Aquarium Lichtcontroller

Toon hier Uw afgeronde projecten aan anderen.
Berichten: 340
Geregistreerd: 23 Okt 2016, 20:29

Aquarium Lichtcontroller

Berichtdoor benvo » 07 Jan 2017, 15:37

Afbeelding

Een plaatje van mijn werkende aquarium led lichtcontroller.

Het leek mij leuk om even te laten zien wat het nu is geworden.

Nu gebruik ik 3 kanalen voor 3 lichtbalken maar dit is uitbreidbaar, afhankelijk van de beschikbare vrije pinnen. De tijden/helderheden kunnen geprogrammeerd worden.
Het programma werkt dus precies zoals het mij voor ogen stond.

Maar ik had dit niet kunnen doen zonder de hulp van, willekeurige volgorde, Nico, Shooter, Koepel, Dries en al die anderen die met tips mij geholpen hebben. Men bleef erop wijzen dat ik het wel zelf moest doen maar stuurde telkens bij naar de juiste richting. HARTELIJK DANK DAARVOOR!!!

Een fijn en gezond 2017 toegewenst.

Hartelijke groet,
Ben.

Advertisement

Berichten: 340
Geregistreerd: 23 Okt 2016, 20:29

Re: Aquarium Lichtcontroller

Berichtdoor benvo » 07 Jan 2017, 15:40

Oh ja, vergat ik nog bijna, een eerdere testopstelling van de werkende software in een filmpje.

https://www.youtube.com/watch?v=BW4-GLyVm5c

Berichten: 118
Geregistreerd: 28 Dec 2014, 23:20
Woonplaats: Bilzen BE

Re: Aquarium Lichtcontroller

Berichtdoor Dries » 09 Jan 2017, 17:11

KNAP! en wat wordt het volgende?

Berichten: 340
Geregistreerd: 23 Okt 2016, 20:29

Re: Aquarium Lichtcontroller

Berichtdoor benvo » 09 Jan 2017, 20:38

Eigenlijk wilde ik even stoppen.... maarre het kriebelt toch! Vandaag kocht ik een Rotary encoder bij een (onverwacht goedkope) site. We denken altijd maar eerst aan de chinezen maar deze mag er ook zijn!
Voor wie dit interessant vindt:
http://www.eproto.nl/index.php (Hij heeft bijv. een originele Arduino Uno voor € 13,95.)

Ik denk erover om eerst eens een menu in elkaar te zetten om vervolgens te kijken wat er nog meer in aanmerking komt voor automatisering bij mijn aquarium.

Groet,
Ben.

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Aquarium Lichtcontroller

Berichtdoor nicoverduin » 09 Jan 2017, 21:06

Tja als je perse een originele wilt hebben....
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 118
Geregistreerd: 28 Dec 2014, 23:20
Woonplaats: Bilzen BE

Re: Aquarium Lichtcontroller

Berichtdoor Dries » 10 Jan 2017, 11:54

inderdaad, de mogelijkheden zijn quasi onberperkt hé :-). ik heb een thermostaat kunnen realiseren en ben nu bezig met het automatiseren van de plantenbemesting met een doseerpompje. en zo blijven we lekker aan de slag hé. De bedoeling is dan om alles in één arduino te krijgen maar dat is nog ver van mijn bedje .....

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Aquarium Lichtcontroller

Berichtdoor nicoverduin » 10 Jan 2017, 13:19

Dat heeft toch niets te maken of je wel of geen originele hebt
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 118
Geregistreerd: 28 Dec 2014, 23:20
Woonplaats: Bilzen BE

Re: Aquarium Lichtcontroller

Berichtdoor Dries » 10 Jan 2017, 14:22

Hoi Nico, neen hoor integendeel, ik werk met een originele en een chineze arduino, het verschil is nauwelijks te zien uiteindelijk een weerstand blijft een weerstand hé. ik bedoel dat het programmeren een hele uitdaging gaat zijn in mijn geval, ik weet dat je met fucnties moet werken en dat je bv de thermostaat in een functie moet steken, de dimmer, de bemester etc.... maar dat is de theorie natuurlijk ( of sla ik de bal mis hier)

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Aquarium Lichtcontroller

Berichtdoor nicoverduin » 10 Jan 2017, 15:22

Wat hier op het forum gebeurt is voornamelijk "coderen". Het vooraf bedenken van oplossingsrichtingen en die in concept uitwerken heb ik vrijwel nooit gezien. Knippen en plakken is de grootste vaardigheid. Op zich is er niets mis mee met het werken van andermans werk. Alleen als je niet begrijpt hoe het werkt krijg je de vele vragen waar op ik in steeds mindere mate op reageer. Teveel wordt er geroepen "ik heb overal gezocht en kon niets vinden".. wat getuigt van (mijns inziens) gemakzucht. Dat wordt dan wederzijds. Ongetwijfeld schop ik er wel weer een paar tegen hun benen.... Maar op het moment dat het alleen nog maar "geven" wordt.... waarom zou ik daar energie in steken....
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Aquarium Lichtcontroller

Berichtdoor shooter » 10 Jan 2017, 15:42

Dries er MOET niks, je kunt ook alles in de loop zetten, maar als je er een fout in hebt, dan wordt het lastig zoeken.

dus ja kijk hoe je een functie schrijft, en dan groei je vanzelf door naar eenvoudigere oplossingen en meer structuur.
paul deelen
shooter@home.nl

Volgende

Terug naar Afgeronde projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten