Energie meter (via knipper led) loggen naar internet (Cosm)

Toon hier Uw afgeronde projecten aan anderen.
Gebruikers-avatar
Berichten: 229
Geregistreerd: 20 Jan 2013, 12:01

Energie meter (via knipper led) loggen naar internet (Cosm)

Berichtdoor astrofrostbyte » 20 Jan 2013, 12:08

Hallo,
Even een klein projectje:

De energiemeter(kWh) via de knipperled die daar opzit (1pulse/Wh) uitlezen en via ethernet/internet versturen naar een 'internet of things' logging server Cosm.

Google sites webpage https://sites.google.com/site/yaeuls/
Cosm page https://cosm.com/feeds/83680

Draait nu al een tijdje , maar nu weet ik eigenlijk niet zo 1.2.3. wat ik er mee kan ;)

.grtz.
Gear: Arduino- Uno,Due,Ethernet,Mega2560 , OLS LogicAnalyser, TDS1002, Rigol DG1022, J-Link EDU, BusPirate

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 700
Geregistreerd: 05 Mrt 2012, 21:56
Woonplaats: Appingedam

Re: Energie meter (via knipper led) loggen naar internet (Co

Berichtdoor pjh » 20 Jan 2013, 12:36

Heb COSM recent ook geactiveerd. Werkt heel mooi. Genoeg zinvolle dingen mee te bedenken.
_ Een collega heeft een 'buitenhuis' waar hij niet vaak niet is. Wanneer het gaat vriezen, moet de verwarming aan om bevriezen te voorkomen. Via cosm wordt er bij vries een Tweet via COSM gestuurd. Dan is hij gewaarschuwd. Verder ben ik ervan overtuigd dat dit een belangrijke ontwikkeling is: verwacht dat elke koelkast en verwarmingsinstallatie binnen 10 jaar op internet staat. Je bent dus aan het pionieren: een doel op zich....

Gebruikers-avatar
Berichten: 229
Geregistreerd: 20 Jan 2013, 12:01

Re: Energie meter (via knipper led) loggen naar internet (Co

Berichtdoor astrofrostbyte » 20 Jan 2013, 13:00

'g morgen pjh,
Ik heb wel de behoefte om meer dingen te loggen , echter een ethernet- of wifi shield voor al die dingen lijkt me wat te veel.
Ik heb net een paar van die 2.4Ghz tranceivertjes binnen (dealextreme) nrf24L01+ daar ga ik even mee spelen.
Ik zal dan toch een soort centrale 2.4Ghz gateway moeten maken om meerdere wireless sensoren te kunnen ontvangen.
Maar ik denk dat het wel een goedkopere energiezuinigere methode is.
Gear: Arduino- Uno,Due,Ethernet,Mega2560 , OLS LogicAnalyser, TDS1002, Rigol DG1022, J-Link EDU, BusPirate

Gebruikers-avatar
Berichten: 700
Geregistreerd: 05 Mrt 2012, 21:56
Woonplaats: Appingedam

Re: Energie meter (via knipper led) loggen naar internet (Co

Berichtdoor pjh » 20 Jan 2013, 15:10

Ikzelf heb lokaal vele 434Mhz zenders/receivers. En de data wordt dan via één ethernetshiel OF één electric Imp, OF één Raspberry Pi verstuurd naar het internet.
Maar wanneer Texas Instruments hun WIFI module voor 10USD (7,50 euro) op de markt zetten, vraag ik me af wat goedkoper is. Een WIFI module of een (goede) 434 (of 2,4) MHz systeem.
Groet,
Paul

Gebruikers-avatar
Berichten: 229
Geregistreerd: 20 Jan 2013, 12:01

Energie meter (via knipper led) loggen naar internet (Sen.se

Berichtdoor astrofrostbyte » 09 Apr 2013, 21:36

Update.
Ik ben van Internet of things provider Cosm (pachube) overgestapt naar Sen.se .
Sen.se heeft veel meer features , echter na een paar dagen merk ik toch ook wel weer beperkingen.

https://sites.google.com/site/yaeuls/
De arduino sketch is aangepast voor sen.se , Het is trouwens wel leuk dat sen.se een arduino sketch generator heeft die het een stuk makkelijker maakt.
Gear: Arduino- Uno,Due,Ethernet,Mega2560 , OLS LogicAnalyser, TDS1002, Rigol DG1022, J-Link EDU, BusPirate

Berichten: 85
Geregistreerd: 10 Jan 2013, 14:51
Woonplaats: Waddinxveen

Re: Energie meter (via knipper led) loggen naar internet (Co

Berichtdoor Karel » 09 Apr 2013, 22:00

Vinden jullie dat niet link, om je electriciteitsverbruik zo publiek te maken? Voor mensen met duistere bedoelingen is zo makkelijk een patroon te ontdekken en een tijdstip vast te stellen dat er waarschijnlijk niemand thuis is......
If you think education is expensive, try ignorance! (Derek Bok)

Gebruikers-avatar
Berichten: 700
Geregistreerd: 05 Mrt 2012, 21:56
Woonplaats: Appingedam

Re: Energie meter (via knipper led) loggen naar internet (Co

Berichtdoor pjh » 09 Apr 2013, 22:44

Daar heb je een belangrijk punt te pakken. En zeker waar: je moet die informatie niet zomaar publiek maken.
Zo had ik eerst een luchtvochtigheidssensor binnen liggen, die op COSM te bekijken was. Trots als ik was had ik ook de locatie opgegeven. Dat kon met google maps zo mooi, dat ik mijn "studeer" kamer kon aanwijzen.
Vervolgens kon ik op mijn werk zien wanneer onze hulp in de huishouding juist daar bezig was. De luchtvochtigheid verliep grilliger en relatief hoger. Verder kon je prima zien wanneer ik 's avonds de verwarming uit deed. Ook daar reageert een luchtvochtigheidssensor goed op.

Dat was wel het moment waarop ik de sensor de deur uit deed en buiten ging meten. Juist om de reden die jij aangeeft.
Maar hoe ver ga je hierin? Stroomverbruik is evident. Schoonmaakster op een luchtvochtigheidssensor herkennen ligt minder voor de hand. Maar wanneer we inderdaad een soort internet of things gaan maken (verder ontwikkelen...) en de koelkast online zetten, hebben we hetzelfde probleem, als we niet de veiligheid parallel even serieus nemen.
Aan de andere kant staat het plezier van het proberen. Kijken of het kan is vaak kort door de bocht. Ongebruikelijke combinaties maken de hobby creatief en gevaarlijk. 220 V op een blote schroef? Het ligt hier voor me. Gevaar overal.

Maar waar ik echt de bibbers van krijg is als de kinderen op de TRAMPOLINE gaan. Daar komt geen coulombje bij kijken, maar is LEVENS GEVAARLIJK. :evil: :twisted:

Gebruikers-avatar
Berichten: 229
Geregistreerd: 20 Jan 2013, 12:01

Re: Energie meter (via knipper led) loggen naar internet (Co

Berichtdoor astrofrostbyte » 10 Apr 2013, 18:12

Ja daar heeft Karel zeker gelijk in, ik probeer m'n adres dan ook geheim te houden, vul ook meestal een nep adres in zoals bij Cosm.
Bij websites als Cosm en sen.se kan je wel instellen welke gegevens public zijn .
Gear: Arduino- Uno,Due,Ethernet,Mega2560 , OLS LogicAnalyser, TDS1002, Rigol DG1022, J-Link EDU, BusPirate

Gebruikers-avatar
Berichten: 700
Geregistreerd: 05 Mrt 2012, 21:56
Woonplaats: Appingedam

Re: Energie meter (via knipper led) loggen naar internet (Co

Berichtdoor pjh » 10 Apr 2013, 23:18

We kunnen Anonymous vragen een Hek (Hack) te zetten om COSM.

Berichten: 1
Geregistreerd: 26 Jan 2014, 07:55

Re: Energie meter (via knipper led) loggen naar internet (Co

Berichtdoor redcell » 26 Jan 2014, 08:10

Ik heb de energie meter gemaakt, alleen kloppen de waardes die uitgelezen worden en die op xively of sen.se gezet worden niet.

Het aantal meetpulsen (het aantal keren dat de puls LED oplicht op een digitale meter) dit getal varieert per model elektriciteitsmeter en staat op de meter vermeld.
De benaming van deze waarde verschilt per elektriciteitsmeter.
Enkele veel voorkomende namen zijn:
• C=, a=, A=
• Imp/kWh, omw/kWh, p/kWh, r/kWh, tr/kWh, U/kWh,
Het kan voorkomen dat er een “omgekeerde” waarde op de meter staat vermeld, zoals Wh/imp in dat geval is het getal een laag getal (onder of iets boven het getal 1). Deel 1000 door dit getal om de Pulsen/kWh waarde te krijgen.
Indien de meterconstante de naam A of a heeft, dan is deze uitgedrukt in pulsen kilowattminuut. Deze waarde dient met 60 te worden vermenigvuldigd om de Pulsen/kWh waarde te krijgen.
Veel voorkomende waarden voor Pulsen/kWh zijn 375, 600 en 1000, Er zijn echter vele andere mogelijke waarden.

op mijn elektriciteitsmeter staat: 1000 Imp/kWh

Mijn vraag is, wat voor waardes had jou meter? want dan zou ik de code moeten veranderen die overeenkomt met mijn meter, om de code werkend te krijgen. Alleen heb ik nu geen idee waarop de huidige code op gebaseerd is...

Volgende

Terug naar Afgeronde projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten