Op- en aftellende teller

Toon hier Uw afgeronde projecten aan anderen.
Berichten: 163
Geregistreerd: 15 Dec 2012, 21:02
Woonplaats: Delfzijl

Op- en aftellende teller

Berichtdoor FPCUser » 09 Sep 2014, 17:32

Ziehier het resultaat van een experiment: een op- en aftellende teller.

Er waren een paar overwegingen voor dit experiment:

1. De opmerking van poster vanschagen in een forumbericht dat hij een Velleman K8035 Up/Down counter bezit maar ook een Arduino.
Ik dacht bij mijzelf: Het moet toch ook mogelijk zijn om van de Arduino zelf een Up/Down counter te maken?

2. Kan ik (als Pascal aanhanger) ook een bibliotheek te maken met een broncode bestand (xxx.cpp) en header bestand (xxx.h) in de programmeertaal C/C++ ?

3. Als evt. aanvulling op plcLib, een bibliotheek die het mogelijk maakt de Arduino als een PLC te programmeren op een Instruction List gelijkende manier. Even terzijde, zelf hebben ze het over Ladder Logic, maar dat is m.i. een grafische taal.

Hierbij dus de bestanden README.md, counters.cpp, counters.h, keywords.txt en twee kleine testprogrammatje's, alle verpakt in counters.zip.
De programmaregels zijn van voldoende commentaar voorzien denk ik, in een enkel geval zelfs van teveel!
(_cu++ // dus optellen!)

Opmerkingen, aanmerkingen, aanvullingen, verbeteringen, zeg het maar, alles is welkom als ik er maar van kan leren.

Tenslotte nog een waarschuwing: er is GEEN denderbewaking toegepast in de .ino bestanden!

FPCUser
Bijlagen
counters.zip
Bbliotheek
(4.3 KiB) 445 keer gedownload

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Op- en aftellende teller

Berichtdoor nicoverduin » 09 Sep 2014, 18:17

Mijn eerste reactie zou zijn:
a) waarom geen beschrijvende variabelen?
b) als je een functie maakt waarom zou je niet gebruik maken van de Doxygen notatie in het commentaar. Dat kan je dan later gebruiken om in een keer een website te genereren over de library.
cpp code
/**
* @name virtual2real(uint16_t virtualLedIndex)
* @param virtualLedIndex index to virtual led string
* @returns uint16_t index to real led array
* @briefconverts a virtual led index to a real led index
* @page "Function descriptions"
* @par virtual2Real()
* converts a virtual LED to a real LED if it is existent. If not it will be a location behind the physical LEDS.
*/
uint16_t virtual2Real(uint16_t virtualLedIndex) {


c) Teveel commentaar komt vrijwel nooit voor. Je moet bedenken dat als je een library schrijft, je deze maakt voor mensen die niet jouw gedachten gang hebben. Hoe beter het verhaal, hoe gemakkelijker zij begrijpen wat je bedoeld,.

d) Het zou een optie (en uitdaging) kunnen zijn om eens te kijken naar de mogelijkheden van <templates> om op die manier te kunnen kiezen of je nu met ints, uints, longs etc gaat werken zonder je daar eigenlijk druk over te hoeven maken in de code. Lastige materie maar wel krachtig. En als jij vroeger PASCAL hebt geprogrammeerd, mag dit geen probleem zijn :).
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 163
Geregistreerd: 15 Dec 2012, 21:02
Woonplaats: Delfzijl

Re: Op- en aftellende teller

Berichtdoor FPCUser » 10 Sep 2014, 10:14

Nico,

Bedankt zover voor je reactie.
Doxygen opgehaald samen met de documentatie, dus wordt vervolgd...

Je laatste opmerking zal wel bedoeld zijn om mij te prikkelen, welnu, dat is gelukt.
Maar in mijn studieboek van dit moment "Aan de slag met C++" van Gertjan Laan, komen templates pas voor in hoofdstuk 16, en het boek heeft er 19. Dus heb geduld.

Terug naar Afgeronde projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten