Lichtkrant

Toon hier Uw afgeronde projecten aan anderen.
Berichten: 10
Geregistreerd: 03 Mrt 2016, 13:00

Lichtkrant

Berichtdoor photoncatcher » 11 Mei 2016, 22:52

Met behulp van een aantal aan alkaar gekoppelde MAX7219 8x8 dot led matrix units (bv. http://www.miniinthebox.com/index.php?m ... ix+MAX7219)
is het mogelijk een lichtkrant te laten 'lopen'

Ik heb zo'n constructie in elkaar geprikt met drie van bovengenoemde units. Het resultaat (en script) is te zien (met filmpje van de werkende lichtkrant) op mijn Arduino-hoekje op http://www.zonnepanelen.wouterlood.com/ ... lektronica.

Het verhaal op die site is [wel] in het Engels. Als er behoefte aan is wil ik er een Nederlandse versie van maken.
Succes iedereen, Floris :D

Advertisement

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Lichtkrant

Berichtdoor shooter » 12 Mei 2016, 10:05

beide schemas zijn fout, sorry, op de eerste wordt de voeding uit de arduino gehaald en dat kan niet want zoveel kun je er niet uithalen
en op de tweede mist er een gnd tussen de arduino en de displays. Ik weet ook wel dat je het in de praktijk wel hebt gedaan, maar als er iemand dit zo in elkaar zet en niet verder kijkt dan gaat het niet goed komen.

Daarnaast is het wel een prachtige site, met veel info en goede dingen.
?waarom zet je 2 DHT met ruggen tegen elkaar?
waarom gebruik je niet gewoon 2 of drie temperatuursensoren (zijn preciezer, waarvan je er eentje nat houd, dat is de officiele standaard om RV te meten.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 10
Geregistreerd: 03 Mrt 2016, 13:00

Re: Lichtkrant

Berichtdoor photoncatcher » 19 Mei 2016, 12:12

Dankjewel voor het compliment, Shooter!
De voeding wordt inderdaad uit het Nanootje gehaald. Niet van een digitale pin, want dat zou fataal aflopen voor de Nano, vrees ik, maar van de 5V pin (die naar ik hoop meteen van de USB voeding aftakt). Korte tijd kunnen alle drie MAX7219 8x8 dot led matrix dingen tegelijk branden op de 5V aansluit pin van de Nano) . Sterker nog, de hele lichtkrant van drie MAX9217 decvices draait allemaal soepeltjes met een Nano met een ATmega168 (zulks terzijde . . .). Ik heb nu een lichtkrant draaien met apart een 20x4 lcd display die de newsline aangeeft (zie het Arduinohoekje op http://www.zonnepanelen.wouterlood.com). Als alle drie MAX7219 devices volop branden, zie ik een spanningsdip op de lcd display (en de USB bus van m'n pc wordt instabiel).

Ik heb geprobeerd uit te vinden hoeveel mA een individuele 8x8 MAX7219 trekt (met alle 64 ledjes brandend). Ik ben daar niet achter gekomen. Voor de zekerheid heb ik een breadboard power supply besteld, want smeltende en rokende Nano's, daar heb ik geen behoefte aan. Als die power supply er is moet de stroomvoorziening van de lichtkrant gewaarborgd zijn. Verder wil ik met de externe power supply de lichtkrant uitbreiden naar 5 MAX7219 devices.

Je opmerking <<"en op de tweede mist er een gnd tussen de arduino en de displays">>, is dat figuur 2 van "News ticker with three MAX7219 8x8 dot led matrix devices" ? Deze Nano heeft een GND in de linker pinnen-rij en een GND in de rechter pinnen-rij. Ik heb de linker gebruikt voor het schema.

last but not least de DHT11 "pod'. Ik had die DHT11's van een eerder project. Ze kunnen temperatuur en luchtvochtigheid meten, maar ze zijn verschrikkelijk inaccuraat. Mijn idee was om twee van die dingen op 1 boardje te solderen (er komen dus twee datadraden uit de 'pod"). Het sketchje registreert beide luchtvochtigheden en geeft op de display het gemiddelde weer. Oorspronkelijk wilde ik ook temperatuur meten met DHT11's, maar ik ben overgestapt op Dallas DS18B20 want die zijn stukken nauwkeuriger En ze zijn ook nog eens single bus!

Gebruikers-avatar
Berichten: 270
Geregistreerd: 30 Dec 2012, 11:42

Re: Lichtkrant

Berichtdoor Rudi » 19 Mei 2016, 20:18

Eén van de projectjes waar ik mee bezig ben is ook een soort lichtkrant met twaalf 8x8 ledmatrices, aangestuurd door evenveel stuks MAX7219 en softwarematig gebruikmakend van de Parola library, ook op een Nano momenteel.
Om u een idee te geven, wanneer alle leds worden aan gezet en op volle intensiteit branden dan trekt die net geen 1100mA. Bij het tonen van een lopende tekst of animatie varieert de stroomsterkte tussen 250 en 700mA.
De usb poort van mijn laptop heeft hier geen probleem mee en blijft mooi op 4,97 Volt. Uiteraard is het de bedoeling dat mijn project een eigen voeding krijgt.
Arduinows!
Why do computer programmers confuse Halloween with Christmas? Because Oct 31 = Dec 25
I got 01100011 problems but a bit ain't 00000001

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Lichtkrant

Berichtdoor nicoverduin » 19 Mei 2016, 20:21

Rudi schreef:Eén van de projectjes waar ik mee bezig ben is ook een soort lichtkrant met twaalf 8x8 ledmatrices, aangestuurd door evenveel stuks MAX7219 en softwarematig gebruikmakend van de Parola library, ook op een Nano momenteel.
Om u een idee te geven, wanneer alle leds worden aan gezet en op volle intensiteit branden dan trekt die net geen 1100mA. Bij het tonen van een lopende tekst of animatie varieert de stroomsterkte tussen 250 en 700mA.
De usb poort van mijn laptop heeft hier geen probleem mee en blijft mooi op 4,97 Volt. Uiteraard is het de bedoeling dat mijn project een eigen voeding krijgt.
Niet alle USB's kunnen meer leveren omdat ze beschermd zijn. Andere laptops zeggen niets maar kunnen gewoon defect raken op de USB poort. En dat is vaak een dure reparatie.
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Lichtkrant

Berichtdoor shooter » 19 Mei 2016, 23:06

ik heb bij de action een usb ding gekocht met een display die de spanning en de stroom weergeeft.
de USB is direct gekoppeld aan de 5 Volt en niet aan Vin, dus de transistor op het bordje doet dan niks, maar zoals nico al aangaf de voeding van de USB is maar beperkt.
met de max ertussen kun je eigenlijk zover doorgaan als je wil hoor.

gnd, ik zie geen draadje van de gnd naar de displays, (die zal er wel lopen, maar je hebt hem niet getekend.
en over die andere hebben we het al gehad, en ben je zelf ook al achter dat je aan de grens zit.
ik heb trouwens veel liever een rokende nano, dan mijn laptop.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 10
Geregistreerd: 03 Mrt 2016, 13:00

Re: Lichtkrant

Berichtdoor photoncatcher » 20 Mei 2016, 13:17

Beste Shooter,

De aparte breadboard power supply is nu binnen, die gaat direct gevoed worden vanuit een lichtnetadaptertje. Er zijn ook twee extra MAX 7219 8x8 dot led matrixjes binnen gekomen, dus ga ik nu proberen de lichtkrant uit te breiden naar 5 MAX7219 units achter elkaar - brandblusser bij de hand ;-).

Gebruikers-avatar
Berichten: 270
Geregistreerd: 30 Dec 2012, 11:42

Re: Lichtkrant

Berichtdoor Rudi » 20 Mei 2016, 13:52

De opmerking van Nico is terecht! Mijn boodschap was echter niet dat het zo maar kan met iedere pc. Het was een reactie op de vraag die TS zich stelde hoeveel stroom zijn drie 8x8 led matrices zouden trekken.
Ik ken noch photoncatcher zijn pc noch de specs van zijn drie led matrices. Omgerekend zouden drie van "mijn" twaalf led matrices dan maximaal 1100/4=275mA vragen wat een USB2.0 poort (een aanname) toch makkelijk moet kunnen leveren (max 500mA volgens specs).
Ik heb een ook aantal van die usb-VA dingetjes uit de Action (en uit China) in gebruik. Kost twee keer niks en is makkelijk om vlug een idee te hebben hoeveel stroom een usb device vraagt.
Arduinows!
Why do computer programmers confuse Halloween with Christmas? Because Oct 31 = Dec 25
I got 01100011 problems but a bit ain't 00000001

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Lichtkrant

Berichtdoor nicoverduin » 20 Mei 2016, 18:16

Rudi schreef:De opmerking van Nico is terecht! Mijn boodschap was echter niet dat het zo maar kan met iedere pc. Het was een reactie op de vraag die TS zich stelde hoeveel stroom zijn drie 8x8 led matrices zouden trekken.
Ik ken noch photoncatcher zijn pc noch de specs van zijn drie led matrices. Omgerekend zouden drie van "mijn" twaalf led matrices dan maximaal 1100/4=275mA vragen wat een USB2.0 poort (een aanname) toch makkelijk moet kunnen leveren (max 500mA volgens specs).
Ik heb een ook aantal van die usb-VA dingetjes uit de Action (en uit China) in gebruik. Kost twee keer niks en is makkelijk om vlug een idee te hebben hoeveel stroom een usb device vraagt.
+1.... Maar kennelijk vindt men tegenwoordig "meten = weten" onzin....
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 10
Geregistreerd: 03 Mrt 2016, 13:00

Re: Lichtkrant

Berichtdoor photoncatcher » 22 Mei 2016, 17:15

Intussen is de 3.3-5V selectable breadboard power supply gearriveeerd, en die doet het. Mijn lichtkrant draait nu met 3 MAX7219 8x8 dot led devices, op de breadboard power supply. Dat kan niet helemaal los van de Nano die alles aandrijft: ik heb GND op het breadboard moeten doorverbinden met GND op de Nano (5V of VIN op de Nano zijn niet doorverbonden). Alle benodigde stroom wordt dus betrokken van de breadboard stroomvoorziening. Des te beter omdat ik -- h e l e m a a l -- geen zin heb in een rokende usb poort op mijn laptop, of erger, een smeulende laptop.
De weg is nu vrij om een experiment op te zetten met 5 stukes MAX7219 8x8 dot led devices achter elkaar ! :geek: We houden het forum opd e hoogte (a dream coming true !)

Volgende

Terug naar Afgeronde projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten