Paintbal project

Als U een gezamenlijk project wil starten of aan projecten van anderen mee wilt werken.
Gebruikers-avatar
Berichten: 5
Geregistreerd: 12 Okt 2016, 14:07

Paintbal project

Berichtdoor Bassie » 12 Okt 2016, 14:55

Hallo,

Even voorstellen, mijn naam is Bas en ik ben sinds kort Arduino aan het gebruiken.

Ik hoop dat ik hier op de juiste plek ben voor dit onderdeel.

Voor een project bij ons op school moeten wij een paintbal geweer aansturen en wij hebben hiervoor Arduino gekozen.
Helaas hebben wij hier op school tot zover geen uitleg over gehad en dus zijn we begonnen met het leren van Arduino.

Het project gaat als volgt. Een paintbal geweer wordt op een zelfgemaakte houden gezet. Het zal moeten kunnen bewegen
in de Z en Y as en zal later gebruikt worden om diverse targets te raken op een schietterein. Met behulp van 2 4.8V~6V DC
servomotors die door een externe voeding gevoed worden willen wij het geheel besturen.

Na vele tutorials te bekijken komen wij helaas niet meer verder. Bijna alle tutorials geven weer hoe je één servomotor kan besturen.
Wat wij zoeken is hoe je 2 servomotors kan besturen en dat het programma gestart wordt door een drukknop (NO)

Hoe het programma eruit zal zien volgens ons:

->Druk op start knop (PIN8) (Maakcontact, NO).
->Servomotor Z (PIN9) en Y (PIN10) gaan beide (als mogelijk is, tegelijk) naar de positie die wij instellen, neem bijvoorbeeld 24 graden Z, en 34 graden Y.
->Wanneer beide motoren op hun positie staan, zal er een signaal gaan naar het schietmechanisme (PIN7) om 1 maal te schieten.
->Wanneer er geschoten is, zullen de motors naar hun volgende positie gaan en daarna het proces opnieuw uitvoeren.
->Nadat de laatste positie bereikt is en er is geschoten, gaan beide motors terug naar hun beginpositie (ZY=0) en wachten tot er weer op start gedrukt wordt.

Ik zou graag een voorbeeld hebben hoe ik ervoor zorg dat de servomotors naar de gegeven positie gaan sinds ik tot zover niet verder ben gekomen dan met het
besturen van 1 servo motor naar 1 positie en dan weer terug.

Omdat de coördinaten ook eerst gemeten moeten worden, willen we via een potmeter de 2 servomotors besturen.

Door aan potmeter 1 te draaien, zal servomotor Z naar die positie gaan. Bijvoorbeeld: Potmeter geeft aan 512,
dan zal de servomotor naar 90 graden gaan. Draai ik hoger of lager, dan zal de motor naar die positie gaan. Dit zelfde zal dan gebeuren met de andere servomotor.

Tot zover zijn we nog onervaren met dit en hebben we een voorbeeld nodig die betrekking heeft tot dit. Tutorials zijn meestal over 1 servomotor en daarom weten we niet hoe we
een stappenplan kunnen maken en waarbij het gehele proces begint als een knop is ingedrukt (en dus niet weer uitgaat als die niet meer is ingedrukt).

Alle hulp die we kunnen krijgen is zeer welkom en ik hoop dat ik samen met jullie, wat voorbeelden en uitleg dit project tot een succes kan maken.

Alvast bedankt voor de tijd om dit te lezen.

Groetjes,

Bas

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Paintbal project

Berichtdoor nicoverduin » 12 Okt 2016, 17:18

Hier zit alles in wat jullie nodig hebben. Is alleen wat uitgebreider. Dit ding werkt met een camera op de PC en Wiring. Die praat over de serial met de Arduino die weer de paintball en en motoren aanstuurt.
Ik heb ooit dit project omgebouwd naar stappenmotoren wat overigens nog best een uitdaging kan zijn omdat je zowel de X als Z as tegelijk wilt bewegen.
http://projectsentrygun.rudolphlabs.com/
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 5
Geregistreerd: 12 Okt 2016, 14:07

Re: Paintbal project

Berichtdoor Bassie » 12 Okt 2016, 17:27

Het lijkt inderdaad erg veel op wat wij gaan maken. Helaas is het nog iets te ingewikkeld voor ons om het aan te passen tot de besturing die wij graag willen.

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Paintbal project

Berichtdoor nicoverduin » 12 Okt 2016, 17:55

Je zegt nu in staat te zijn om een servo aan te sturen door een potmeter te lezen en deze te mappen naar de servo stand. Je kan dat zelfde stukje code ook dupliceren voor de Z as. Probeer dat nu eerst voor elkaar te krijgen voordat je teveel hooi op je vork neemt.
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Paintbal project

Berichtdoor shooter » 12 Okt 2016, 21:08

Ja goed bezig mannen.
2 potmeters is simpel noem 1 variabele gewoon pot1 en de andere pot2 zet 1 op pin A0 en de andere op A1 (hou A4 en A5 even vrij voor straks uitbreidingen)
2 servos aansluiten is gelijk aan 1 noem het servo1 en servo2

Ik moet wel even opmerken dat ik denk dat de servos niet krachtig genoeg zijn om het spul te bewegen. dus of gewone gelijkstroom motoren met een potmeter op de as voor terugkoppeling, of stappenmotoren.
voor het vuren zou ik ook een servomotor gebruiken.
paul deelen
shooter@home.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 5
Geregistreerd: 12 Okt 2016, 14:07

Re: Paintbal project

Berichtdoor Bassie » 12 Okt 2016, 21:11

Bedankt voor je reactie over het aansluiten van de potmeters. Hier was ik nog niet mee bezig geweest.
De motor die wij gebruiken kan in theorie 30kg aan, wat mij verbaasde over een 5V servomotor.
Voor het vuren gebruiken wij een kleine pneumatische terugslagcilinder sinds deze via school te verkrijgen was.

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Paintbal project

Berichtdoor nicoverduin » 12 Okt 2016, 22:02

Je zegt het goed...... in theorie....
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Paintbal project

Berichtdoor shooter » 12 Okt 2016, 22:15

ach ja je kunt altijd nog een beetje gewicht erbij doen om te balanceren.
die pneumatiek zal wel 24 Volt zijn en je hebt dus een relais nodig om deze aan te sturen.
er loopt zeker teveel stroom door het spoeltje om direct aan te sluiten.

Zet je programma hier neer vooral met commentaar, en maak een schema in fritzing.org
paul deelen
shooter@home.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 5
Geregistreerd: 12 Okt 2016, 14:07

Re: Paintbal project

Berichtdoor Bassie » 12 Okt 2016, 22:18

Helaas zijn we nog niet ver en zijn we voornamelijk bezig met het vinden van alle tutorials die we nodig hebben en daarna kijken hoe we die kunnen samenvoegen.

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Paintbal project

Berichtdoor shooter » 13 Okt 2016, 18:02

pak het voorbeeld van de servo en breid dat zelf uit ipv. allerlei plakwerk, want dan begrijp je niet wat er fout gaat (en dat doet het).
print een paar voorbeelden en schrijf ze over in je eigen ding.
gebruik vooral functies, want dat houd het overzichtelijker.
en vooral communiceer in en buiten je groep.
paul deelen
shooter@home.nl

Volgende

Terug naar Gezamenlijke projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten