hulp gevraagt

Als U een gezamenlijk project wil starten of aan projecten van anderen mee wilt werken.
Berichten: 1
Geregistreerd: 20 Dec 2017, 23:37

hulp gevraagt

Berichtdoor jmvracht » 21 Dec 2017, 00:02

geachte,

ben op zoek naar een controler die de verlichting op een botsabsorbeerde kan voorstellen
zijn vier lichten in de hoeken die aan en uit gaan
twee pijlen eentje naar links of eentje naar rechts zelfde aan en uit zijn 15 ledjes per pijl waarvan 8 dezelfde
een blauwe pijn die naar links en rechts kan staan met een servo
twaalf volt is aanwezig in de vrachtwagen

zou die willen op een modelbouwvrachtwagen willen zetten schaal 1/14



mvg jm
Bijlagen
botser1.jpg
botser1.jpg (8.5 KiB) 6081 keer bekeken

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: hulp gevraagt

Berichtdoor Koepel » 21 Dec 2017, 03:58

Hallo, en welkom op dit forum.

Dat lijkt me een leuk project.
Heb je kennis van programmeren ? en van elektronica ?

Ik tel totaal 26 lampen.
Het eenvoudigste lijkt me om ze allemaal afzonderlijk te kunnen bedienen. Ik leg graag de nadruk op software, dus ik wil zoveel mogelijk in software doen ;) Misschien dat anderen iets eenvoudigers kunnen verzinnen.

Ik tel 13 lampen voor een pijl en 4 lampen gemeenschappelijk voor beide pijlen.
Behalve de pijlen kan er ook een kruis gemaakt worden.
In België lijken ze de voorkeur te geven aan het woord "botsabsorbeerder" en in Nederland aan het woord "pijlwagen". Wikipedia heeft weer een ander woord: https://nl.wikipedia.org/wiki/Botsabsorber

Je zou witte NeoPixels kunnen nemen: https://www.adafruit.com/product/2375.
Die lus je aan elkaar door, zodat er maar één pin op het Arduino board nodig is.
Een andere mogelijkheid is shift registers die sterk genoeg zijn om een led aan te sturen: https://www.adafruit.com/product/457.

De 5V pin van het Arduino board is niet sterk genoeg voor dat alles.
Met een 12V naar 5V dc-dc converter kun je 5V maken. Die 5V kun je gebruiken voor alle drie de dingen (Arduino board, leds en servo motor).

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: hulp gevraagt

Berichtdoor shooter » 21 Dec 2017, 20:24

ja dat kan zeker, groepeer de leds, en dan kun je iedere groep via een ULN2003 aan een pin van de arduino hangen, dan maakt het niet uit of je 12 Volt of 5 Volt gebruikt. De arduino kan prima 12 Volt op Vin hebben hoor, als het vermogen maar niet te hoog is.de pinnen mogen nooit meer dan 5 Volt hebben.
ook een servo is simpel 1 uitgang.

Een andere manier is om 3 kleuren leds te gebruiken en dan kun je ze doorlussen allemaal op 1 pin, dat vraagt wel wat meer software kennis, maar is zeer goed te doen.

Als het werkt, weet ik wel een bedrijf in Hedel dat er graag een van je zou willen kopen. (net zoals Heijmans trouwens)
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 1
Geregistreerd: 03 Jan 2018, 23:16

Re: hulp gevraagt

Berichtdoor defender » 04 Feb 2018, 12:02

update van het project


Beste,

ik ben een collega van JMVracht die bezig is met de botsauto's.
ik heb hier een arduino mega ter mijne beschikking waar ik enkele testen mee zou willen uitvoeren om dit projectr et kunnen maken .
de leds heb ik ondertussen ook in mijn bezit, deze heb ik via de ledstripkoning.nl
we hebben de 2 meter WS2812b digitale RGB ledstrip Premium - losse strip (DS12BLS60-02M0520) besteld , daar deze stuk per stuk kunnen geknipt worden pom zo het project te kunnen maken.
wat ik me afvroeg , want ik heb nog bijna geen kennis van de arduino, wie me zou kunnen helpen bij het schrijven van het programma dat we nodig hebben.

volgende dingen zouden we dus nodig hebben om alles goed te laten werken.
1é : een driestandenschakelaar ofwel een puls schakelaar, waardoor we de keuze kunnen maken tussen de pijl naar links, het kruis of de pijl naar rechts.
ik weet niet wat uw voorkeur is? 3 aparte enkelpolige schakelaars, een 3 standen schakelaar of een pulsknop.

dan gaan we een frame maken met de leds op een bepaalde volgorde aan elkaar gesoldeerd zodat we in het programma kunnen zeggen welke led aan moet en welke niet in een bepaald geval.
ik weet dat we bijvoorbeeld de eerste 4 leds zouden gebruiken om 4x snel na elkaar te laten flikkeren en nadien moet de pijl of het kruis bv 2 sec branden

ik zet even mijn denkwijze hieronder neer, laat weten wat je ervan denkt ( zie naar tabel onderaan om de led posities te herkennen)

om dan de pijl naar links te doen gaan dienen de volgende leds te branden: 5-6-7-8-9-10-11-12-13-17-18-19-20-21-22
om het kruis aan te sturen moeten dan de leds 5-23-24-20-25-26-13-17-18-19-21-22-9
en na de pijl rechts dus: 9-10-11-12-13-14-15-16-17-5-23-24-25-26.


5------------------------------------------------17
-------23---------------------------------18------
6------------------------------------------------16
-------------------24----------19------------------
7-----------------------20----------------------15
-------------------21----------25------------------
8------------------------------------------------14
-------22----------------------------------26------
9---------10---------11----------12------------13

de leds zouden in het oranje moeten flikkeren of branden.


met vriendelijke groeten,
defender

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: hulp gevraagt

Berichtdoor shooter » 05 Feb 2018, 00:46

je zet een kleur neer aan het begin van je programma, dat is dus een dubbele array, 3 breed en aantal kleuren lang.
dan heb je nog een 4 tal arrays met 26 regels, waarin je bepaalt of een punt aan of uit moet zijn. de vierde is alles uit.
in de loop komt daneerst een functie aanroep om te kijken wat gewenst is. een aanroep naar een functie om een lichtbeeld aan te zetten, dan even wachten en een ander lichtbeeld, enz.

zorg dat je ook een teststand hebt. en een uitstand, dus je hebt een paar standen nodig, dus zeker 3 ingangen voor de positie,
maak ook een blauwe lamp an de voorkant, zodat de wegwerkers kunnen zien of de pijl aan is.
de volgende stap is het dimmen van de lampen en in belgie het flitsen.
paul deelen
shooter@home.nl

Terug naar Gezamenlijke projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten