Interactieve afvalbak ==>> Hollebollegijs 3.0 project!

Als U een gezamenlijk project wil starten of aan projecten van anderen mee wilt werken.
Berichten: 3
Geregistreerd: 13 Apr 2016, 20:11

Interactieve afvalbak ==>> Hollebollegijs 3.0 project!

Berichtdoor Sparky » 13 Apr 2016, 20:41

Hoi allen,

Ik ben Mitchell Kloeze en volg de opleiding Engineering, Design and Inovation aan/het HvA. Een paar maanden geleden heb ik de minor ondernemerschap op de HvA gevolgd. Hierbij hebben hebben ik en mijn groepsgenoten Hollebollegijs 3.0 bedacht. Hiervan hebben wij ook een prototype gemaakt en getest.

Het project heette Up Your Garbage. Wij zagen kansen in de maatschappij en in de omgeving. Na onderzoek en gesprekken met potentiële kopers hadden wij besloten het concept te gaan testen. Wij hebben toen een prototype gemaakt en getest. Het was een zeer positief resultaat en er was veel belangstelling voor het product.

De plannen voor Up Your Garbage zijn wel vooruitstrevend, maar wel heel uitdagend. Ik wil namelijk data uit de bakken gaan halen. De bakken zullen dus net als hollebollegijs je aanspreken als je in de buurt komt en je bedanken voor het deponeren van je afval. Maar waar nog een grotere uitdaging in zit is de IoT data uit de bakken: hoe vol deze zit en hoe dit weer te geven op een (web)platvorm.

Inmiddels heeft iedereen van het groepje het druk en heeft haast niemand tijd meer om mee te helpen aan het project in hun eigen tijd. Ik daarentegen wel. Ikzelf ben een werktuigbouwkundige en heb wel enige kennis van het programmeren van een arduino, maar daar houd het wel zo'n beetje mee op. Daarom zoek ik iemand die het leuk vindt om mij te helpen met het project.

Mocht je geïnteresseerd zijn, dan lees ik het graag. Zie hieronder een filmpje van het prototype en nog een (slecht)filmpje met de uitleg van het project.

Filmpje van de reacties van mensen op het eerste prototype (alleen zichtbaar op pc...):
https://www.youtube.com/watch?v=-sP9XvoMx1U

Nog een filmpje met de reactie van mensen en wat de afvalbak zou kunnen zeggen:
https://youtu.be/ZBb75cuNbDI?t=44s

Groeten,
Mitchell

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Interactieve afvalbak ==>> Hollebollegijs 3.0 project!

Berichtdoor nicoverduin » 13 Apr 2016, 22:04

Het idee is zeer leuk.
De vragen die ik daarin heb is eigenlijk een (1). Hoe weet je nu of iemand papier bij papier gooit en plastic bij plastic.
Meten hoeveel de bak gevuld is, is te doen (Ik zou zelf met kleine laser diodes en sensoren werken die gekruist stralen)
Verzamelen van de data is gemakkelijk haalbaar via kleine WiFi bordjes (EPS8266) en websockets. En dan een een servertje die de info verzameld en dan doorstuurt (LAN, GPRS etc).
Detectie van mensen met camera herkenning is mogelijk maar dan heb je wel een stevige machine nodig. Denk aan opencv (image recognition) of proximity sensoren (IR, Ultrasoon) maar dan heb je kans dat die bak tegen een hond of konijn gaat lullen :)
En hoe blijft alles "hufter proof".
Maar ik vind het een goed concept. Ik denk wel dat je moet kijken voor een investeerder om iets zinnigs op te zetten wat mensen over de streep haalt.

@edit nog ff verder denkend over hoe diepte te bepalen zou je wel kunnen denken aan een ultrasoon sensor (HC-04) of een IR sensor. Beide hebben voldoende nauwkeurigheid voor afstand bepaling. Als je die in de deksel monteert of een een overkoepelende bak dan zou dat zo maar eens kunnen werken. Ik heb de films niet door en door gekeken maar als je de elektronica in de overkoepelend kap monteert dan heb je geen last van beschadigingen bij legen. En dan kom je volgens mij voor een habbekrats weg.

Ik zou dan voor het prototype een nodeMCU of Wemos-D1 nemen (4-5 euro), paar HC-04 sensoren om mee te experimenteren als ook IR sensoren en een MP3 bordje om je voice af te spelen en een goedkope klasse D versterker voor het volume. En tenslotte iets van volume. Maar er zit wel wat leerwerk in dit project. Maar zo is het zker doable en betaalbaar.
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 3
Geregistreerd: 13 Apr 2016, 20:11

Re: Interactieve afvalbak ==>> Hollebollegijs 3.0 project!

Berichtdoor Sparky » 14 Apr 2016, 00:24

Hee Nico,

Bedankt voor je reactie. Leuk om te horen dat er goedkope oplossingen zijn.

Ik zal een aantal vragen even verduidelijken.

1) Hoe weet je nu of iemand papier bij papier gooit en plastic bij plastic?
* Om dit moment registreert hij niet waar wat in wordt gegooid. Alleen een PIR sensor registreert beweging en stuurt een (velleman)audio shield aan die randome ingesproken audio afspeelt. In het nieuwe ontwerp of de uitbreiding van het prototype heb ik 3 x een IR sensor van Sharp gekocht (10-80 cm). Deze kan ik zo plaatsen dat ze vlak boven de ingang van afvalbak kunnen zien of iemand wat in één van de bakken deponeert. Deze IR sensoren zijn nog niet aangesloten btw.

2) Meten hoeveel de bak gevuld is, is te doen (Ik zou zelf met kleine laser diodes en sensoren werken die gekruist stralen)
* In ben bezig met een nieuw ontwerp waarbij de sensoren inderdaad boven de bakken zweven of hangen. De sensoren kunnen hier dan droog in gemonteerd worden, zodat de sensoren kunnen registreren hoevol een bak zit en of er wat in die bak gegooid wordt.

3) Verzamelen van de data is gemakkelijk haalbaar via kleine WiFi bordjes (EPS8266) en websockets. En dan een een servertje die de info verzameld en dan doorstuurt (LAN, GPRS etc).
* Ik heb een EPS8266 component, maar zoals eerder gezegd ben ik niet de juiste persoon om dit alles echt goed te kunnen programmeren. Vandaar ook dat ik iemand zoek die het leuk lijkt om mij te helpen met dit project.

4) En hoe blijft alles "hufter proof"?
* In principe zal de elektronica in de deksel soort van beschermd worden. De afvalbakken zijn bedoelt om binnen geplaatste te gaan worden. Een ander model (later) zou ook buiten geplaatst kunnen worden. Maar laat ik eerst dit alles werkend krijgen. Echt hufter proof zal het niet zijn, maar hee, slopen is kopen toch?

PS. Ik zie dat je uit Heemskerk komt. Ik ook toevallig. Misschien kunnen we een keertje om de tafel zitten?

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Interactieve afvalbak ==>> Hollebollegijs 3.0 project!

Berichtdoor nicoverduin » 14 Apr 2016, 07:07

Ik heb je een PM gestuurd.
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Interactieve afvalbak ==>> Hollebollegijs 3.0 project!

Berichtdoor shooter » 14 Apr 2016, 09:44

hou het simpel:
persoondetectie met een ultrasoon.
inworp kun je zien met je volsensor (een triangular of ook een ultrasoon), als deze even klein is gaat er iets in)
verzenden via een esp naar een node in het plafond en vandaar naar internet.

je kunt dan een trend maken met hoeveelheid per minuut en voorspellen of de bak niet vol loopt tijdens de volgende pauze, waardoor er tijdens de pauze een bak geleegd moet worden en dat is niet slim.(hiermee krijg een geautomatiseerd schema van legen.

de volgende stap zou zijn dat de bak door een ophaalkar gehaald wordt en naar de grote container verplaatst wordt.
ik zou zeggen stel voor aan school zelf wellicht zetten zij het project weer op de rol.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 3
Geregistreerd: 13 Apr 2016, 20:11

Re: Interactieve afvalbak ==>> Hollebollegijs 3.0 project!

Berichtdoor Sparky » 14 Apr 2016, 19:45

De stap waar we met de data een planning kunnen creëren is de richting waar ik naartoe wil.

Zo te horen hoeft dit allemaal niet zo heel ingewikkeld te zijn. Voor mij is dit alles gewoon niet te bereiken in me eentje als leek. Maar jullie helpen mij wel goed op weg in welke richting ik moet zoeken.

Terug naar Gezamenlijke projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten