train control project

Als U een gezamenlijk project wil starten of aan projecten van anderen mee wilt werken.
Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: train control project

Berichtdoor Koepel » 23 Okt 2016, 13:53

De Qt Creator wil de #include <QSerialPort> niet pakken. Ik heb alles al geprobeerd.
Ubuntu 16.10, 64-bit, Qt Creator 4.02 based on Qt 5.6.1
Een voorbeeld openen met QSerialPort lukt niet, want er zijn geen voorbeelden. Volgens mij heb ik alles wat nodig is geïnstalleerd.

Een web-interface is handiger 8-) Dan kun met een tablet of wifi-smartphone alles bedienen. Een Arduino met een Ethernet Shield kan echter wel eens vastlopen. De uitbreiding met testen op niet afgesloten sockets is al een verbetering, maar ik weet niet of dat in alle gevallen voldoende is.

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 31
Geregistreerd: 08 Sep 2016, 21:50

Re: train control project

Berichtdoor Kitemasters » 23 Okt 2016, 14:25

De tilde is een goeie om te onthouden 8-)

in dit geval was sinking aansluiten de oplossing. de _ dus omwisselen met + en
de leds omdraaien. en dat maakt geen sluiting omdat het pwm is. je draait alleen
high en low om ................ denk ik :roll:


Koepel ik las in de comments van de video iets over Ubuntu wellicht
gaat dat over hetzelfde.

Great video!! However, I did come across a problem when running qmake (Build->run qmake) after changing the frist line in the project file from "QT += core gui" to "QT += core gui serialport". The error I receive is "Unknown module(s) in QT: serialport". I am using QT Creator 3.0.1 based on QT 5.2.1 (GCC 4.8.2, 64 bit) on Ubuntu. I've read in some forums that QT 5.1 or higher already comes with the library built in but I still seem to be having this issue. I have tried installing a library "qserialdevice" and followed the steps from this link http://qt-project.org/wiki/QtSerialPort ... b720b72092 but no luck. Any help/suggestions would be appreciated! Please let me know if you need any additional information. Thank you in advance!!


I fixed my own problem.
Steps:
1) download QtSerialPort library from this link: https://qt.gitorious.org/qt/qtserialpor ... 409b2eda69:
2) Extract the files onto your desktop
3) move the file from your desktop to the cmake folder by using terminal. sudo mv /home/username/Desktop/qt-qtserialport ~ /usr/lib/x86_64-linux-gnu/cmake/ but may vary depending where you cmake folder is located.
4) open the library and open "qtserialport.pro" from QT.
5) Then select Build->run qmake which should build the library on your desktop.
6) Go back to your other project and add "QT += core gui serialport" then select Build->run qmake and you should not get any errors.
NOTE: you may need to re-create your project if it doesn't work using the same project.
Hopefully this helps anyone who comes across this issue.

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: train control project

Berichtdoor Koepel » 24 Okt 2016, 15:44

Dankjewel, maar dat had ik allemaal al gelezen. Volgens de documentatie zit bij Qt5 de QSerialPort ingebakken, maar blijkbaar niet bij de pakketten van Ubuntu. De "libqt5serialport5" moet apart geinstalleerd worden.
De voorbeelden heb ik er nu bij in Qt Creator, maar het voorbeeld van QSerialPort ontbreekt, terwijl ik dat ook weer apart heb geinstalleerd.
Het schijnt dat Qt verteld moet worden dat de QSerialPort als module aan Qt toegevoegd moet worden. Dat is dus op 'Qt5' level, en niet met de 'Qt Creator'. Maar dat lukt niet.
Zucht :roll:

Gebruikers-avatar
Berichten: 31
Geregistreerd: 08 Sep 2016, 21:50

Re: train control project

Berichtdoor Kitemasters » 29 Okt 2016, 10:15

tis toch een dingetje :roll:

ik had de tutorial op mijn laptop gedaan en die werkte prima.
de bestanden naar mijn pc gekopieerd en dat werkte ook.

toen had ik een probleempje, ik had al eerder het grafische gedeelte gemaakt zeg maar (voor mijn gui).
maar ik had de class "mainwindow" gebruikt en de tutorial gebruikt "Dialog".
dus samenvoegen en Dialog vervangen voor MainWindow dacht ik.
maar dat resulteerde in 50 errors waar ik geen snars meer van begreep :oops:

omdat ik niet weet waarom ik MainWindow persè zou moeten gebruiken (tis toch een vrij simpel venster dat ik verder niet hoef te resizen ofzo)
besloot ik dan maar helemaal opnieuw te beginnen en "Dialog" te gebruiken.
maar al na het invoeren van het eerste stukje krijg ik error op regel 5 (op pc)
#include <QSerialPort>

error "No such file or directory ...... te vinden ofzo"

goed ik dus weer het begin op mijn laptop gemaakt gekopieerd naar pc
en het werkt weer.
conclusie pc kan QSerialPort niet vinden laptop wel......
allebei draaien win10 en ik heb gewoon dezelfde installatie van Qt gedaan :o

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: train control project

Berichtdoor nicoverduin » 29 Okt 2016, 17:38

Verschil mogelijk in path settings
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: train control project

Berichtdoor Koepel » 29 Okt 2016, 19:00

In linux heb ik intussen zoveel geprobeerd dat mijn Qt Creator om zeep is. Hij vraagt nu om iets te importeren, maar dat lukt niet :(
Dus hou ik me maar bij de webinterface.

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: train control project

Berichtdoor nicoverduin » 29 Okt 2016, 20:09

Koepel schreef:In linux heb ik intussen zoveel geprobeerd dat mijn Qt Creator om zeep is. Hij vraagt nu om iets te importeren, maar dat lukt niet :(
Dus hou ik me maar bij de webinterface.
Ik heb nu 2x gepoogd dat QT goed geïnstalleerd te krijgen... Er komt geen derde. Ik houd het wel gewoon bij Visual Studio als ik iets op Windows wil maken.
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Vorige

Terug naar Gezamenlijke projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten