Zonnetracker vollop benut

Toon hier Uw afgeronde projecten aan anderen.
Berichten: 4067
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Zonnetracker vollop benut

Berichtdoor shooter » 22 Jul 2019, 11:44

Hier ben ik even de weg kwijt.....
Bedoel je dat er eigenlijk int tr = analogRead(A0) moet staan ipv tr = analogRead(0) ?
Ja want hoe maakt de compiler anders onderscheid tussen de pinnen:
de digitale kant mag geen D bevatten dus geen D13 maar gewoon 13
de analoge pinnen dus 0 t/m 6 moeten of een A hebben of doornummeren op een UNO zoals 14=A0 enz.
In de example code van de site staat bijvoorbeeld int analogPin=A3; dat ziet raar uit maar in de compiler is A3 hetzelfde als 16
de namen is weer een ander voorbeeld dus tr wordt SensorTopRechts
de hele regel wordt dan
const int PinTopRechts=A0;
dat is hetzelfde als met #define PinTopRechts A0

SensorTopRechts=analogRead(PinTopRechts);

En bij int in1 = 9 moet staat out1 = 9 od out1 = D9 ?
De A of D hoeft er toch niet bij te staan, alleen het pinnummer of zie ik dat verkeert ?
inderdaad ik zou er dus fvan maken
const int pinMotorOmhoog=9;
dan geef je zelfs de pin een mooie naam.
dus dan komt er te staan
digitalWrite(in1, LOW);
digitalWrite(in2, HIGH);

voor setup const int aan=1;
const uit=0;
mag ook met #define aan HIGH
#define uit 0
digitalWrite (pinMotorOmhoog,aan);

Koepel heeft een mooie timer voor je in elkaar gezet.
Die eindschakeling is prima, maar ik zou na een tijdje dus de relais uitzetten voor stroombesparing
Je zou kunnen overwegen om de motoren te voeden met een PWM signaal dan draaien ze langzamer(dus geen gezoem meer). Jij hebt daar eigenlijk maar een FET voor nodig om de stroom te kunnen pulsen.
paul deelen
shooter@home.nl

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 256
Geregistreerd: 05 Apr 2018, 00:44
Woonplaats: ALKMAAR

Re: Zonnetracker vollop benut

Berichtdoor Gompy » 22 Jul 2019, 12:50

De sketch werkt al haast een jaar en ook de installatie doet het goed, dus alles opnieuw (mooier) te schrijven heeft even geen voorrang voor mij.
Voorlopig met het mooie weer in aankomst wil ik het de buurvrouw niet lastig maken als ze in de tuin ligt.
Na de zomer zal ik me eens gaan buigen hoe ik de sketch kan opleuken, ik vond het al een hele prestatie van mezelf dat wat ik nu heb werkt :D

Relais om alles uit te zetten hoeft niet want er loopt geen stroom als het paneel in de "NIGHT" stand staat tegen de eindschakelaars.
Zo ziet dat eruit met de eindschakelaars en diodes download/file.php?id=585
Ik gebruik een L298N moduul om de motortjes aan te sturen en dat gaat goed, bij PWM hebben de motortjes te weinig kracht om op gang te komen.
De 12 Volt motortjes trekken maar 40mA bij vollast, dus je kan denk ik wel nagaan hoe klein de motortjes zijn die ik gebruik.
Het hele principe van bewegen zonder veel stroom te trekken of grote motoren te gebruiken hangt op evenwicht van het paneel.
Als ik de motoren afkoppel (mechanisch los haal) kan ik het paneel in iedere stand zetten zonder dat het een kant op draait.

Ik ga met Koepel zijn TIMER in de weer om te kijken of dit wat kan betekenen om de "herrie" te beperken.
Mocht dat niet lukken dan zet ik het besturen voor de zomermaanden wel uit en richt het paneel zolang op het zuiden om de accu te laden.
Als straks weer alle ramen en deuren gesloten zijn voor de kou zet ik de besturing wel weer aan.

PS, ik heb een test opstelling gemaakt voor op mijn bureau, echter zonder motortjes (vervangen door lampjes) en paneel zodat ik de sketch kan testen.

Berichten: 4067
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Zonnetracker vollop benut

Berichtdoor shooter » 22 Jul 2019, 15:26

Eerst van de zon genieten,
Met een L289 ertussen gaat het prima, 40mA is trouwens wel heel erg weinig maar bij jou voldoende om de buurvrouw te klieren haha.
met dat IC kun je trouwens wel heel makkelijk een PWM gebruiken.

Ik snap echt niet dat de buurvrouw ze kan horen, het zijn inderdaad kleine motortjes. Als ze voldoen prima toch.
zal ik eens in de tuin gaan liggen, dan snurken , komt de buuf misschien wel met koffie of een emmer water.
Ik blijf het een mooi ding vinden.
groetjes paul,
paul deelen
shooter@home.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 256
Geregistreerd: 05 Apr 2018, 00:44
Woonplaats: ALKMAAR

Re: Zonnetracker vollop benut

Berichtdoor Gompy » 22 Jul 2019, 15:55

Vanmorgen in de tuin gezeten om nu eens zelf mee te maken wat voor herrie het paneel geeft, maar als er een fiets langs rijdt maakt die meer lawaai dus eigenlijk snap ik het niet dat ze zich aan mijn paneel stoort.
De "sensitive" stond al heel laag zodat het paneel niet bij iedere afwijkende zonnestraal zou bewegen, ik klokte 1x per ~30 minuten voor 4 seconden.
Helaas kan ik een voorbij drijvende wolk niet niet uitsluiten, maar dan nog zal het paneel hooguit 1 a 2x aan gaan voor ~4 seconden in die 30 minuten.

Maar ik heb net de stekkers van de motortjes eruit getrokken en het paneel op zuid/west gezet, dan ben ik voorlopig van het gezeur af :lol:

Voorlopig zie ik me ook niet in de zon in de tuin zitten om met het paneel bezig te zijn, veel te warm.
Misschien wordt het tijd om een actieve USB-kabel van 20 meter aan te schaffen, dan kan ik in mijn hobbykamer met airco blijven zitten.
Draadloze IP-camera erop richten zodat ik kan zien wat het paneel doet en wie maakt me dan nog wat 8-)

Berichten: 4067
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Zonnetracker vollop benut

Berichtdoor shooter » 24 Jul 2019, 12:37

Ik heb wel zin in een koud glas ranja, wil die buurvrouw dan ook gelijk uitnodigen, want ze is natuurlijk best benieuwd wat er allemaal bij je gebeurt.
paul deelen
shooter@home.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 256
Geregistreerd: 05 Apr 2018, 00:44
Woonplaats: ALKMAAR

Re: Zonnetracker vollop benut

Berichtdoor Gompy » 29 Jul 2019, 14:04

Ik denk dat ik de oplossing al heb gevonden van de "herrie" welke mijn buurvrouw ervaart.

Het zonnepaneel is een dunne plaat glas met de cellen erin welke in een aluminium frame zitten waar de motortjes op geschroefd zijn.
Als de motortje draaien resoneert de plaat en gaat dan als klankkast functioneren.
Ik heb nu een strook geluiddempend materiaal, wat ook in auto's gebruikt wordt, aan gebracht in de randen en de "herrie" is voor 90% weg.
Eea wil niet zeggen dat ik niet doorga met het aanpassen van de code om het paneel maar 1x in de 30 minuten actie te laten ondernemen.

Ik wil in mijn sketch van de seconden minuten maken want dat het programma geheel stil staat maakt voor een zonnepaneel niets uit, er worden toch geen andere acties verwacht gedurende die 30 minuten.
Pas na die 30 minuten moet het paneel opnieuw gericht worden en mag dan gerust weer 30 minuten geheel niets doen.

Ik heb wel wat gevonden, maar snap het nog niet helemaal....sorry.

Code: Alles selecteren
#define MINUTE (SECOND * 60UL)

void loop() {
.
.
programma
.

delay(SECOND*30);                       // wait for 30 minutes     

}


Mijn interpretatie van het geheel.

Ik definieer de "normale" delay als minuten
Daarbij worden de seconden minuten (SECONS * 60UL)
Bij de delay vermenigvuldig de gemaakte minuten (SECONS * 60UL) met 30 om aan 30 minuten te komen.

Is mijn aanname correct of maak ik een denkfout ?

Mvg, Rob

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Zonnetracker vollop benut

Berichtdoor nicoverduin » 29 Jul 2019, 15:49

Heb je het al geprobeerd?
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 4067
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Zonnetracker vollop benut

Berichtdoor shooter » 29 Jul 2019, 15:53

misschien staat second er al in maar ach

cpp code
#define SECOND 1000
#define MINUTE (SECOND * 60UL)

void loop() {
.
.
programma
.
.
delay(MINUTE*30); // wait for 30 minutes

}
ja en nu eerst maar eens kijken hoe je de delay eruit kunt krijgen en vervangen door een timer.
wij houden je wel bezig hoor.
paul deelen
shooter@home.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 256
Geregistreerd: 05 Apr 2018, 00:44
Woonplaats: ALKMAAR

Re: Zonnetracker vollop benut

Berichtdoor Gompy » 29 Jul 2019, 16:00

Aja, vergeten de eerste regel te kopieren, die stond inderdaad wel in de sketch....bedankt !
Voor de (mee)lezers is het wel zo duidelijk als het er goed staat.

PS, ik heb trouwens het time-modul eruit gehaald / geschreven want dat gebruik ik toch niet in deze opstelling.
Eea was bedoelt als ik op tijd het paneel zou gaan sturen, maar dat is onbegonnen werk aangezien de zon elke dag op een ander moment opkomt / ondergaat.

PS2, wat bedoel je met de timer, die is dan toch niet meer nodig ?

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Zonnetracker vollop benut

Berichtdoor nicoverduin » 29 Jul 2019, 18:42

Dat klopt maar de meer ervaren ontwikkelaars zijn was allergisch voor delay() omdat de processor gedurende de delay niets anders doet dan de delay uitvoeren. Het gebruik van een timer is een nettere oplossing omdat de loop gewoon continue uitgevoerd wordt. Loopt de timer dat wordt de rest van de code niet uitgevoerd. Overmorgen gaat de overbuurvrouw klagen dat het paneel reflecteerd in haar gezicht... Moet je weer iets verzinnen ... en als je dan 30 minuten stil staat.....
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

VorigeVolgende

Terug naar Afgeronde projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten