aquariumverlichting

Toon hier Uw afgeronde projecten aan anderen.
Gebruikers-avatar
Berichten: 26
Geregistreerd: 22 Dec 2015, 13:40
Woonplaats: Zandvoort

aquariumverlichting

Berichtdoor marc verlooy » 28 Dec 2015, 12:10

Eindelijk na 14 maanden zwoegen klaar(ik zit in een rolstoel dus heb heel veel tijd): met een UNO, een GPS-module en een relaisblok heb ik nu de Aan/Uit-schakeling van mijn aquariumverlichting op de honderdste seconde nauwkeurig!Ik heb 2 vrienden die met gevaar voor eigen leven de electra en het relais hebben gekoppeld:)

Advertisement

Berichten: 4067
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: aquariumverlichting

Berichtdoor shooter » 28 Dec 2015, 19:44

14 maanden in het donker ;). Dan moet je niet raar opkijken als je een klaagbrief van de vissen krijgt, want nu kunnen ze eindelijk in het licht een brief schrijven!
paul deelen
shooter@home.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 26
Geregistreerd: 22 Dec 2015, 13:40
Woonplaats: Zandvoort

Re: aquariumverlichting

Berichtdoor marc verlooy » 30 Dec 2015, 23:58

Paul ik heb per vandaag alle papier, pennen en postzegels uit het aquarium verwijderd. daar wordt dus NIET meer geschreven!

Berichten: 4067
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: aquariumverlichting

Berichtdoor shooter » 31 Dec 2015, 11:15

geef je programma en het schema in fritzing, dan kunnen we zien of er nog wat te hacken is.

haha
tja die postzegels die plakken dus niet meer he.
en doe er een foto bij van het aquarium.
er is zelfs een aparte projecten voor.
paul deelen
shooter@home.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 26
Geregistreerd: 22 Dec 2015, 13:40
Woonplaats: Zandvoort

Re: aquariumverlichting

Berichtdoor marc verlooy » 31 Dec 2015, 15:22

Paul, ik heb op facebook(marc verlooy) al stapels foto's geplaatst; het programma loopt alleen in de soep als alle GPS- satellieten botsen in hun baan om de aarde. Dan zijn ook meteen al dieSeiko GPS-solar horloges waardeloos van onder de kerstboom:)

Gebruikers-avatar
Berichten: 26
Geregistreerd: 22 Dec 2015, 13:40
Woonplaats: Zandvoort

Re: aquariumverlichting

Berichtdoor marc verlooy » 02 Jan 2016, 16:02

Paul ik heb een NEOmv6 GPS-module gekoppeld volgens de voorgeschreven eisen: Arduino 3.2V->Vcc; Arduino Gnd->Gnd Arduino pin 5->TX en Rduino pin 4 -> RX; Daarna heb ik eik de eevoorbeldcuitgezocht waar het uur bepaald werd.voorbeeldschets d de bij de TinyGPS++ library werd geleverd 'fullexample'genomen,de baudrate satellieten naar 9600 gezet en het gecompileerd. de seriële monitor werkte meteen en perfect!! De gps-module begon ook na een kwartiertje te knipperen. Toen ben ik op zoek gegaan naar de uur-nepaling.
Toen heb ik mijgestort in een rampzalige brei van code als (if hour==19||hour==22){
//zet licht aan
}
Sinds mijn herseninfarct heb ik een lichte oogafwijking(ik kan zelfs de linker en rechterschoen niet van elkaar onderscheiden!)
Na weken turen in de code heb ik uiteindelijk het ei van Columbus gevonden:! een array van 24 bools met in het begin van de loop de code:
digitalWrite(relaisPin,[schakelaar[hour]])Ik heb me gerealiseerd dat dit hele project igenlijk meer een bewijs aan mijn omgeving is dat ik dan wel half verlamd ben, maar nog steeds 1000% kan programmerener!

Berichten: 4067
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: aquariumverlichting

Berichtdoor shooter » 02 Jan 2016, 18:52

je bedoelt dus iets in de richting van schakelaar[0]=LOW.... schakelaar [10]=HIGH ..... schakelaar [20] =LOW......
ja prima manier dan kun je per heel uur schakelen. voor een visbakkie :) prima toch.

en ja duurt best lang voordat die GPS een beetje werkt, in de auto heb ik wel een uur gereden voordat GPS wist waar ik was.
kijk eens wat TIME library voor je kan betekenen, dan kun je schakelen op elke minuut of zo, en af en toe syncen met je GPS, bijvoorbeeld elk uur.

Oja een rekenfoutje: 1000 % is wat veel hoor, ik kom nooit verder dan 10%, mijn vrouw wel die is altijd 100% gelijk hebben.

en niet weken gaan turen, maar gewoon hier vragen, of op arduino.cc (hebben ook een nederlands forum.
en zet je code hier eens neer, kijk ook eens of je met fritzing een schema kunt maken, lekker bezig zijn.
paul deelen
shooter@home.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 26
Geregistreerd: 22 Dec 2015, 13:40
Woonplaats: Zandvoort

Re: aquariumverlichting

Berichtdoor marc verlooy » 02 Jan 2016, 19:01

nee eigenlijk doet 'ie het met de relaisschakelaar[[0]=TRUE en schakelaar [22]=FALSE ik had natuurlijk ook gewoon een array van integers kunnen hebruiken...

Gebruikers-avatar
Berichten: 26
Geregistreerd: 22 Dec 2015, 13:40
Woonplaats: Zandvoort

Re: aquariumverlichting

Berichtdoor marc verlooy » 03 Jan 2016, 15:54

De reden dat ik weken heb moeten turen lag bijna helemaal aan het verschil "accolade open"en "Accolade sluit"

Berichten: 4067
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: aquariumverlichting

Berichtdoor shooter » 03 Jan 2016, 16:41

nog meer reden om je programma even te posten,
ik schrijf altijd bijv IF(){}in een keer en ga dan pas invullen.
met autoformat en de compile fouten kom je een heel eind, maar dat is wel een leerproces.
en je maak in je post ook al een typefout dus ik kan het me voorstellen, zeker als het lezen moeizaam is.
gewoon door ons laten kijken en dan krijg je vanzelf commentaar (goede en slechte, er zijn nou eenmaal mensen met een voorliefde voor afzeiken.
paul deelen
shooter@home.nl

Volgende

Terug naar Afgeronde projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten