Random functie met druknop, 7seg display en leds (dice)

Als U een gezamenlijk project wil starten of aan projecten van anderen mee wilt werken.
Berichten: 1
Geregistreerd: 23 Okt 2018, 11:05

Random functie met druknop, 7seg display en leds (dice)

Berichtdoor xandro_2000 » 23 Okt 2018, 11:09

Groeten mede arduino fanatici,

Ik ben vrij nieuw bij Arduino en ik begon meer van het programmeren te genieten toen we arduino begonnen te doen met school. Ik heb een project voor het maken van een dobbelsteen. Dus mijn plan was dat ik een 7-segment display zou maken dat een willekeurig getal van 0-8 kan genereren. En ook met 8 LED's die de hoeveelheid oplichten die je op het 7-segments display kreeg. Telkens als er op de knop wordt gedrukt, moet er een nieuw willekeurig getal komen. Maar ik heb geen idee hoe ik dit moet gaan programmeren, en ik ben er vrij zeker van dat je er ook een schuifregister voor moet gebruiken aangezien ik een arduino leonardo brainbox gebruik met maar 12 inputs/outputs.

Ik kan wel een 7seg display aansturen en een random functie gebruiken maar heb geen idee om dit allemaal samen te programmeren.

Groeten

Advertisement

Berichten: 25
Geregistreerd: 09 Jun 2018, 06:54
Woonplaats: Roodepoort, Zuid Afrika

Re: Random functie met druknop, 7seg display en leds (dice)

Berichtdoor sterretje » 23 Okt 2018, 19:35

The brainbox heeft alle pinnen beschikbaar. Je kunt altijd een proto hield zoals hieronder erop prikken als je schroef aansluitingen wilt hebben.
Afbeelding

Dan zou je 8 leds en 7 segmenten kunnen aansturen; je moet wel rekening houden met de maximale stroom die door de processor en de pinnen kan gaan. Een veilige waarde per pin is 20 mA, een veilige waarde per poort is 100 mA en de totale stroom door VCC of GND is 200 mA.

Het standaard 74HC595 schuif register kan niet al te veel stroom aan op de pinnen (6mA; minder dan de Leonardo); je kunt transistors toevoegen aan iedere uitgang en de leds daarmee anansturen indien je meer stroom nodig hebt voor de leds.

De TPIC6A595, TPIC6B595 en TPIC6C595 kunnen meer aan, maar die kunnen alleen leds sturen die tussen 5V en een uitgang pin zijn aangesloten (via een weerstand), niet tussen een uitgang pin en GND. Dat kan weer belangrijk zijn omdat dat niet werkt met een common cathode display.

Wat betreft het programmeren, je kunt al een 7-segment display aansturen en een random getal genereren, dus is het een beetje moeilijk te begrijpen waar je vast zit. Kan alleen maar het lezen van de knop zijn maar dat lijkt me ook niet waarschijnlijk.

Code: Alles selecteren
knop lezen
als ingedrukt
  nummer genereren
  nummer op display zetten
  ledjes aansturen
einde als


Puzzel eens wat en als je vast zit kun je hier vragen hoe je verder moet.

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Random functie met druknop, 7seg display en leds (dice)

Berichtdoor shooter » 25 Okt 2018, 21:24

Er zijn een paar manieren om het wat groter te maken.
Begin eerst maar met je 7segments, op te bouwen, en dan de gezamenlijke kathode op gnd. dan kun je dat testen het random getal kun je maken met getal=random(1,8);
dat moet je dan naar je segmenten omzetten. (leuke opdracht )
dan ernaast 8 ledjes met weerstanden ook op dezekfde uitgangen aansluiten, dan de kathode van al die ledjes naar een ULN2003 of een transistor doen, en de kathode van je display naar een andere uitgang van de uln2003 of een andere transistor.
dan om en om schakelen, dat kan zo snel dat ze beiden aan zijn.
heel leuk begin.
mocht je meer willen weten dan geef maar een reactie hier.
iemand zal dan een fritzing tekening maken
paul deelen
shooter@home.nl

Terug naar Gezamenlijke projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten