Leuk project HELP?

Als U een gezamenlijk project wil starten of aan projecten van anderen mee wilt werken.
Berichten: 2
Geregistreerd: 17 Jul 2012, 20:35

Leuk project HELP?

Berichtdoor justinfeenstra » 17 Jul 2012, 20:55

Beste forum gebruikers,

Zo groen als gras zou ik graag hulp willen hebben bij het volgende project.

Een analoge druksensor (0-10V) moet bewaakt worden. Met een potmeter moet het schakelmoment vd sensor geregeld kunnen worden en een Dig O schakelen.
Wanneer de Dig O geschakeld is, moet een tweede potmeter de tijd van het geschakelde uitgangetje bepalen. Nadat de tijd van de geschakelde DO verstreken is moet er 30 minuten gewacht worden alvorens de cycles weer opnieuw mag beginnen.
Twee led displays tonen de ingestelde potmeter waardes.

Met bovengenoemde schakeling wil ik graag een sproeiinstallatie vd tuin aansturen. De druksensor zit aangesloten in de grond en bepaald hoe droog de aarde is, wanneer die te droog wordt schakelt er een pomp volgens ingestelde tijd. Omdat het water niet zo snel in de grond zakt moet er worden gewacht todat het water bij de sensor is.

Ik hoop dat er hier een paar gedreven personen zijn die mij hierin bij kunnen staan.

Alvast mijn dank!
Justin.

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 700
Geregistreerd: 05 Mrt 2012, 21:56
Woonplaats: Appingedam

Re: Leuk project HELP?

Berichtdoor pjh » 17 Jul 2012, 21:55

Met de informatie die je gegeven hebt, krijg ik nog geen compleet plaatje. Zelf ook nog groen...
Maar goed. Ik vroeg me af of je meer informatie hebt over de sensor en het hele systeem dat je, als ik het goed begrijp, al in je tuin hebt liggen, maar wilt automatiseren.
Zodra je alle sensoren en actuatoren via de arduino hebt lopen, kun je natuurlijk elke tijd instellen die je wil.
Wat bedoel je bijvoorbeeld met D0? waarom denk je potmeters nodig te hebben?

Berichten: 2
Geregistreerd: 17 Jul 2012, 20:35

Re: Leuk project HELP?

Berichtdoor justinfeenstra » 18 Jul 2012, 06:34

DO is digital output, de potmeters heb ik nodig omdat de tijd die de pomp aanstaat instelbaar moet zijn. De andere potmeter bepaald de vochtigheid in de grond, dus hoe meer onderdruk hoe droger de aarde hoe minder de onderdruk hoe natter de aarde. De gebruiker zal in niet in staat zijn om de arduino te configureren, zodat je dat met potmeters op moet lossen. Ik zoek dus iemand die dit programma voor mij schrijven wil, al dan niet voor geld.

Gebruikers-avatar
Berichten: 700
Geregistreerd: 05 Mrt 2012, 21:56
Woonplaats: Appingedam

Re: Leuk project HELP?

Berichtdoor pjh » 18 Jul 2012, 20:27

tis'n hobby. geld doe ik in de echte wereld. Ben bang dat je zelf aan de slag moet. Paar puntjes:
- Heb je al potmeters? zo ja, welke.
- Heb je een datasheet van de druksensor? Welke is het?

Mijn ideeën:
- de analog in leest tot 5 volt. Je sensor gaat naar tien volt. Waarschijnlijk kun je gewoon met twee weerstanden in serie (bv 2 x 3300 ohm) het omzeilen. |Sluit je de ene kant aan op de output van de sensor, het andere uiteinde aan de 0 volt van de arduino (De aarde van de sensor ook naar aarde arduino). En tussen de twee weerstanden in, tap je een lijntje naar je analoog Input van de arduino. Heb er overigens geen ervaring in.
- De analogRead() van de arduino, leest 10 bits, dus tussen 0-1024. Het zwabbert altijd wat, dus een resolutie van 100 lijkt me maximaal met een potmeter(?) Is het daarom niet makkelijker om de tijd met knopjes in te geven?
- Wil je er een display bij?

Terug naar Gezamenlijke projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten