Luchtvervuiling (NOX) meten

Als U een gezamenlijk project wil starten of aan projecten van anderen mee wilt werken.
Berichten: 9
Geregistreerd: 29 Aug 2015, 14:11

Luchtvervuiling (NOX) meten

Berichtdoor Framb00s » 08 Okt 2015, 14:43

Vijf jaar geleden had zo goed als niemand van fijn stof gehoord. Terwijl het eerst door verschillende politici werd weggelachen zijn die (onder druk van Europa) eindelijk overtuigd dat er iets moet gebeuren.
Al jaren wil ik de hoeveelheid fijn stof kunnen meten, maar dat is niet eenvoudig.
NOX meten lijkt een haalbare keuze: "Behalve dat het schadelijk is, wordt het ook gezien als een signaalstof, de hoeveelheid NOx die ergens wordt gemeten, is een indicatie voor allerlei andere vaak voorkomende luchtvervuiling."

Daarom mijn vraag : Heeft er iemand ondervinding met de MQ-135 sensor? http://www.futurlec.com/Datasheet/Sensor/MQ-135.pdf
Niet de technologie, maar wat je er mee doet is COOL

Advertisement

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Luchtvervuiling (NOX) meten

Berichtdoor shooter » 08 Okt 2015, 21:51

de mq is eigenlijk een sensor die van alles meet, als er enige concentratie verandert zie je dat, helaas is de selectiviteit erg slecht ofwel als je erin blaast zie je de waarde veranderen, maar ook als je een brommer start zie je het.
dus NOx meet je wel, maar kun je niet vaststellen wat het is.
je kunt wel zeggen dat je vervuilng ziet, maar niet echt wat.
een banaan zal een mooie piek geven dus het is een beetje relatief.
ik gebruik wel steeds meer optische sensoren en dan een paar golflengtes.
een andere methode is om eerst te meten dan een component eruuithalen bijv. CO2 met kalk en dan nog een keer meten.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 9
Geregistreerd: 29 Aug 2015, 14:11

Re: Luchtvervuiling (NOX) meten

Berichtdoor Framb00s » 09 Okt 2015, 18:24

shooter schreef:een banaan zal een mooie piek geven dus het is een beetje relatief.
en een sinaasappel :?: :D
Bedankt voor je verhelderend antwoord.
Dat ik kies voor de MQ-135 is puur opportunisme. Hij is goedkoop, gemakkelijk verkrijgbaar en uit te lezen... en misschien nog het belangrijkste, ik weet niet waar ik een beter alternatief kan vinden.
Heb je suggesties?
Niet de technologie, maar wat je er mee doet is COOL

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Luchtvervuiling (NOX) meten

Berichtdoor shooter » 09 Okt 2015, 22:03

een banaan is etheen, een sinas is meer olie.
nee geen goedkoop alternatief.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 9
Geregistreerd: 29 Aug 2015, 14:11

Re: Luchtvervuiling (NOX) meten

Berichtdoor Framb00s » 22 Okt 2015, 12:28

Ik heb ondertussen 2 MQ135 modules gekocht en de kwaliteit blijkt niet OK. :cry:
Als ik ze allebei op een UNO aansluit dan geeft de ene een waarde van 23 en de andere 56
Ik heb dan naast de sensoren een kaars aangestoken en er een pot over gezet, teneinde het te meten gasmengsel (de lucht) te veranderen.

De waarden stijgen nu naar 74 en 162.

Bij de ene is de waarde met een factor van 74/23= 3.21 gestegen
Bij de andere met 162/56= 2.89.

Het is nog wat vroeg om de MQ135 modules op te geven (misschien is een van beide fout of moet ik ze van de print halen en zelf een print maken) maar ik denk dat de
http://www.sca-shinyei.com/pdf/PPD42NS.pdf of de
http://www.amphenol-sensors.com/en/products/co2/co2-modules/3222-telaire-smart-dust-sensor#specifications
betere oplossingen zijn om luchtvervuiling te meten. Beide kunnen PM2.5 detecteren, maar het is me niet duidelijk of ze toelaten deeltjes te tellen of de hoeveelheid bepalen of geen van beide want in de datasheet van de SM-PWM-01A "The SM-PWM-01A cannot count particles or measure quantitatively.; the size is only for reference."
Wat meet je dan wel met die sensoren?
Niet de technologie, maar wat je er mee doet is COOL

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Luchtvervuiling (NOX) meten

Berichtdoor shooter » 22 Okt 2015, 21:33

je meet de ionisatie van de lucht, er is helemaal geen selectiviteit, en een dergelijke spreiding is heel normaal
voor deze prijzen niet veel verwachten.
een particle sensor heeft weer niks met NOx te maken, echter is het meer een roetmeter.
paul deelen
shooter@home.nl

Terug naar Gezamenlijke projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten