
Berichten: 4
Geregistreerd: 19 Aug 2018, 18:22

Kerstdorp en Arduino

Berichtdoor Sbe » 20 Aug 2018, 07:24

Beste allen,

Het nadert weer: de tijd van het bouwen aan een kerstdorp.
Dit jaar heb ik me als doel gesteld dat niet alleen een nieuw dorpje moet worden gebouwd (ja dat is zagen, met klei en verf aan de gang, modelleren met gips, mos en wat je allemaal er nog meer bij kan halen ) sowieso al een hele klus, maar dat veel van de poppetjes, huisjes, straatverlichting en schijnwerpertjes nu een veel realistischer beeld moeten geven. Winkelbetalingen moeten geautomatiseerd op tijd aan en uit gaan, straatverlichting moet met de klok meebewegen, gebouwverlichting moet zich - liefst zo gevarieerd moederlijk - automatisch aanpassen etc etc

De sturing moet vanuit een arduino komen.
Maar we hebben het dan wel over:

En kleine 70 huisjes met minimaal 2 led aansluitingen had ik al aangegeven dat die ook allemaal moeten worden aangepast en per raampje van separate leds moeten worden voorzien? )
Verder een 45 tal schijnwerpertjes (vaak RGB leds ) , en nog ongeveer 40 andere items die geautomatiseerd aan en uit moeten.

Kortom: er moet een technische mogelijkheid zijn om al deze leds individueel aan te sturen, ze moeten -liefst dagdagelijks een ander “programma” meekrijgen, ( dus de instructiemodule moet het liefst losstaan van het daadwerkelijke programma in de arduino ) het moet netjes op tijd lopen ( RTC aansturing?) en al die verschillende items keten technisch daadwerkelijk gekoppeld kunnen worden!
We hebben het dan over een kleine 300 individueel aan te sturen schakelpunten

Bij elkaar hebben we het dus over:

Een elektrotechnisch traject: hoe krijg ik meer dan 300 individuele items verantwoord aangestuurd? Dus: darlingons, relais, schuifregisters, stroomvoorziening, printen maken etc etc

Een programma wat met data input files moet kunnen werken, ( waar store ik die dan, en hoe pakken we dat aan? ), gestuurd op tijd ( vooralsnog) etc etc

Kortom: nogal een klus waar ik geheid hulp bij nodig heb!
Wie denkt mee ( en dan graag ook nog zo dat we van elkaar kunnen leren ..... )

Mocht je zin hebben, laat het maar weten!

Hartelijke groet

Sjors

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 210
Geregistreerd: 03 Sep 2013, 10:03
Woonplaats: Katwijk ZH

Re: Kerstdorp en Arduino

Berichtdoor baco1978 » 20 Aug 2018, 08:50

Hallo Sjors,

Je hebt een aardige klus voor de boeg als ik het zo lees, maar uiteraard wel leuk om te gaan doen.

Je geeft zelf al aan om schuifregisters te gaan gebruiken, dat scheelt al aardig wat I/O pins.

met het verwerken van input files, zal je met een SD-kaartje moeten gaan werken, ik heb daar zelf geen ervaring mee.
maar er zullen vast een legio aan voorbeelden te vinden zijn op het web.

heb je zelf een idee wat je met je rgb spots doet?
met 45 stuks, waarschijnlijk onafhankelijk van elkaar aan te sturen, een neopixel ( WS2812b) lijkt me geschikt voor dat doen.


Het schrijven van je code zal je uiteraard zelf moeten schrijven, natuurlijk kunnen we je altijd helpen als je ergens niet uit komt/ vast loopt.
Met vriendelijke groet Arjan

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Kerstdorp en Arduino

Berichtdoor nicoverduin » 20 Aug 2018, 12:02

Ik zou voor alles een enkele ws2812b string pakken. De update van de hele string is rond de 5 milliseconden. 300rgb’ s nemen rond de 1kb aan ram op dus dat past prima in de Arduino.
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 20
Geregistreerd: 20 Mrt 2018, 21:11

Re: Kerstdorp en Arduino

Berichtdoor Duckman » 20 Aug 2018, 14:51

Zat ook te denken aan ws2812 leds (Neo Pixel). Zijn GRB en zelfs verschillende kleuren wit en kost je maar 1 pin op je arduino. Neo Pixels kunnen op hun eigen stroom voorzieningen bv per 100 op een adapter, leg wel ff alle aardes aan elkaar. Bij onze vrienden van Ali kosten ze ook nog eens geen drol. Wil je wat meer power dan kan je ze aan een RaspbeeryPi zetten of je koppelt een aantal Arduino's (minipro of Nano) via I2C. kan je voor alles dezelfde timer (RTC) gebruiken.

Zou zeggen lees wat rond op het internet, startpage.com is je vriend.

Heb deze laatst gekocht. Nog geen 10 cent per ledje super handig te solderen en toch lekker klein.
Ter Leeringe ende Vermaeck

Berichten: 4
Geregistreerd: 19 Aug 2018, 18:22

Re: Kerstdorp en Arduino

Berichtdoor Sbe » 21 Aug 2018, 23:04

Ik heb zitten kijken naar die leds, maar de lichtopbrengst is relatief laag.
Veel van de leds moeten in huisjes worden gebouwd zodat ze leuk lichtgeven.....
bestaan er ook meer lichtsterke ws2812 achtigen?

Gebruikers-avatar
Berichten: 210
Geregistreerd: 03 Sep 2013, 10:03
Woonplaats: Katwijk ZH

Re: Kerstdorp en Arduino

Berichtdoor baco1978 » 22 Aug 2018, 09:03

De WS2811 zou een alternatief kunnen zijn, al zijn dit wel losse IC's.


er komt alleen wat meer soldeerwerk aan te pas

https://forum.arduino.cc/index.php?topic=484174.0

is er nog een specifieke reden dat je kleuren leds in de huisjes gaat gebruiken'?
Met vriendelijke groet Arjan

Berichten: 29
Geregistreerd: 20 Feb 2012, 01:20

Re: Kerstdorp en Arduino

Berichtdoor kockie » 23 Aug 2018, 19:49

Sbe schreef:bestaan er ook meer lichtsterke ws2812 achtigen?


Jazeker, ze zijn er ook in 1 Watt, 3 Watt, 9Watt, 30 Watt, 50 Watt en 100 Watt al zijn die laatste 2 erg lastig te krijgen.

Die van Duckman, een 1 W, 3 W en 50W heb ik allemaal getest; de 50W met zonnebril :)

Heb je al eens gedacht aan Vixen of Xlights voor het aansturen van de leds? Evt tijdsgestuurd vanuit een raspberry pi met Falcon Pi Player?
Voor informatie over echte duurzaamheid: www.ecologieforum.eu

Terug naar Gezamenlijke projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten