Nerd Watch

Toon hier Uw afgeronde projecten aan anderen.
Berichten: 9
Geregistreerd: 29 Aug 2015, 14:11

Nerd Watch

Berichtdoor Framb00s » 14 Sep 2015, 13:27

Hello,


Met een ATtiny (trinket of gemma is ook goed, maar dan wordt het polsuurwerk wel heel groot) twee ledjes met voorschakelweerstand een drukknop en een CR2032 knoopcel een polshorloge maken. Ik vond een beschrijving op internet.

De beschreven Nerd Watch is gebouwd om de mogelijkheid van frezen van gedrukte schakelingen te demonstreren EN omdat het een tof project is.

Het grootste probleem vind ik dat je de tijd in de software moet programmeren en dan op dat geprogrammeerde tijdstip de batterij in het horloge moet steken.

Degene die de oorspronkelijke software geschreven heeft volgens mij heel wat kaas van C gegeten. (is dat dan Caas gegeten?). Veel meer dan ik want ik krijg er kop nog staart aan.

Dan maar zelf opnieuw beginnen en dat valt mee want want een klok is niet veel meer dan:
if (now >= (lastsec + n1000)){
// n1000 is aantal millis in 1 seconden. Zou 1000 moeten zijn maar de interne klok loopt wat achter. Ik gebruik 970.
// lastsec = het aantl millis() bij het updaten van de laatste seconde
lastsec = (lastsec + n1000);
seconds++ ;
if (seconds > 59){
seconds = 0;
minutes++ ;
}
if (minutes > 59){
minutes = 0;
hours++ ;
}
if (hours > 12){
hours = 1;
}
}

In mijn code moet je bij het veranderen van batterij het uur instellen. Je hoeft de microcontroller dus niet steeds weer te programmeren.
Maar er is nog werk aan de winkel, het stroomverbruik moet lager kunnen (met interrupt en watchdog?? ik heb het nog nooit geprobeerd maar denk dat het moet kunnen, als ik kan uitvogelen hoe het moet)
De interne oscillator vervangen door een 32768MhZ kristal moet het verbruik ook verminderen (en waarschijnlijk de nauwkeurigheid verbeteren)

De beschrijving van mijn klok vind je op http://wp.me/p4yvEH-2A met daar ook een link naar de software.

Suggesties zijn meer dan welkom

Nog een prettige dag

Framb00s


Mijn mostert heb ik van http://www.instructables.com/id/The-Nerd-Watch/
Niet de technologie, maar wat je er mee doet is COOL

Advertisement

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Nerd Watch

Berichtdoor shooter » 14 Sep 2015, 21:58

zoek een RTC op I2C die houdt dan de tijd bij, en als je op de knop druukt dan wordt je tiny wakker en laat de ledjes knipperen.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 9
Geregistreerd: 29 Aug 2015, 14:11

Re: Nerd Watch

Berichtdoor Framb00s » 14 Sep 2015, 22:45

Bedankt voor de reactie.
shooter schreef:zoek een RTC op I2C die houdt dan de tijd bij, en als je op de knop druukt dan wordt je tiny wakker en laat de ledjes knipperen.

Dat is langs de ene kant te gemakkelijk en langs de andere kant krijg ik geen 2 IC + ledjes + weerstanden + drukknop op de oppervlakte van een polshorloge
De uitdaging is om zo weinig mogelijk onderdelen te gebruiken. Ik denk aan 1 ATtiny + kristal (denk dat met 32768Hz er geen condensators nodig zijn) + 2 ledjes + drukknop. (door PWM te gebruiken zijn de weerstanden niet meer nodig maar dan kan I2C ook niet meer want dat is met dezelfde aansluitingen)
Ik denk (=hoop) dat "Idle" mode met een watchdog nog te gebruiken is en dan zoals je zegt de drukknop de de ATtiny wakker maakt om de tijd te tonen.
Niet de technologie, maar wat je er mee doet is COOL

Terug naar Afgeronde projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten