Klokkijken via weerstandcodes

Toon hier Uw afgeronde projecten aan anderen.
Berichten: 11
Geregistreerd: 03 Okt 2015, 22:25

Klokkijken via weerstandcodes

Berichtdoor Luc Volders » 01 Okt 2016, 18:08

Hallo allemaal.

Ik wilde een klok maken, maar niet zoals iedereen dat doet.
Mijn klok geeft de tijd nl weer in de kleurcodes van weerstanden.

Dit maakt het klokkijken wel wat ingewikkelder, maar geeft wel curieuze blikken van iedereen die die fel gekleurde lampjes op je bureau ziet staan.

Collega's op de zaak (die wel iets van electronica weten) roepn nu al: He Luc het is bruin-groen-zwart-zwart (15.00 uur) tijd voor koffie !!!!

Voor dit project gebruikte ik een Attiny85, een 4-tal Neopixels en 2 drukknopjes.
De behuizing, inklusief batterijhouder, zijn op mijn 3D printer geprint.

Afbeelding

Het uiteindelijke ontwerp ziet er zo uit:

Afbeelding

En de kleurcodes zijn door de felheid van de Neopixels goed te bekijken

Afbeelding

De klok loopt ongeveer 8 uur op 3 AAA batterijen. Aangezien alles op 5 Volt werkt is het natuurlijk eenvoudig om de batterijen door een voedingsadapter (USB voedings-adapter geeft 5 volt af) te vervangen. Dan kan de behuizing eventueel veel kleiner worden.

Je kunt zelfs de USB voedingsadapter uit zijn behuizing slopen en direct gebruiken zoals ik in mijn Relay-Switch kast met manuele override heb gedaan:
http://lucstechblog.blogspot.nl/2016/09/esp-relayserver.html

Je vindt het complete project met beschrijving zoals gewoonlijk om mijn weblog, compleet met source-code, schema en alle STL files om je eigen behuizing te kunnen printen.

http://lucstechblog.blogspot.nl/2016/10/nuw-resistor-color-code-clock.html

Veel plezier,
Luc Volders

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Klokkijken via weerstandcodes

Berichtdoor Koepel » 01 Okt 2016, 19:18

Leuk project, het idee is ook goed gevonden :D

Ik keek op je website, en ik raad je aan om je hele huis te doorzoeken op niet-gecertificeerde adapters, en die allemaal weg te doen.
Als een adapter uiteindelijk na vele jaren een keer stuk gaat, dan hoort hij er mee te stoppen en niet in de brand te vliegen. Die hele goedkope adapters zijn in dat opzicht onbetrouwbaar.

Terug naar Afgeronde projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten