Digitaal dashboard voor in boot

Als U een gezamenlijk project wil starten of aan projecten van anderen mee wilt werken.
Berichten: 3
Geregistreerd: 01 Mrt 2017, 17:48

Digitaal dashboard voor in boot

Berichtdoor Burp » 06 Mrt 2017, 15:43

Heren (zitten er ook dames hier?), Anders Dames en Heren,

Ik wil op mijn boot een detectiesysteem maken en dit visueel maken op bv een tablet of telefoon. Bij de inboard motor verschillende sensoren plaatsen mbt temperatuur, koersinformatie, vloeistof levels etc, etc. Alles wat je maar kan bedenken wat je zichtbaar wilt hebben.

Een nano lijkt me een prima begin om de sensor data te verzamelen. Maar de volgende stap is om dit grafisch zichtbaar te maken op bv een tablet. Versturen van data draadloos heeft de voorkeur zodat de arduino in de motorruimte weggebouwd kan worden en er geen kabels getrokken moeten worden. Maar een probleem is het ook niet als dit wel noodzakelijk is.

Wat zou ik allemaal nodig hebben kwa hardware en hoe dit aan te vliegen om zichtbaar te maken op een tablet? Zijn er al dergelijke projecten voor zover jullie weten?

Meter die ik in ieder geval wil hebben:
Snelheid (gps sensor/module)
Toeren (hal sensor op vliegwiel oid)
Koelwater temp (temp sensor)
Olie temp (temp sensor)
Koers (gps data)
Pitch en Jaw (hoek sensor?)
Water detectie in de bildge (vochtof nivo meter)
Accu spanning (spanningsmeter)
(en goede aanvullingen zijn welkom!)

En wat verder interessant is. Het plaatsen van de sensoren is geen issue maar de opzet en programmering wel degelijk.

Wat zou een goede aanpak zijn?

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Digitaal dashboard voor in boot

Berichtdoor Koepel » 06 Mrt 2017, 17:54

Hallo en welkom.
Ik krijg een beetje medelijden met die Nano. Moet die dat allemaal gaan doen ?

De toeren en de GPS zijn de lastige dingen.

Voor de toeren is waarschijnlijk een interrupt nodig. Dan mag de Nano niet tegelijkertijd teveel belast worden door andere dingen.
De GPS heeft een seriële poort nodig, terwijl de Nano er maar eentje heeft (voor het uploaden van een sketch en voor de seriële monitor). Sommigen gebruiken dan de SoftwareSerial, maar die belast de Nano zo erg, dat er weinig anders meer kan.

Naar een tablet overbrengen kan met Bluetooth.

Waarom wil je de GPS via de Arduino doen ? Kan een tablet met GPS ook ?

Kun je eenvoudig beginnen ?
Probeer eerst om een temperatuur op een tablet te krijgen.

Berichten: 3
Geregistreerd: 01 Mrt 2017, 17:48

Re: Digitaal dashboard voor in boot

Berichtdoor Burp » 07 Mrt 2017, 14:12

Bedankt voor je reactie. Het hoeft natuurlijk niet de nano te zijn als er betere opties zijn. Die verneem ik graag, ik zit daar nog niet zo goed in. In de basis blijft het redelijk gelijk denk ik? Een andere Arduino met andere/meer mogelijkheden en poorten kan natuurlijk worden ingezet. GPS op de tablet kan natuurlijk ook maar als je een tablet zonder GPS hebt is dat weer niet mogelijk. De sensoren zijn niet zo kostbaar. Ik wil in eerste instantie ook niet erg op de kosten letten. Het hoeft niet op zijn aller goedkoopste maar over de balk smijten terwijl het niet noodzakelijk is hoeft ook weer niet. Ik ben eigenlijk aan het kijken hoe je een goed systeem neer kunt zetten.

Ik heb iets dergelijks gevonden maar weet nog onvoldoende of dit aansluit.

https://create.arduino.cc/projecthub/us ... d&offset=0

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Digitaal dashboard voor in boot

Berichtdoor Koepel » 07 Mrt 2017, 16:10

Ja, in de basis blijft het redelijk gelijk. Het hangt wel van de libraries af die je gaat gebruiken. Sommige libraries zijn geschikt voor verschillende soorten Arduino boardjes, terwijl er ook libraries zijn die specifiek voor één type microcontroller zijn geschreven.

Het is lastig om advies te geven over een goed systeem. Mijn voorstel is om eenvoudig te beginnen en de belangrijkste dingen aan de praat te krijgen. Dan zie je hopelijk zelf welke richting je op wilt.

De officiële Arduino boards hebben goede kwaliteit onderdelen, en ook bij Adafruit.com en Sparkfun.com gebruiken ze goede onderdelen. De boards en modules van Ebay en AliExpress hebben soms het allergoedkoopste dat er is, bijvoorbeeld een kristal dat stopt zodra het gaat vriezen.
Sommige Nederlandse shops hebben een mengeling van goed en heel goedkoop. Er zijn er ook die alleen goede producten hebben, misschien Conrad.nl en antratek.nl

De link die je gaf is voor een Ethernet verbinding naar een webpagina. Dat is vooral handig voor thuis met een thuisnetwerk. Voor op een boot leek mij Bluetooth meer geschikt. Kun je zelf een keuze maken ? Hoe ga de tablet met een Arduino verbinden ?

Trouwens, in die link gebruiken ze een Arduino Ethernet. Dat werkt nauwelijks. Als je een keer niest dan zit het geheugen al vol.

Misschien wil je later een sd kaartje toevoegen, zodat de Arduino gegevens kan loggen. Misschien wil je een telefoonmodule toevoegen om sms-jes te versturen. Misschien wil je een schermpje aan de Arduino toevoegen. Dat is niet altijd mogelijk, en soms zijn er dan meerdere Arduino boardjes nodig. Maar als je teveel Arduino boardjes hebt, dan wordt de onderlinge communicatie een probleem. Dus bijna alles kan, maar niet alles is praktisch ;)

Berichten: 3
Geregistreerd: 01 Mrt 2017, 17:48

Re: Digitaal dashboard voor in boot

Berichtdoor Burp » 08 Mrt 2017, 15:34

Haha, dank. Blue tooth is denk ik de weg. Om het zichtbaar te maken op een tablet kan ik bv een Pi als webserver laten draaien. de gegevens van een Arduino naar de Pi voeren en deze middels een dashboard met meters zichtbaar maken. Dat is wel stap......verder weg zeg maar :)

Ik denk dat ik eerst met wat goedkope bordjes (3 in huis via ebay) ga spelen en middels een display de gegevens zichtbaar maken. Als dat allemaal werkt komt de stap naar het grafisch aantrekkelijk maken.

Er zijn veel verschillende bordjes te krijgen maar niet geheel duidelijk welke nou echt geschikt is.

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Digitaal dashboard voor in boot

Berichtdoor Koepel » 09 Mrt 2017, 10:25

Je hebt het nu over Bluetooth, een webserver, en een display. Dat zijn alweer drie verschillende dingen :shock:

Op dit forum zul nogal vaak de term "Nextion" horen: https://www.itead.cc/wiki/Nextion_HMI_Solution.
Daarmee kun je een mooi ontworpen scherm met een Arduino verbinden.
Maar dat is dus iets anders dan de gegevens via Bluetooth op een tablet laten zien.
Het is ook weer iets anders dan een webserver.

Misschien is het handig als je een tekening maakt hoe jij het ziet :roll:

Met een Arduino Uno kun je eenvoudig wat draden in de connectors prikken om iets uit te proberen.
De Arduino Nano is eigenlijk een kleine Arduino Uno.
Daar zijn zeer veel libraries voor, en ze zijn handig om even wat te proberen. Dat zijn echter 5V boarden, terwijl veel sensoren 3.3V zijn, dat is lastig.
De Arduino Due en Arduino Zero zijn sneller en zijn 3.3V boarden.

Er zijn ook onhandige dingen, zoals de "Pro Mini", en frankenstein boards zoals de Uno wifi, Tian en Yun.

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Digitaal dashboard voor in boot

Berichtdoor nicoverduin » 09 Mrt 2017, 20:17

Omdat het toch op een boot is, kun je zelfs overwegen om een goedkoop routertje (15 euro) neer te zetten voor een lokaal netwerk. Devices (ESP8266 bijv of de ESP32) kunnen op het netwerk en je tablet ook. Mocht je deze richting kiezen zou je kunnen overwegen gebruik te maken van sockets. Dat maakt de performance een stuk beter. Dan heb je het voordeel dat je dedicated sensoren maakt die alleen maar hoeven te richten op hun taken. En dan kan je nog altijd een Mega nemen met ethernet kabel die je in de router prikt. De Mega wordt dan de besturing.
Ooit iets vergelijkbaars gedaan met nRF24L01's die verlichting aanstuurde. De server hing aan het netwerk en praatte met de devices. Een App op de IPhone praatte weer met de server (mega). Ieder zijn eigen taak.
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Terug naar Gezamenlijke projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten