Geluidmeten

Als U een gezamenlijk project wil starten of aan projecten van anderen mee wilt werken.
Berichten: 1
Geregistreerd: 12 Okt 2018, 11:56

Geluidmeten

Berichtdoor Lindsay_20 » 12 Okt 2018, 12:01

Hallo iedereen,

Ik heb een vraagje voor een opdracht voor mijn school. Ik wil voor het vak Arduino een armband maken die het geluid meet op een festival en doormiddel van licht hier op gereageerd of het schadelijk is voor je gehoor.

Nu heb ik een Grove - Loudness Sensor en deze meet de frequentie van het geluid. Weet iemand of ik deze sensor ook kan gebruiken voor het meten van decibel en hoe dit precies werkt?

Ik heb er zelf helaas nog niet zoveel verstand van omdat ik pas een aantal weken mij bezig hou met Arduino.

Alvast heel erg bedankt!

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Geluidmeten

Berichtdoor nicoverduin » 12 Okt 2018, 12:33

Is het dan niet de bedoeling dat je dat dan zelf uitzoekt? En met enige moeite zijn er genoeg voorbeelden te vinden.

En volgens mij meet die sensor niet de frequentie van het geluid maar of er geluid is (waarbij alles boven de 2Khz uitgefilterd wordt) maar de sterkte daarvan. Dat zie je door een spanning op de analoge uitgang. Maar dan ben je er nog niet. Immers je zult moeten ijken met een apparaat dat de juiste dba vertaald.

Wat er nu gebeurt is dat er geluid signaal wordt versterkt door de opamp. Wat je NIET weet is wat de sterkte is van dat signaal wat erin gaat. Dus heb je een dB meter nodig die aangeeft hoeveel dB er geproduceerd wordt. Dat doe je voor een aantal verschillende sterktes en dan weet je "ongeveer" met welke correctie factor je de gemeten spanning moet corrigeren om een juiste vertaling te krijgen naar dB. Daarna kan je een simpele if toepassen. Zit je erboven is het te hard. Daaronder niet.
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Geluidmeten

Berichtdoor shooter » 15 Okt 2018, 19:40

de sensor meet geluidssterkte en niet de frequentie. dus ja deze kun je daar goed voor gebruiken.
de analoge waarde is niet precies maar geeft een goede indicatie van de luidheid van het geluid.
dus aansluiten en het voorbeeld volgen.
paul deelen
shooter@home.nl

Terug naar Gezamenlijke projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten