Zonnetracker vollop benut

Toon hier Uw afgeronde projecten aan anderen.
Gebruikers-avatar
Berichten: 256
Geregistreerd: 05 Apr 2018, 00:44
Woonplaats: ALKMAAR

Re: Zonnetracker vollop benut

Berichtdoor Gompy » 29 Jul 2019, 19:35

Het waarom om timer ed toe te passen ipv delay snap ik, maar in dit project vind ik het een overbodige luxe.....lelijk eend met tracktioncontrole ;)
De potmeter om de delay te regelen vind ik al een hele luxe om de (wacht) tijd te kunnen wijzigen zonder direct in de sketch te duiken.
Natuurlijk wil ik meer leren, maar ik heb ook geleerd dat je maar één ding te gelijk moet doen anders ga je nooit snappen en wordt het een puinhoop.
Als ik de delay onder de knie heb en kan toepassen is er altijd een mogelijkheid om over te stappen op millis en timers.

Ik heb een experimenteer setje op het bureau liggen zodat ik in de toekomst wat kan proberen zonder direct in het werkende paneel te gebruiken wat een hele klus is.
Alle elektronica zit in een waterdichte box achterop het paneel, wil ik daarbij kunnen moet ik het paneel naar voren trekken, de box open maken en dan maar hopen dat het droog blijft als ik met de laptop buiten zit.
Het is dus geen onwil om met de tijdelijk delay een oplossing te maken voor het werkende paneel, maar puur het moet in 1x goed met het liefst zo min mogelijk werk en de spullen die ik heb cq in de box en op het paneel zitten.

Advertisement

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Zonnetracker vollop benut

Berichtdoor shooter » 30 Jul 2019, 22:19

prima toch je weet tenminste je beperkingen.
paul deelen
shooter@home.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 256
Geregistreerd: 05 Apr 2018, 00:44
Woonplaats: ALKMAAR

Re: Zonnetracker vollop benut

Berichtdoor Gompy » 31 Jul 2019, 00:06

shooter schreef:prima toch je weet tenminste je beperkingen.


Helaas wel en dat irriteert me mateloos op dit moment :shock:
Ik kom niet verder dan 30 seconden met delay in deze sketch.

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Zonnetracker vollop benut

Berichtdoor shooter » 31 Jul 2019, 09:10

je kunt ook een delay inpakken en vaker tellen, dus bijvoorbeeld met een for loop
cpp code
for (int tijd;tijd<60,tijd++){
delay (30000);
// hier kun je dus bijv display updaten
}

maar beter is toch echt met een timer werken
paul deelen
shooter@home.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 256
Geregistreerd: 05 Apr 2018, 00:44
Woonplaats: ALKMAAR

Re: Zonnetracker vollop benut

Berichtdoor Gompy » 31 Jul 2019, 23:58

OK, ik heb de delay langer gemaakt, maaaaaarrrrrrr......ik zie nu wat er fout gaat met deze sketch dankzij de test opstelling op het bureau.

Ik heb even een delay van 30 seconden in de sketch gezet om te testen.
Het paneel komt niet na een actie van (zeg) 5 seconden tot rust, maar kan nog in de resterende 25 seconden acties blijven uitvoeren tot de delay is verlopen.
(Ik weet / begrijp nog niet of dit komt doordat de delay aan het einde van de sketch staat of dat dit een eigenschap van een delay is ?)
Dit is natuurlijk niet de bedoeling, na het doorlopen en uitvoeren van de acties moet het paneel (sketch) 30 MINUTEN niets doen en niet in de acties blijven hangen.

Ik denk ook dat dat het probleem is waar de buurvrouw zich aan stoort, het paneel kan nl gedurende die tijd gaan "pingelen" door bv wolkjes enz, oost, na paar sec weer oost, daarna weer oost enz enz en dat dan gedurende 30 seconden.

Als de sensors in de sketch zeggen je moet naar bv oost en omhoog dan moeten deze acties uitgevoerd worden en als de sensors zeggen jullie hoeven niet meer naar oost oid te sturen dan moeten deze acties allemaal voor x-tijd stoppen eer ze weer een andere actie mogen uitvoeren.

Ik heb persoonlijk het idee dat ik dit niet met timers oid kan oplossen, maar eerder door te kijken naar de acties en als die klaar zijn dan pas de delay laten in gaan.
Dus als aansturing (zeg) oost en omhoog klaar is (sensors zijn gelijk in waarde), dan mag er pas een rusttijd komen.
Met alle actie bedoel ik de aansturing oost / west / omhoog / omlaag moeten uit en wachten tot de rusttijd verstreken is eer er weer wat mag worden ondernomen.
In de sketch zou volgens mij de delay in kunnen gaan als alle in's van de L298N moduul (in1, in2, in3 en in4 in de sketch) low zijn, maar dan mag er niet onverwachts in de tussen tijd iets veranderen.
Het zou dan zo iets moeten worden in1 en in2 low - klaar volgende actie, in3 en in4 ook low.....alle acties zijn low nu kan voor (zeg) 30 minuten de sketch stoppen voordat de volgende loop uitgevoerd wordt.

De nachtstand is een ander verhaal, die mag duren zolang nodig is omdat dan de eindschakelaars (elektrisch) ingrijpen en de nacht acties stoppen.

Ik hoop dat ik eea goed heb verwoord en begrijpbaar is wat mijn probleem is.

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Zonnetracker vollop benut

Berichtdoor shooter » 07 Aug 2019, 22:48

er is dus ook iemand die er veel meer programma in heeft gezet.
https://blog.arduino.cc/2019/08/07/developing-a-photovoltaic-solar-tracker-controller-with-a-mkr-zero/
dan ben je even bezig hoor.
het is ook maar een geintje hoor.
paul deelen
shooter@home.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 256
Geregistreerd: 05 Apr 2018, 00:44
Woonplaats: ALKMAAR

Re: Zonnetracker vollop benut

Berichtdoor Gompy » 07 Aug 2019, 22:52

Wat me direct opvalt is dat hij (zij ?) het zelfde moduul gebruikt wat ik in gebruik heb, maar dat volgens (?) niet geschikt was om direct zonlicht te ontvangen.
Ik zou een grijsfilter oid ervoor moeten zetten, maar dan zit ik met een afwijking van het filter.
Blijkbaar kan toch het moduul wel direct zonlicht verdragen....

Gebruikers-avatar
Berichten: 256
Geregistreerd: 05 Apr 2018, 00:44
Woonplaats: ALKMAAR

Re: Zonnetracker vollop benut

Berichtdoor Gompy » 29 Aug 2019, 14:31

Aan alle die mij helpen kunnen.

Alles loopt eigenlijk op rolletjes met de zonnetracker, maar ik zit met de avond / nacht stand.
Ik kom dan op een waarde die nogal varieert, zo is hij onder de 150 en even daarna weer boven de 150 [1].
Hierdoor gaat het paneel pendelen, zelfs binnen de 30 seconden die hij als vertraging heeft.

Wat ik eigenlijk zoek is de oplossing dat de zonnetracker niets doet tussen bv 150 [1] en 250 [1].

Het gaat om het volgende stukje code

Code: Alles selecteren
// Elevation moves down at night
  if (avt < 150 && avd < 150)
  {
  digitalWrite(in3, HIGH);
  digitalWrite(in4, LOW);
  Serial.println("ELEVATION MOTOR NIGHT");
  lcd.setCursor(0,0);
  lcd.print("ELEVATION :  NIGHT"); // print lcd row 2
  }


[1] zijn fictieve waarden.

De rest van de code is overigens te vinden in dit topic.

Alvast bedankt, Rob

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Zonnetracker vollop benut

Berichtdoor shooter » 29 Aug 2019, 17:07

als de waarde onder de 150 komt zet dan een vlag aan en als de waarde boven de 250 komt zet je de vlag weer uit. dan krijg je dus een soort flip flop.
paul deelen
shooter@home.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 256
Geregistreerd: 05 Apr 2018, 00:44
Woonplaats: ALKMAAR

Re: Zonnetracker vollop benut

Berichtdoor Gompy » 29 Aug 2019, 20:05

Ik heb alweer wat uurtjes naar flag gezocht en hoe deze gebruikt wordt maar niets kunnen vinden.
Uitzondering zijn het uitlezen van drukknopjes, maar niet met gebruik van variabele.
Heb jij of iemand een link waar de uitleg van flag staat en hoe te gebruiken ?

VorigeVolgende

Terug naar Afgeronde projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten