7- segmentdisplay

Toon hier Uw afgeronde projecten aan anderen.
Berichten: 163
Geregistreerd: 15 Dec 2012, 21:02
Woonplaats: Delfzijl

7- segmentdisplay

Berichtdoor FPCUser » 16 Mrt 2013, 12:50

Laatst op het werk een 'defecte' 7-segmentdisplay buitgemaakt. Het is een één cijferig schakelbord element, 24V DC, met BCD aansturing.
Het display maar eens losgesoldeeerd en doorgemeten met de Fluke.
Blijkt dat alle segmenten nog werken en dat het een gemeenschappelijk kathode type betreft.
Conclusie: prima om mee te experimenteren met de Arduino.

Alle segmenten aangesloten op de digitale uitgangen, de kathode aansluiting op de GND en dan een bitpatroon op de 8 uitgangen zetten.
Dat moest beter, dus een 2-dimensionaal matrix (Array) gemaakt van 10 rijen (de cijfers 0 t/m 9) en 8 kolommen met '1'- en '0'-en (7 segmenten en digitale punt).
Een keuze maken uit het array en dan de desbetreffende nullen en enen aanbieden aan de respectievelijke uitgang.

Echter, het kan nog beter. Het verhaal van PJH in een bepaald topic betreffende schuivende bitjes over een byte heen bestudeerd en na herhaalde pogingen is het mij dan ook gelukt om de array één dimensionaal te maken bestaande uit 10 bytes.
Iemand schreef laatst dat je het forum ook moet zien als een archief, en dat is juist. Ergens staat wel iets wat je vroeger of later kunt toepassen.

Het uitzoeken welk hexademensionaal getal nodig was om het desbetreffend cijfer te tonen heb ik gedaan door eerst het bitpatroon in de Windows-rekenmachine te zetten en daarna om te laten zetten in HEX notatie.

Ook dat kon beter en daarom een Pascal programmaatje geschreven waarmee je het eenvoudiger kan doen. (jawel, ook Pascal heeft bitgewijze operatoren, waaronder SHL en SHR). Het programma kan tevens een tekstbestand op het klembord zetten waarin de code van het array staat.
Mocht er hiervoor belangstelling bestaan, programma is als ZIP bestand te downloaden via de volgende link:

https://dl.dropbox.com/u/100041091/SevenSegment.zip


FPCUser

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 700
Geregistreerd: 05 Mrt 2012, 21:56
Woonplaats: Appingedam

Re: 7- segmentdisplay

Berichtdoor pjh » 18 Mrt 2013, 01:29

Heel mooi gemaakt. Is ook handig. Was zelf op zoek naar zoiets.
Toch een kleine maar. :shock:

Wat ik vaak heb, is dat ik de pinnetjes van mijn shiftregister verkeerd heb, of dat ik met een dead-bug methode een hele onlogische relatie tussen volgorde shiftregister-OUT en Display-IN heb. Gebruik zelf een wat ingewikkelde manier om codes te krijgen. Met Excel en Word. Gelukkig heb ik dit maar een paar keer hoeven doen. Ik heb naast 7, ook 14, 16, en zelfs 21 segment displays. Dan kom je dus niet uit met jouw programma. :cry: Kun je niet een "dipswitch menu" maken, waarbij je de bitvolgorde kan veranderen. En 14 en 16 segment starburst displays toevoegen: heb je een geweldige app!!!
Hier mijn round about. Ook voor de leek lekker traag uitgelegd. : http://youtu.be/b4k1-uzIrak

Berichten: 163
Geregistreerd: 15 Dec 2012, 21:02
Woonplaats: Delfzijl

Re: 7- segmentdisplay

Berichtdoor FPCUser » 25 Mrt 2013, 12:17

Programma aangepast naar aanleiding van jou suggestie.
Je kan nu elk segment willekeurig koppelen met één van de 8 bits.
Te downloaden via http://dl.dropbox.com/u/100041091/SevenSegment_02.zip

De alfanumerieke LED-displays met 16/18 segmenten moeten nog maar even wachten....

FPCUser

Gebruikers-avatar
Berichten: 700
Geregistreerd: 05 Mrt 2012, 21:56
Woonplaats: Appingedam

Re: 7- segmentdisplay

Berichtdoor pjh » 26 Mrt 2013, 16:27

Nah. Da's helemaal super. Ben juist met wat vreemd aangesloten 7sd bezig. Ga je project testen.

Terug naar Afgeronde projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten