Meccano robot Towers of Hanoi

Toon hier Uw afgeronde projecten aan anderen.
Berichten: 3
Geregistreerd: 16 Apr 2015, 17:28

Meccano robot Towers of Hanoi

Berichtdoor PaulvdVeen » 10 Mei 2015, 23:34

Het was een jongensdroom om dit ding ooit te bouwen. Een robot die de "Torens van Hanoi" oplost.
Resultaat: Een uit Meccano opgebouwde brug met Arduino besturing van 2 motoren + een elektromagneet + 5 schakelaars en een I2C display.
Te zien op de Meccano tentoonstelling in Rijssen (juli/aug. 2015) en te zien op het Maker Festival Twente 30/31 mei.
Een kort filmpje is te vinden op https://www.dropbox.com/s/db4z6sa4ai1imxg/2015-04-26%2011.14.36.mov?dl=0
Bijlagen
2015-04-26 11.12.40.jpg
2015-04-26 11.12.40.jpg (47.25 KiB) 6413 keer bekeken

Advertisement

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Meccano robot Towers of Hanoi

Berichtdoor shooter » 11 Mei 2015, 10:59

Ik heb precies zo een ding ook gebouwd, met een omron PLC. 25 jaar geleden.
paar vragen, zit er een lastschakelaar op zodat je weet dat de magneet op de bovenste schijf staat?
en een schakelaar om te zien of de magneet boven is?
Heb je een PWM sturing op de motoren zitten, want dan schokt het niet zo.
zorg je ervoor dat je een positie altijd van dezelfde kant benadert (midden is gevoelig voor links rechts.)
Ik had toen als schijven een babytorentje met van die ronde bakjes die in elkaar schuiven, dat heeft het voordeel dat als het een beetje scheef gaat het vanzelf weer rechtkomt.
dat zou jij ook kunnen doen door ringen in de schijven te draaien.

Mijn programma was erg lang helemaal in ladder en zonder recursie maar wel altijd draaien. Is heel lang gebruikt als examenstuk op VEV.
wil je aub de data van de evenementen hier vermelden, wellicht zijn er mensen die willen komen kijken.
en ik denk dat er wel meer mensen jouw programma willen zien.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 32
Geregistreerd: 22 Apr 2015, 16:17

Re: Meccano robot Towers of Hanoi

Berichtdoor dizzl » 05 Jun 2015, 07:33

Nice job!

Berichten: 3
Geregistreerd: 16 Apr 2015, 17:28

Re: Meccano robot Towers of Hanoi

Berichtdoor PaulvdVeen » 07 Jun 2015, 21:23

Via een kleine mechanische truc "weet" de brug wanneer de magneet op de stapel is aangekomen. De hijsdraadspanning valt weg, daardoor kantelt een kleine hefboom en activeert een switch.
Middenpositie wordt bereikt door steeds van één kant er op aan te lopen.
Ik heb wat last van slingering. Maar gelukkig middelen die uiteindelijk aardig uit. De uiteindelijke verplaatste stapel ligt er altijd heel netjes bij!
Het programmaa is de eenvoud zelve. Ik doe het niet recursief maar direct.
Bij elke stap wordt even uitgerekend via bitwise operaties op het stapnummer van waar en waar naartoe verplaatst moet worden. De stacks zijn genummerd met 0,1 en 2.

From=(movenr&movenr-1)%3;
To=((movenr|movenr-1)+1)%3;
MoveTo(From);
GetDisc();
MoveTo(To);
ReleaseDisc();

De constructie staat komende zomer (18-06 t/m 29-8) elke dag te draaien in het Rijssens Museum.

Terug naar Afgeronde projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten