Zonnetracker vollop benut

Toon hier Uw afgeronde projecten aan anderen.
Gebruikers-avatar
Berichten: 256
Geregistreerd: 05 Apr 2018, 00:44
Woonplaats: ALKMAAR

Re: Zonnetracker vollop benut

Berichtdoor Gompy » 16 Sep 2019, 16:27

Dat geheugen is al vele jaren aan het afnemen en zit waarschijnlijk al ver onder die 30% :)
Ik draai nu weer op 5 1/4" floppy's ipv SSD.
Bijlagen
Prutsen.jpg
Prutsen.jpg (9.72 KiB) 8242 keer bekeken

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 256
Geregistreerd: 05 Apr 2018, 00:44
Woonplaats: ALKMAAR

Re: Zonnetracker vollop benut

Berichtdoor Gompy » 16 Sep 2019, 23:59

Ik kwam de WHILE functie tegen en vroeg me af of ik daarmee bepaalde "blokken" kan laten uitvoeren als deze waar zijn.
Ik wil dus eigenlijk een "blok" uitvoeren met de eerste WHILE waarde waar is en als deze anders is het tweede "blok" met WHILE uitvoeren.
Is dat mogelijk of zie ik (weer) iets over het hoofd ?

Code: Alles selecteren
// motor 1
while (lichtinval > waarde);
if (xxx)
omhoog
else
omlaag
else if (xxx)
stop
WHILE (lichtinval < waarde);
if (xxx)
nachtstand motor 1

//motor 2
while (lichtinval > waarde);
if (xxx)
links
else
rechts
rechts
else if
stop
while (lichtinval < waarde);
if (xxx)
nachtstand motor 2


Het gaat mij erom dat de eerste functies (omhoog, omlaag,stop) uitgevoerd mogen worden zolang het licht is, zo niet dan de nachtfunctie (nacht).

Gebruikers-avatar
Berichten: 631
Geregistreerd: 15 Nov 2015, 11:54

Re: Zonnetracker vollop benut

Berichtdoor Gij Kieken » 17 Sep 2019, 08:07

Ja dat is mogelijk ,er bestaat ook een <do while > loop hangt er vanaf hoe je de code wilt laten uitvoeren.
Gecombineerd met continue kun je zelfs een stuk uit de itteratie van bv een for loop overslaan.
https://arduino-lessen.nl/theorie/arduino-herhalingen
Laatst gewijzigd door Gij Kieken op 17 Sep 2019, 08:23, in totaal 1 keer gewijzigd.

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Zonnetracker vollop benut

Berichtdoor Koepel » 17 Sep 2019, 08:20

Dat zou handig kunnen zijn, als het niet met een Arduino was. Bijvoorbeeld op een systeem met multitasking dat veel gebruik maakt van interrupts.

Om het programmeren gemakkelijker te maken, zijn sommige Arduino functies nogal groot en langzaam. Daardoor zijn veel functies niet geschikt om in een interrupt-routine te gebruiken.

Arduino heeft de loop() die steeds opnieuw wordt uitgevoerd en door millis() te gebruiken kun je meerdere dingen doen. Die combinatie werkt goed, en daardoor is het gebruik van interrupts vaak niet meer nodig.
Dus hoe vaker de loop() wordt uitgevoerd, en hoe minder de delay()-functie wordt gebruikt, des te sneller en soepeler alles werkt. Daarom kun je beter niet in een 'while'-blok vast komen te zitten.

De combinatie van de loop() met millis() werkt goed, en daar nog een "Finite State Machine" bij is helemaal mooi :ugeek: Bij een "Finite State Machine" bepaalt een variabele (die heet meestal 'state') wat er moet gebeuren. Scroll hier eens naar beneden voor een voorbeeld: https://majenko.co.uk/blog/finite-state-machine. Dat is wel even wat anders dan een while-statement ;)

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Zonnetracker vollop benut

Berichtdoor shooter » 17 Sep 2019, 10:26

omdat de compiler niet weet waar te eindigen moeten er wel {} omheen, maar dat is zeker een optie.
je kunt daarnaast ook gewoon met if werken
en verder met switch case.
ik raad je aan om eens een cheatsheet op te halen voor arduino dan heb je alle commandos op een blad staan.
paul deelen
shooter@home.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 256
Geregistreerd: 05 Apr 2018, 00:44
Woonplaats: ALKMAAR

Re: Zonnetracker vollop benut

Berichtdoor Gompy » 17 Sep 2019, 13:29

Ik denk dat ik ga kappen met dit forum, niet omdat de gebruikers onvriendelijk zijn of niet willen helpen, maar omdat dit forum blacklisten gebruikt van Spamhaus.
Spamhaus gebruikt blacklisten van allerhande dubieuze BLS-servertjes van over de hele wereld welke te pas en te onpas IP-adressen in blocklisten gooit.
Ik ben de afgelopen week al minstens 10x geblokked door Spamhaus en zijn dubieuze blocklisten, en telkens moet ik me te laten verwijderen van deze zgn blacklisten.
Hierdoor kan ik niet normaal van dit forum gebruik maken, mijn antwoorden zijn telkens weg en daar baal ik stevig van.
Eea heb ik al gemeld, maar blijkbaar leest niemand van forumbeheer deze topics viewtopic.php?f=16&t=3913

Als de forumbeheerders zo nodig Spamhaus willen gebruiken dan is het voor mij einde van dit forum.

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Zonnetracker vollop benut

Berichtdoor shooter » 17 Sep 2019, 17:21

ik heb nergens last van, maar je kunt de moderator best een bericht sturen hoor, zal ik wel even doen.
Een ander idee is dat jouw mail misschien wel geinfecteerd is, of je provider?
paul deelen
shooter@home.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 256
Geregistreerd: 05 Apr 2018, 00:44
Woonplaats: ALKMAAR

Re: Zonnetracker vollop benut

Berichtdoor Gompy » 17 Sep 2019, 17:32

Ik heb (nog) een zakelijk abonnemet (prioritytelecom.net) en dat is beslist niet geïnfecteerd, daar zorgt het servercentre op Schiphol-rijk wel voor.
Ik kan echter niet voorkomen dat een BLS uit Uzbekistan oid een IP-adres opneemt in de list en deze naar Spamhaus stuurt.
Iedere weldenkende BOFH zal Spamhaus in de ban doen omdat ze veel te veel op die kleine servertjes leunen.
Als ik een blacklist zoek doe is er geen enkele BLS die mijn IP-adres vermeldt.....behalve natuurlijk weer Spamhaus.
Terwijl ik dit probeerde te posten stond ik alweer bij Spamhaus in een dubieuze BLS vermeld.....moedeloos word ik ervan.
En vreemd genoeg alleen op dit forum gebanned, op geen enkel ander fora heb ik last van deze flauwekul.

@shooter, ik heb je bericht gezien.

Gebruikers-avatar
Berichten: 256
Geregistreerd: 05 Apr 2018, 00:44
Woonplaats: ALKMAAR

Re: Zonnetracker vollop benut

Berichtdoor Gompy » 18 Sep 2019, 19:47

Dit is even een snelle test, als het goed is kan ik weer posten en anders is het jammer dan.

Gebruikers-avatar
Berichten: 256
Geregistreerd: 05 Apr 2018, 00:44
Woonplaats: ALKMAAR

Re: Zonnetracker vollop benut

Berichtdoor Gompy » 18 Sep 2019, 21:26

Ik ben blijkbaar weer online, dus we gaan verder.

Met de while wil ik een huppeltje maken over de eerste if (linksom), else (rechtsom), else if (stop) , hup naar de volgende if (nacht).
Op ~6:20 minuten in les 5 (?) wordt daar naar verwezen, maar ik wil niet laten printen maar overslaan.
Ik heb wat lessen doorlopen, maar iets anders dan while kan ik eigenlijk (nog) niet vinden voor wat ik wil doen.

VorigeVolgende

Terug naar Afgeronde projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten