Project, espresso machine

Als U een gezamenlijk project wil starten of aan projecten van anderen mee wilt werken.
Berichten: 1
Geregistreerd: 17 Feb 2015, 12:56

Project, espresso machine

Berichtdoor Laphroaig79 » 17 Feb 2015, 13:33

Hallo allemaal,

Heb hier een espresso machine en wil deze voorzien van wat extra's die de kwaliteit moeten gaan verbeteren. Of iig wat variabelen monitoren zodat de espresso verbeterd kan worden :-)

Op de machine zit een hendel die een klep openzet en een schakelaar indrukt die de pomp laat lopen (220v). Nu wil ik graag dat op het moment dat de schakelaar ingedrukt wordt er op een schermpje een stopwatch mee gaat lopen (sec en tiende van sec bijvoorbeeld). Zodra de pomp gestopt wordt dient de stopwatch ook te stoppen en de waarde nog een 10-tal seconden weer te geven.
Daarnaast zou ik een weegschaal in willen bouwen die het gewicht van de shot espresso weegt (en dus het volume in ml). Dit zou ik graag tegelijk in hetzelfde display willen weergeven. Maak gebruik van verschillende koppen (espresso, cappuccino etc) dus moet nulstelling op de weegschaal zitten.

Heb natuurlijk al veel gegoogled en op youtube zitten kijken en volgens mij moet bovenstaande met Arduino kunnen. Nu ben ik alleen nieuw in het Arduino gebeuren (net een starter kit besteld) dus een beetje hulp in de goede richting zou welkom zijn.

Wat denken jullie van dit projectje? Waar moet ik aan denken, hebben jullie tips voor vinden van de juiste info etc.

Alvast bedankt!

Erik

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 229
Geregistreerd: 20 Jan 2013, 12:01

Re: Project, espresso machine

Berichtdoor astrofrostbyte » 12 Apr 2015, 17:21

Ja, is wel leuk, 'k ben ook een tijdje door het koffie virus gevangen geweest, het geneest wel maar je raakt het nooit echt kwijt ;)


De 'extraction' Timer is een goed begin om de arduino een beetje te leren kennen.

Het wegen lijkt me wat lastiger.
Mechanisch moet het robuust en koffiedicht zijn.
Mischien dat zo'n ebay digital pocket scale te (reverse engineeren) is.
Of in iedergeval de 'loadcell' ervan te gebruiken en die te verbinden met bv. iets ala een HX711AD module (is Arduino lib voor).
Dan ben je voor iets meer dan 10Euro al redelijk op weg.


Voor het wegen zat ik ook ooit met een projectje in m'n hoofd voor de koffiemaler. (Eureka Mignon)
Gear: Arduino- Uno,Due,Ethernet,Mega2560 , OLS LogicAnalyser, TDS1002, Rigol DG1022, J-Link EDU, BusPirate

Terug naar Gezamenlijke projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten