Spiersensor / EMG

Toon hier Uw afgeronde projecten aan anderen.
Gebruikers-avatar
Berichten: 700
Geregistreerd: 05 Mrt 2012, 21:56
Woonplaats: Appingedam

Spiersensor / EMG

Berichtdoor pjh » 21 Feb 2014, 15:59

Ik heb deze EMG sensor van instructables (http://www.instructables.com/id/Muscle-EMG-Sensor-for-a-Microcontroller/?ALLSTEPS) nagebouwd en op een Arduino 3.3V i.c.m. een 1,8 inch TFT gezet: http://youtu.be/4G-XlSWTjMI
Bedoeling is 4 kanalen om met wat 'bio-feedback' 4 spiergroepen te trainen.

Advertisement

Berichten: 4067
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Spiersensor / EMG

Berichtdoor shooter » 23 Feb 2014, 22:31

ziet er heel leuk uit, ik zag echter in het filmpje dat er 1023 in kwam, wellicht is het signaal dan aan het clippen, ofwel hoger dan de referentiespanning van de ADC, dit moet je beveiligen want de maximale spanning is dus +- 9 Volt dat uit de TL07 kan komen (voedingsspanningen) bijvoorbeeld met een paar diodes naar gnd en de referentieingang(of naar de voeding van de arduino.)
anders blaas je de ingang op.
als je het zo op een experimenteerprintje bouwt heb je best veel last van storingen, dus zeker de ingangen afschermen en de kabel naar je arm ook, bijvoorbeeld met microfoonsnoer. of met FTP (wel soepele anders breekt de ader.)
paul deelen
shooter@home.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 700
Geregistreerd: 05 Mrt 2012, 21:56
Woonplaats: Appingedam

Re: Spiersensor / EMG

Berichtdoor pjh » 23 Feb 2014, 23:18

dank voor je reactie.
Ik heb een pot per kanaal gezet. Op filmpje (eerste poging) nog niet goed afgesteld.
Ik heb hier nog een vraag over. Ik wil eigenblijk van die twee 9Volt batterijen af en een TLE2426 gebruiken om een + en een - rail te maken. Of ga ik dan nog meer storingen krijgen?

Verder heb ik mooie ECG kabels die per kanaal afgeschermd zijn. Ik heb er niet veel kaas van gegeten, maar toen ik was vergeten deze "afschermingen" met de aarde te verbinden en kreeg zodoende totaal geen variatie op het signaal. Inmiddels ook de rest zo goed als kan vast gesoldeerd.

Advancer had mooie PCBtjes voor deze DIY, maar die zijn er niet meer...

Gebruikers-avatar
Berichten: 700
Geregistreerd: 05 Mrt 2012, 21:56
Woonplaats: Appingedam

Re: Spiersensor / EMG

Berichtdoor pjh » 24 Feb 2014, 19:38

Ik heb inmiddels een tweede kanaal toegevoegd en de boel in een doosje gestopt.
Het ene paar elektrodes zitten op de buigers van de vingers, de andere op de strekkers.
Bij een vuist activeer ik beiden, wiebel ik met gestrekte vingers, activeer ik de twee kanalen alternerend.
http://youtu.be/dwUrrxjLQcc

Berichten: 4067
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Spiersensor / EMG

Berichtdoor shooter » 24 Feb 2014, 20:40

hou het maar mooi bij de batterijtjes , want een stekkervoeding wil nog wel eens zoveel lekken dat je onder spanning staat.
leuk gemaakt trouwens, vooral het schermpje vindt ik mooi gevonden.
paul deelen
shooter@home.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 700
Geregistreerd: 05 Mrt 2012, 21:56
Woonplaats: Appingedam

Re: Spiersensor / EMG

Berichtdoor pjh » 24 Feb 2014, 21:50

Sommige dingen komen toevallig mooi uit. Zo stak het TFT schermpje precies de dikte van het hout uit.
En inderdaad: ik wil geen goed geleidende elektrodes op de huid en contact met het 220 Net.
Misschien (omdat het doosje toch groot genoeg is, ga ik over op 2 x 3 AA-tjes. De 100K ohm pot staat op 15K afgesteld, en dan tik ik met mijn onderarm (en flinke inspanning) nog de '1023' aan.
Dus op 4,5V zal ik nog genoeg uitslag hebben.
Wat ik nu nog wil doen is zelfgemaakte elektrodes vergelijken met deze professionele.

Berichten: 4067
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Spiersensor / EMG

Berichtdoor shooter » 28 Feb 2014, 21:33

als je de oppervlakte wat kleiner maakt, dan zal het systeem ook iets precieser reageren.
laatst een ecg gedaan met wat gel (beetje zout erin en vacuumballonetjes op een metalen clipje, leek niet proffesioneel, maar werkte prima, wel bij een natuurdokter overigens gewoon met bevoegdheid hoor.
paul deelen
shooter@home.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 700
Geregistreerd: 05 Mrt 2012, 21:56
Woonplaats: Appingedam

Re: Spiersensor / EMG

Berichtdoor pjh » 28 Feb 2014, 22:37

welk oppervlak? Van de elektrode of van de "print".
ECG's zijn overigens leuk. Soort puzzels. (hier puzzel ik: http://youtu.be/D7iZyVcNByM ;) )

Berichten: 2
Geregistreerd: 14 Okt 2012, 19:42

Re: Spiersensor / EMG

Berichtdoor pd0fsh » 16 Jun 2014, 23:25

Ik ben erg benieuwd naar sketch voor arduino. Heb je die voor mij?
Groet
Fred

Berichten: 2
Geregistreerd: 14 Okt 2012, 19:42

Re: Spiersensor / EMG

Berichtdoor pd0fsh » 16 Jun 2014, 23:26

.

Terug naar Afgeronde projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten