Arduino met RS485 waardes op BUS zetten bepaalde tijden.

Als U een gezamenlijk project wil starten of aan projecten van anderen mee wilt werken.
Berichten: 24
Geregistreerd: 14 Mrt 2015, 21:00

Re: Arduino met RS485 waardes op BUS zetten bepaalde tijden.

Berichtdoor Niels Derksen » 22 Mrt 2015, 15:05

Ja, ik snap je.

Met een thermostat ga je "safe" eigenlijk.

Beperking hoeft niet, maar ik heb wel minimale eisen waar de regeling aan moet voldoen.

Ik heb een klokprogramma nodig, zodat op verschillende tijden verschillende temperature worden gehandhaafd in de ruimte.
Alles wat ik vooralsnog op internet vind gaat op een klok alleen maar aan en uit.

Ik vind ook wel progammeerbare thermostaten, maar die zijn voor een X merk geschikt.
Ik weet niet of ik unerhaubt een andere thermostat aan de airco uit China kan knopen, en wat voor 1 (protocol?) dit dan moet zijn.

Op die maniet kwam ik bij het idee van Arduino.

Advertisement

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Arduino met RS485 waardes op BUS zetten bepaalde tijden.

Berichtdoor shooter » 22 Mrt 2015, 23:09

als je intern een aan/uit draadje kunt vinden dan heb je eigenlijk al genoeg. zeker als hij alleen kan koelen, het wordt economisch veel leuker als het ding ook kan verwarmen, dan is de investering er binnen een 100 dagen uit.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 24
Geregistreerd: 14 Mrt 2015, 21:00

Re: Arduino met RS485 waardes op BUS zetten bepaalde tijden.

Berichtdoor Niels Derksen » 22 Mrt 2015, 23:42

Het is niet helemaal een airco, maar een soortement van zeg maar.
In de toe te passen opstelling is het alleen interessant om te koelen i.v.m. een interne warmtelast in de ruimte (servers).
Het is een sort warmtepomp op water.
Waar het toegepast word is blijkbaar genoeg koud water voorhanden.
Een sort warmtepompje dus.
De regeling is als van een airco.

Met een aan/uit op de Arduino en de regeling met voeler in de Arduino kan goed inderdaad.

Het is wel een idee om over na te denken.

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Arduino met RS485 waardes op BUS zetten bepaalde tijden.

Berichtdoor shooter » 23 Mrt 2015, 10:03

Aha dus gewoon een koudwaterunit, ofwel een condensor setje.
Als je helemaal niets aan de set wilt wijzigen kun je ook de voeler met een tweetal relais en weerstanden tussen te hoog, en te laag laten schakelen, daardoor zal de unit ook in en uitschakelen, niks geen moeilijk gedoe. die voeler zit op de uittrede water. Is meestal een NTC.
Teken een schema wat je nodig hebt/ en wilt hebben zoals de media aan beide zijden en wat er aan sensoren opzit.
als je koud water hebt heb je geen warmtepomp nodig dan kun je gewoon het koude water gebruiken.
Als in nederland dan zijn er strenge regels voor het gebruik van grondwater.
(Ja sorry ben ook goed thuis in koeltechniek)
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 24
Geregistreerd: 14 Mrt 2015, 21:00

Re: Arduino met RS485 waardes op BUS zetten bepaalde tijden.

Berichtdoor Niels Derksen » 24 Mrt 2015, 00:00

Ah, handig!

Ik heb al hele voorbeelden en schema's getekend, maar deze zijn op PDF.
Ik zal hier ook nog wat afbeeldingen posten van het principeschema van de opstelling.
En ja, ik snap ook niet waarom zei dat met een warmtepomp wil doen.
Misschien circuleren over een buffer?

Geen idee, ik hoef alleen voor die klokregeling te zorgen.

Overigens goed nieuws. Die Chinezen gaan mij software geven (dit kan even duren) voor de RS485 communicatie.

Die NTC voor de gek houden klinkt wel handig...

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Arduino met RS485 waardes op BUS zetten bepaalde tijden.

Berichtdoor shooter » 24 Mrt 2015, 10:00

Ik hou wel van pdf, hoor, nog liever de cadfiles, zoals fritzing, eplan,autocad,elwin,qelectrotech, en zo nog 20 formaten.
zip maar wat je hebt, en dan destilleer ik wel wat ik kan zien.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 24
Geregistreerd: 14 Mrt 2015, 21:00

Re: Arduino met RS485 waardes op BUS zetten bepaalde tijden.

Berichtdoor Niels Derksen » 26 Mrt 2015, 00:12

Verwacht niet al te veel.
Dit had ik als uitleg even snel op papier gezet:

https://drive.google.com/file/d/0B-ZeCBzK_BhSRXJhVlZXcWJmTDQ/view?usp=sharing

De software voor de RS485 krijg ik blijkbaar nu wel uit China, maar dat zou wel lang duren.

Tekeningen of iets van de unit heb ik niet, op een verklaring van de klemmen op de print na, en de componenten op de print.

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Arduino met RS485 waardes op BUS zetten bepaalde tijden.

Berichtdoor shooter » 26 Mrt 2015, 16:58

Ik zou inderdaad voor pagina 3 gaan, maar dan wel allebei dus zowel een bediendisplay als een ethernet verbinding.
Je hoeft hier maar 2 codes te weten, en wel aan en uit.
Mocht je erachter kunnen komen wat de codes voor temp up en temp down zijn, dan kun je de regeling aan de WP.
regeling 1a:
zelf alles regelen: Dat betekent dat je een temperatuursensor op de arduino aansluit en de WP gewoon aan en uit schakelt met de AB, en de WP staat altijd zo koud mogelijk.
Nadeel is dat de fan op de verdamper stopt, en dus iedere keer weer aanslaat als dat nodig is. word irritant.
regeling 1b:
nog steeds een temperatuursensor, maar nu zet je de temperatuur op de AB gewoon een graad hoger als de koeling mag stoppen. je drukt de knopjes in van de afstandbediening, of werkelijk met een soort solenoid(trekmagneet) of je sloopt een universele en je soldeert een paar relaisdraadjes (kan niet anders want dat bordje wordt ook gescand) en bedient daarmee de AB vraagt wel even een soort van handbediening om te synchroniseren, maar is goed te doen.

regeling 2a:
Hetzelfde als boven maar dan met een IRzenddiode die je bij de ontvanger plakt.
regeling2b:
je zend een setpoint naar de WP via een IR.

Je moet wel opletten dat de beveiligingen goed blijven, dus hoge druk en temperatuur etc.
ding schakelt ook uit bij lage druk.

regeling3:
je neemt rs485 en dan kun je alle waardes van sensoren zien, zelfs die voor temperatuur en dan kun je gewoon alles bedienen.


Is het mogelijk om ook te verwarmen met deze WP, want dan ben je commercieel goed bezig , een warmtepomp brengt ongeveer 4 keer meer warmte op dan het kost.
(COP van 4) dan moet er wel een omschakelaar in zitten, een soort 2 wegklep met vier aansluitingen en een klein spoeltje.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 24
Geregistreerd: 14 Mrt 2015, 21:00

Re: Arduino met RS485 waardes op BUS zetten bepaalde tijden.

Berichtdoor Niels Derksen » 15 Aug 2015, 23:08

Kleine update:

Ik heb aan de RS485 een converter gehangen, en ben met de laptop gaan uitlezen.
Er komt gebrabbel uit, maar ik weet nog niet wat het is.
Een collega en ik zijn aan het kijken wat het is. (het lijkt geen MODBUS, maar sluit het nog niet uit).

Vorige

Terug naar Gezamenlijke projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten