zelf mijn canbus shield bouwen en programmeren.

Als U een gezamenlijk project wil starten of aan projecten van anderen mee wilt werken.
Gebruikers-avatar
Berichten: 7
Geregistreerd: 13 Okt 2015, 18:42

zelf mijn canbus shield bouwen en programmeren.

Berichtdoor gerard » 13 Okt 2015, 20:52

Hallo,

dit is mijn eerste bericht op het forum.
ik ben monteur van landbouw machines en volg de opleiding diagnose monteur nivo4.
ik ben met een project op school bezig voor een start stop systeem in te bouwen op een trekker.

mijn ervaring met arduino, ben bezig geweest met de arduino starters kit en heb er al een stuk of 5 gemaakt. (low level)
ik heb veel speurwerk gedaan naar hoe can bus systeem in de mobielevoertuigen werkt. en ben op twee specefieke ic uit gekomen MCP2515 CAN Bus controller ic en MCP2551 CAN transceiver ic.
nou zijn er kant en klare CAN-BUS shield te krijgen. echter heb ik ervoor gekozen zelf deze ic los te gebruiken.

ik heb alles dubbel besteld voor als er een ic of zo niet zou werken.

IMG_0854 kopie1.jpeg
can bus proto shield
IMG_0854 kopie1.jpeg (165.75 KiB) 13350 keer bekeken

(let niet op de aangesloten leds, op de foto zitten er nog geen weerstanden tussen.)
ik heb de gemaakte aansluiting nog niet getest. (heeft nog geen usb voeding gehad.)

het gebruikte aansluit schema heb ik van : Afbeelding

dit ziet er allemaal al goed uit vindt ik zelf :)

ik heb allen ergens mijn twijfels ik weet niet waarom er een 12v aansluiting vermeld staat, en met een PTC beveiligt.
als er tussen canHI en CanLO een spanning gemeten wordt zo als ik dat met mijn multimeter ook meet. of nee sorry voor mijn twijfel ik moet wel spanning op mijn can transceiver hebben voor can berichten op de bus te kunnen zetten. Alleen durf ik dat tot nu toe nog niet aan te sluiten. zit met deze beveiliging
Schermafbeelding 2015-10-13 om 20.14.33.png
PTC beveiliging?
Schermafbeelding 2015-10-13 om 20.14.33.png (174.84 KiB) 13350 keer bekeken