hulp gezocht voor newbie met ideeen internet toerenteller

Als U een gezamenlijk project wil starten of aan projecten van anderen mee wilt werken.
Berichten: 2
Geregistreerd: 03 Dec 2012, 09:52

hulp gezocht voor newbie met ideeen internet toerenteller

Berichtdoor linksalt » 03 Dec 2012, 10:02

Wie o wie kan mij, een totale beginner mbt arduino, helpen met wat visie, richting, advies, of partnering voor een project :

doel : het detecteren van een toerental (fiets wiel) en dit toerental periodiek (1 - 10 x per sec.) doorgeven aan een website, samen met een unieke code (fiets merk).
Ik zat zelf te denken in de richting van :

- een arduino met een infrarood sensor ( http://www.seeedstudio.com/wiki/Grove_- ... ive_Sensor )
- een webserver (VPS) met daarop PHP websockets (om het toerental live in beeld te brengen)

Ik heb echter geen idee hoe ik e.e.a. in elkaar zet, en hoe ik de arduino automatisch het toerental door kan laten geven aan een webserver.
Ik kom graag in contact met iemand die me op weg kan helpen, ALLE hulp is welkom, bedankt alvast voor je moeite ...

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 700
Geregistreerd: 05 Mrt 2012, 21:56
Woonplaats: Appingedam

Re: hulp gezocht voor newbie met ideeen internet toerentelle

Berichtdoor pjh » 03 Dec 2012, 23:30

Ben zelf bezig met the electric imp.
Wonderlijk ding.
Dit is wat ik deed:
1. ding bestellen bij iprototype.com met shield (en niet de breakout)
2. na ontvangst kwijlend opengemaakt zonder dat de vrouw en/of de kinderen het zagen.
3. Electric imp in shield gestoken
4. shield in arduino gestoken
5. electric imp app op mijn telefoon gedownload en thuis gestart.
6. stroom op arduino gezet
7. electric imp op telefoonscherm gezet (zit kleine lichtsensor op)
8. app gestart
9. wachtwoord voor mijn thuis WIFI ingevuld
10. mijn arduino in de electric imp cloud opgenomen zien worden.
==> arduino op internet. Alle data zo overal vandaan te plukken.
GEWELDIG
MAARRrrr....

wat is de WIFI dichtheid van de gemiddelde fiets route?
ik vermoed gaten...

dus: waar ga je fietsen en hoeveel mensen fietsen er.
Als het een peleton betreft, kun je misschien mooie 434Mhz - dingetjes gebruiken en er met een ontvanger op een motor achteraan...

Spannend, maar vast niet de bedoeling. Het leukste op deze site is soms het raden naar wat de mensen nu eigenlijk willen.

Maar goed. Toeren tellen is niet zo moeilijk. Vele wegen. Met LED + LDR. Of Magneet en Hall-sensor. Of wasknijpers en een electret microfoontje. No problemo.

Berichten: 2
Geregistreerd: 03 Dec 2012, 09:52

Re: hulp gezocht voor newbie met ideeen internet toerentelle

Berichtdoor linksalt » 04 Dec 2012, 00:53

Ja zeg ...... met sinterklaas inkopen al achter de rug, en kerst al gereserveerd voor andere zaken, hoe moet ik nu electric imp weer gaan verantwoorden ? :-) Weer een speelgoedwinkel gevonden, weer dagenlang met mijn hoofd in de wolken .. maar Ik ga er toch meteen eens serieus naar kijken. Namens vrouw en kinderen bedankt voor de info :roll:

Spannend, maar vast niet de bedoeling. Het leukste op deze site is soms het raden naar wat de mensen nu eigenlijk willen.


Ik ben bang dat dit project niet zo spannend is maar het heeft wel veel uitdagende elementen. Ik moet van een aantal hometrainers en loopbanden de snelheid opnemen en deze real-time via internet inzichtelijk maken. Zie het maar als een stukje fiets/loop competitie met een kennis aan de andere kant van de wereld. Naast het hele meten en verzenden is de database en real-time internet rapportage nog een uitdaging op zich, maar daar kom ik wel uit.

Mijn idee was om het fietswiel en de loopband met witte verf te markeren op correcte intervallen en de snelheid tussen 2 strepen, of het aantal strepen per seconde met een arduino te meten. (Ik kies hierbij bewust voor een 'low-tech' 'verf-streepje' omdat dit later nog uitgebreid zou kunnen worden naar andere bewegende apparaten.

Gebruikers-avatar
Berichten: 700
Geregistreerd: 05 Mrt 2012, 21:56
Woonplaats: Appingedam

Re: hulp gezocht voor newbie met ideeen internet toerentelle

Berichtdoor pjh » 04 Dec 2012, 02:00

die microcontrollers verkeren in de microseconden-wereld. Denk dat de eerste vraag moet zijn wat je makkelijker voor elkaar krijgt? ergens een witte streep op kalken, of een klein magneetje roteren of klein wit puntje op het wiel. Ik zou het veel fijner aanpakken.

De gangbare manier om op internet te gaan is met een ethernetshield. Heb er een, maar vanaf begin uitgeleend. Vind die electric imp wel mooi opzich zelf. Geloof dat de makers geen kleintjes zijn. Hebben bij apple ontworpen enzo. Die techniek om met een telefoon app (android of apple) de WIFI instellingen 'over te nemen' is uniek. Zo eenvoudig. Ben er overigens pas net mee aan het spelen. Je kunt het ding dus ook meenemen en ergens anders op het wifi net weer activeren. Via internet kun je het ding programmeren. Heeft I/O pinnen en al.

We zouden ons speelgoed eigenlijk meer moeten delen. Staan leuke dingen te stoffen hier.

Terug naar Gezamenlijke projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten