Hulp gevraagd: Arduino's in Escape Room

Als U een gezamenlijk project wil starten of aan projecten van anderen mee wilt werken.
Berichten: 4
Geregistreerd: 23 Jan 2018, 10:27

Hulp gevraagd: Arduino's in Escape Room

Berichtdoor ArduinoEscape » 23 Jan 2018, 10:42

Goedemorgen! Ik ben nieuw op dit forum, dus hoop dat ik hier goed zit met mijn vraag:
Ik heb de afgelopen 4 maanden een soort escape room gebouwd (alleen dan groter en eentje waar je niet uit hoeft te ontsnappen...) in Aalsmeer. Ik heb hiervoor (met basiskennis van een 20 uur durend vak tijdens mijn studie) 5 Arduino Mega's aangesloten en geprogrammeerd, alleen bij de eerste testgroepen bleek het een en ander (met name sensoren die een analoge waarde uitgeven) niet betrouwbaar genoeg. Nu loop ik een beetje tegen de grenzen van mijn eigen kunnen aan, en hoop ik een Arduino expert te vinden die mij deze week nog zou willen assisteren bij het finetune van mijn noob-programmeersels.... tegen een vergoeding, uiteraard. Is er op dit forum iemand die daar zin en tijd voor heeft toevallig?

Wat algemene informatie: 5 Arduino Mega's die werken met verschillende sensoren (potmeters, drukknoppen, LDR's, Hall sensoren, ultrasone nabijheidssensoren, drukgevoelige weerstanden en weegschalen met HX711 ertussen). Grootste probleem is dat de uitgelezen waardes van met name de drukgevoelige sensoren en de weegschalen teveel varieren, waardoor voorgeprogrammeerde 'juiste waardes' (als waarde <x en >y dan doe dit) een paar uur later niet meer juist zijn... dus ik weet niet of ik het 100% kan oplossen met een gewijzigd programma, of dat ik ook sensoren/weerstanden/etc. extra zal moeten aansluiten.

Misschien wat vaag, maar ik laat het allemaal liever 'in het echt' zien. Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen!

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Hulp gevraagd: Arduino's in Escape Room

Berichtdoor nicoverduin » 23 Jan 2018, 11:15

Ik weet niet waar je zit......
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 4
Geregistreerd: 23 Jan 2018, 10:27

Re: Hulp gevraagd: Arduino's in Escape Room

Berichtdoor ArduinoEscape » 24 Jan 2018, 12:46

Hoi Nico, ik zit in Aalsmeer.

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Hulp gevraagd: Arduino's in Escape Room

Berichtdoor shooter » 24 Jan 2018, 21:32

2 manieren:
zorg voor ruime grenzen hou 10% als breedte aan, dus 10 verschillende waarden zijn wel mogelijk.
Zorg dat je vaak calibreert, ofwel op de nulknop duwt, bijvoorbeeld elke keer als er een nieuw spel begint.

zorg voor een stabiele voeding en temperatuur. dus niet teveel aansluiten en eventueel uitsplitsen van voedingen dus 1 voeding voor analoog en de andere voor de uitgangen zoals relais etc.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 4
Geregistreerd: 23 Jan 2018, 10:27

Re: Hulp gevraagd: Arduino's in Escape Room

Berichtdoor ArduinoEscape » 24 Jan 2018, 23:26

Dank voor je reactie Shooter!

10% tolerantie heb ik inderdaad overal geprogrammeerd, maar helaas leken de gemeten waardes soms na enige tijd buiten die tolerantie te vallen... of er is iets anders aan de hand.
Regelmatig resetten kwam ik eerder ook tegen op een forum, en heb ik een paar dagen geleden geïmplementeerd in de programma's op de Arduino's (elk kwartier herstarten ze nu). Ben benieuwd of dat wat uit gaat maken. Bij het uitlezen gedurende het eerste uur draaien zag het er goed uit.
Qua voeding weet ik niet zo goed wat je bedoelt? Ik heb 1 voeding per Arduino (dus gewoon een 9V - 1A adapter aan elke Arduino). Bedoel je dat ik een apart 5V circuit zou kunnen bouwen (buiten de Arduino om dus) voor de analoge sensoren?

Overigens heb ik per Arduino relatief weinig poorten in gebruik. Per Arduino zo'n 5-10 outputs en 10-20 inputs (waarvan de helft analoog). Is hiervoor al een splitsing in voedingen nodig?

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Hulp gevraagd: Arduino's in Escape Room

Berichtdoor nicoverduin » 24 Jan 2018, 23:56

Je zou eens een druksensor apart kunnen testen en kijk over een langere periode wat hij doet. Meet gelijk de voeding ( desnoods met een 2e arduino). Log alle data. Wie weet is er een correlatie. Mijn ervaring met druksensoren is dat het niet de meest stabiele sensoren zijn.
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Hulp gevraagd: Arduino's in Escape Room

Berichtdoor shooter » 25 Jan 2018, 21:45

analoge sensoren hebben best wel last van temperatuurdrift, vooral die goedkope, doe het dan op een andere manier, namelijk bij een stijging of daling van de waarde reageren. Vaak maakt het niet uit wat de werkelijke waarde is, maar alleen als er een verandering is.
Een lichtsluis is een simpel voorbeeld, die werkt prima in de nacht, maar overdag als de zon erop schijnt dan zijn er ineens andere waarden. Vandaar dat er pulssensors zijn, die kijken of de puls gezien wordt.
Als je de 5 Volt van je sensoren ook uit de arduino pakt, dan gaat de referentie wel goed , maar als je op de outputs wat vermogen uit diezelfde 5 Volt trekt kun je beter een 7805 gebruiken voor de outputs, en die gaat dan naar een ULN2003 dan is de processor netjes ontlast van hoge stromen.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 4
Geregistreerd: 23 Jan 2018, 10:27

Re: Hulp gevraagd: Arduino's in Escape Room

Berichtdoor ArduinoEscape » 28 Jan 2018, 16:29

Dank weer voor jullie reacties! Inderdaad dacht ik laatst ook dat ik dan maar een stijging/daling van waardes moest registreren i.p.v. het overschrijden van vooraf vastgelegde waardes. Hier schoot mijn kennis echter iets tekort, maar inmiddels heb ik iemand gevonden die mij hierbij gaat helpen.

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Hulp gevraagd: Arduino's in Escape Room

Berichtdoor shooter » 28 Jan 2018, 23:13

Zorg ervoor dat je alle programmas hebt , met commentaar, want dan kun je verder gaan als de hulp wegvalt.
paul deelen
shooter@home.nl

Terug naar Gezamenlijke projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten