Zonnetracker vollop benut

Toon hier Uw afgeronde projecten aan anderen.
Gebruikers-avatar
Berichten: 256
Geregistreerd: 05 Apr 2018, 00:44
Woonplaats: ALKMAAR

Re: Zonnetracker vollop benut

Berichtdoor Gompy » 15 Sep 2019, 16:37

Ik ga het weer bestuderen, proberen te begrijpen en toe te passen.
Zoals ik nu de millis gebruik snap ik het haast en in het genoemde voorbeeld wordt eea nog duidelijker.
Het gebruik van meerdere millis vergt echter nog wel enige tijd, ik doe graag één ding te gelijk tot ik het snap en kan doorgronden.
Het voorbeeld van de 27000 millis gaat me voorlopig heel ver boven mijn pet.

Wat betreft de dag/nacht, ik laat nu omschakelen met een gemiddelde licht waarde van 300, maar deze waarde kan 's avond en 's morgens nog wel eens variëren.
Dus de sketch wil nu in nacht stand gaan, maar twijfelt of het nu 299 of 301 is.
Ik zou graag willen dat nacht bv 300 is en dag 500 (histeresis).
Waarde daalt naar 300 en gaat over in nacht, maar zal eerst 500 moeten worden voordat de sketch echt overgaat naar dag.
Op deze manier wordt er een dodeband ingezet zodat er niet getwijfeld kan worden.

De huidige sketch heeft het voordeel dat er 30 minuten niets gedaan wordt dus zal er ook niet gebeuren.
Echter op de "werkbank" versnel ik de situatie en zie dan dat een snelle verandering van licht toch pendelen mogelijk is.

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 631
Geregistreerd: 15 Nov 2015, 11:54

Re: Zonnetracker vollop benut

Berichtdoor Gij Kieken » 15 Sep 2019, 16:58

Het was in een van de vorige posts dat je iets vermelde van een waarde 150 dacht ik (zou het terug allemaal moeten lezen)
Daarom had ik dat voorbeeldje gemaakt voor Dag/Nacht omschakeling met een "Vlag" en met hysteresis en dan nog eentje maar met een Setpoint die zich automatisch aanpast.

Gebruikers-avatar
Berichten: 256
Geregistreerd: 05 Apr 2018, 00:44
Woonplaats: ALKMAAR

Re: Zonnetracker vollop benut

Berichtdoor Gompy » 15 Sep 2019, 17:13

Zoals ik al vermelde, de sketch werkt buiten OK, maar op de "werkbank" merk ik dat het programma toch nog de neiging heeft van pendelen.
Dit komt omdat ik sneller het licht kan laten variëren dan normaal buiten zal gebeuren.

Jouw digitalWrite(in3, HIGH && enableState); zou eigenlijk nog een derde variabele moeten hebben waarin de histeresis "hard" gesteld wordt.
Iets van digitalWrite(in3, HIGH && enableState && dayState);

De dayState zou aangezet moeten worden boven de 500 en uitgezet moeten worden onder de 300, de beruchte dodeband die pendelen tegen gaat.
Het moet voor de sketch duidelijk zijn of het nu dag of nacht is en daar tob ik nog mee.

Er zitten nog wel meer schoonheids foutjes in, maar daar heeft de sketch op dit moment (nog) geen last van.....jouw millis brachten de oplossing ;)

Ik ben nog even met Koepel zijn voorbeelden bezig om voor de serialprint ook millis te gebruiken, maar dat kost even tijd om weer te doorgronden.

Gebruikers-avatar
Berichten: 631
Geregistreerd: 15 Nov 2015, 11:54

Re: Zonnetracker vollop benut

Berichtdoor Gij Kieken » 15 Sep 2019, 17:24

Ja dat kan ,maar het is geen elegante oplossing.
Ik denk dat er al menigeen zou zeggen de code is brak.
De bedoeling was om een manier te vinden waarop je het beter zou begrijpen.
Beter zou zijn om een paar functies te maken met een duidelijke naam en deze in de code te gebruiken.
Eerst de Koepel millis doorgronden dan komt het vanzelf.

Gebruikers-avatar
Berichten: 256
Geregistreerd: 05 Apr 2018, 00:44
Woonplaats: ALKMAAR

Re: Zonnetracker vollop benut

Berichtdoor Gompy » 15 Sep 2019, 17:44

Gij Kieken schreef:Ik denk dat er al menigeen zou zeggen de code is brak.


Voor iemand die sinds kort (was gepensioneerde mantelzorger) nu ook moet leren huishouden enz en voor minder dan twee jaar geleden nog geen weet had van Arduino vind ik dat ik al aardig ver ben.....maar dat is mijn mening.
Dat de huidige sketch rammelt weet ik ook, maar dat is het leerproces (waar jullie me bij helpen en ik zeer waardeer :!: )

Nadeel is dat je op latere leeftijd anders denkt dan jongeren, wij denken eerst en gaan dan doen terwijl het bij jongeren meestal andersom is :lol:
Maar bedenk dat de lagere school ook 6 jaar duurt en dan kan je ook pas een beetje schrijven en rekenen (en als je mazzel hebt weet je waar Amsterdam ligt op de kaart :D ).

Gebruikers-avatar
Berichten: 631
Geregistreerd: 15 Nov 2015, 11:54

Re: Zonnetracker vollop benut

Berichtdoor Gij Kieken » 15 Sep 2019, 18:03

Hoe dan ook het is en blijft een mooi projectje,dat ze zeggen dat ze willen.
Heb je deze link al eens gevolgd,<https://arduino-lessen.nl/> het is ook een opsteker.

Gebruikers-avatar
Berichten: 256
Geregistreerd: 05 Apr 2018, 00:44
Woonplaats: ALKMAAR

Re: Zonnetracker vollop benut

Berichtdoor Gompy » 15 Sep 2019, 18:13

Ik heb een boek met Arduino projectjes, maar dat is net het lezen van de krant met wat er gebeurd is zonder dat je er zelf bij bent.
Ik volg wel lessen op Youtube die ook zeer verhelderd zijn omdat je kan zien wat ze doen, waarom en hoe het werkt....ook een aanrader.

https://www.youtube.com/user/mcwhorpj

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Zonnetracker vollop benut

Berichtdoor Koepel » 15 Sep 2019, 19:33

Mijn millis-voorbeeld om mee te beginnen is deze: https://github.com/Koepel/Fun_with_millis/blob/master/millis_basic_demo.ino.
Dat zijn drie verschillende software timers tegelijk. Eenvoudiger kan echt niet.

In plaats van ledjes aansturen, wordt er iets naar de seriele monitor gestuurd. Dan kan iemand dat voorbeeld gebruiken zonder dat er extra onderdelen (zoals ledjes) nodig zijn.

Begrijp je die sketch ?
Je kunt dus zelf bepalen hoe vaak je iets naar de seriele poort stuurt (dat heb je al) en hoe vaak je de motor aan zet (dat heb je al) en zelfs hoe vaak je het LCD display ververst, bijvoorbeeld 5 keer per seconde.

Gebruikers-avatar
Berichten: 256
Geregistreerd: 05 Apr 2018, 00:44
Woonplaats: ALKMAAR

Re: Zonnetracker vollop benut

Berichtdoor Gompy » 15 Sep 2019, 21:26

Bed verschoond, was gedaan, huis doorgelopen (stofzuigen enz), eten maken en toch nog tijd overgehouden om de linken te lezen en de sketch aan te passen.
Opa gaat vanavond maar eens vroeg naar bed na zo'n drukke zondag, gelukkig is het morgen weer maandag. :D

@Koepel - De serialprint millis staat erin, sketch opgeschoond en alles werkt (nog) 8-)

Oja en ik ging van 39% naar 30% van het gebruikte geheugen.

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Zonnetracker vollop benut

Berichtdoor shooter » 16 Sep 2019, 09:03

ja dat is helaas door je leeftijd, of bedoel je dat niet.
hihi
paul deelen
shooter@home.nl

VorigeVolgende

Terug naar Afgeronde projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten