Level controller met reed switches en weerstanden

Als U een gezamenlijk project wil starten of aan projecten van anderen mee wilt werken.
Berichten: 2
Geregistreerd: 05 Nov 2017, 13:10

Level controller met reed switches en weerstanden

Berichtdoor Obi2 » 05 Nov 2017, 13:29

Ik wil het waterniveau in een peilbuis weten. De peilbuis is van kunststof en heeft een diameter (buiten) van 40 mm. Hierin ga ik een drijver monteren met een magneet.

Naast deze buis wil ik een andere buis plaatsen met 29 reed contacten.
Zie voor details / uitleg de PDF. Ik wil een Arduino gaan gebruiken en ieder uur ( als voorbeeld)het niveau opslaan om in de tijd een trend van de grondwaterstand te zien.
Probleem is dat als er geen magneet bij het reedcontact is er geen enkel contact gesloten is. De laatste meting moet onthouden worden.
Tot op heden kan ik geen bruikbaar project vinden. Wie help mij op weg?
Uiteindelijk wil ik de data webbased beschikbaar gaan maken.

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Level controller met reed switches en weerstanden

Berichtdoor Koepel » 05 Nov 2017, 14:25

Hallo, en welkom op dit forum.

Het zou handig zijn als je kennis hebt van programmeren.
Je kunt de meting onthouden in een variabele, en als er geen reed relais gesloten is dan die variabele zo laten.
Maar uhm, wij gaan niet de sketch voor je schrijven.

Kan die buis met drijver vuil worden ? Wat als het bevriest ? Kan de drijver scheef zitten en klem komen te zitten ?

Je kunt ook een buis nemen die gesloten is aan de bovenkant, en dan bovenin een druksensor plaatsen. Afhankelijk van de luchtdruk bovenin weet je hoe het waterniveau is.

Je kunt ook een druksensor onder water monteren ("submersible pressure sensor"). Afhankelijk van de druk weet je hoeveel water er boven de sensor staat.

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Level controller met reed switches en weerstanden

Berichtdoor shooter » 05 Nov 2017, 21:45

dat met die reedcontacten wordt nog best veel gebruikt hoor,en geen zorg maken, er is best veel mogelijk, bijvoorbeeld een lange (nou ja een paar aan elkaar) magneet gebruiken zodat er altijd een contact dicht is. Je kunt het in software oplossen door te onthouden welke je het laatst gezien hebt (alleen als je het uitschakelt zul je opnieuw de vlotter naar boven moeten halen.
Bedenk eens een oplossing voor zoveel contacten (want 29 zijn er veel, dus die moet je allemaal naar boven bedraden. (oplossing is het gebruik van een matrixtoetsenbord (zoals ook een keyboard werkt)
Een andere oplossing is om de vlotter aan een stappenmotor te hangen en dan laten reageren op de waterstand, dat gaat een stuk preciezer werken en de grondwaterstand verandert niet veel hoor dus vooral dicht bij elkaar zetten.

@koepel Grondwater bevriest in nederland nooit, een druksensor bovenaan gaat ook niet werken omdat door de druk de gassen boven in oplossen.
een sensor onder water werkt wel. en is ook erg precies, het is maar de vraag wat duurder is 29 reedcontactjes of een druksensor
paul deelen
shooter@home.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Level controller met reed switches en weerstanden

Berichtdoor Koepel » 05 Nov 2017, 22:30

Is het grondwater ?

Dit is een voorbeeld met druksensor: http://www.multiflexmeter.nl/logboek/waterhoogte-met-druksensor/.
Volgens mij zijn bijvoorbeeld ook oliedruksensoren geschikt.
Dat voorbeeld lijkt met deze sensor te zijn: https://www.aliexpress.com/item/Top-Quailty-Pressure-Transducer-Sender-Stainless-Steel-for-Oil-Fuel-Air-Water-Multichoice-M25/32807843131.html.
Kijk eens naar de open gemaakte sensor, daar mag dus nooit water bijkomen, dat is nog lastig.

@shooter, je hebt weer gelijk, gassen bovenin gaan in het water oplossen onder druk. Dat had ik kunnen weten :oops:

@Obi2, Zou je het liefst een voorbeeld van internet plukken en dat het dan meteen werkt ? Wij hebben graag dat jij je sketch laat zien, en dat wij aanwijzingen geven hoe je verder komt.

Berichten: 2
Geregistreerd: 05 Nov 2017, 13:10

Re: Level controller met reed switches en weerstanden

Berichtdoor Obi2 » 07 Dec 2017, 18:28

Tot zover gekomen
Bijlagen
Level_meterv2-171130a.zip
(3.71 KiB) 417 keer gedownload

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Level controller met reed switches en weerstanden

Berichtdoor shooter » 07 Dec 2017, 19:25

dat gaat niet helemaal goed, want je je krijgt een groot aantal teksten terug.
of je moet een berekening eraan hangen dus level =factor * waarde
of met een case, of zo als je nu doet met een stel if then maar dan wel inperken dus 40 <= waarde && waarde <=50
oid.
paul deelen
shooter@home.nl

Terug naar Gezamenlijke projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten