Arduino Nano wordt niet meer herkend

IDE gerelateerde berichten
Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Arduino Nano wordt niet meer herkend

Berichtdoor nicoverduin » 24 Okt 2014, 21:54

Rens
Dat hoeft dus niet persé. Ten eerste zijn die ic's die al vernaggeld zijn onbruikbaar EN boards met nep ic's kunnen niet meer werken met de FTDI drivers. Dus moet er eerst weer een driver komen die het wel doet. Ik verwacht niet van de gemiddelde Windows gebruiker dat deze zo ff een driver terugzet..... Dus ik verwacht nogal wat ellende voordat die "storm" voorbij is. Heb zelf nog ff gekeken wat ik zelf nog op de nodige boards heb. Maar dat bleken CH340G Ic's te zijn en die hebben een andere driver.
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Advertisement

Berichten: 22
Geregistreerd: 17 Sep 2014, 11:58

Re: Arduino Nano wordt niet meer herkend

Berichtdoor lwilde » 30 Okt 2014, 00:58

Microsoft heeft de zaak terug gedraaid, en als update de weer werkende driver online gezet.
Heb heden middag beroeps matig contact gehad met Microsoft en een bevestiging gekregen, dat de driver update wordt hersteld.
Hardware matig is er niets gemold bij de niet echte USB chips, er word gebruik gemaakt van de tweede ID van de orgineele chip.
En deze te gebruiken wordt er bij de niet echte chips, (die geen tweede ID hebben) wordt deze niet meer herkent, en werkt deze niet meer.
Na klachten van een groot aantal gebruikers die kabels en converters gekocht hadden, die spontaan niet meer werkte op Windows machines, en bv op een android tablets nog wel werkte. Zonder te weten wat voor chips in deze converter kabels zitten, het betrof ook kabels van grote A merken, zal ze hier niet noemen.
Dit was stof tot na denken, en waren de klachten niet meer te overzien bij MS en bij de A merken.
Zullen we het maar niet over de mogelijke schade claims.

Ik laat even in het midden of dit goed of slecht is. Bij mij werkt wel, en ik weet dat ik oa een arduino kloon bord heb met een niet orgineele chip, nu draai ik W7, en heb er zelf geen last van gehad.
Het is niet geheel duidelijk of het alleen W8 (8.1) betref of ook W7.
Enkele hebben automatisch update uitstaan, en zijn in mogelijk niet getroffen,met dit probleem.

Mvg

Berichten: 8
Geregistreerd: 14 Feb 2014, 18:35

Re: Arduino Nano wordt niet meer herkend

Berichtdoor ToBr » 11 Apr 2015, 19:10

AVRDUDE: STK500.recv() programmer is not responding
In mijn NANO zit ook een CH340G. Zijn de drivers hiervoor anders dan de FTDI drivers uit de Arduino map?
De drivers uit de Arduino map kan ik niet laden voor COM1: "Er is geen beter of nieuwer stuurprogramma gevonden" is het bericht.
In apparatenbeheer zie ik een COM1, maar zonder de Arduino naam.
Bij overige apparaten vind ik USB-Serial, maar alleen indien de Nano aangesloten is. Dus is er een herkenning van de NANO?
Mijn bevindingen zie ik ook bij andere mensen die de NANO willen gebruiken, het lijkt me daarom niet waarschijnlijk dat het board kapot is.
Ook http://www.ftdichip.com/Drivers/CDM/CDM20824_Setup.exe geeft geen soelaas.

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Arduino Nano wordt niet meer herkend

Berichtdoor nicoverduin » 11 Apr 2015, 19:13

klopt heb je andere drivers nodig. De ftti drivers zijn standaard op de originele. De Chinezen gebruiken de CH340G chip. En die heeft een andere driver nodig. Gewoon te vinden. ff googelen
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 109
Geregistreerd: 05 Dec 2014, 22:09

Re: Arduino Nano wordt niet meer herkend

Berichtdoor Palumbus » 13 Apr 2015, 22:28

Mijn 'oude' Win7 64 bits pikte trouwens die CH340 driver automatisch op
Hoefde niks te downoaden en draait als een zonnetje op die € 2,95 Nano's van ebay

G

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Arduino Nano wordt niet meer herkend

Berichtdoor nicoverduin » 15 Apr 2015, 19:53

Kan zijn dat je hem al eens eerder hebt geinstalleerd. Zit volgens mijn niet in de standaard Windows7 installatie
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 109
Geregistreerd: 05 Dec 2014, 22:09

Re: Arduino Nano wordt niet meer herkend

Berichtdoor Palumbus » 15 Apr 2015, 21:41

Ik denk dat de IT afdeling van het IT bedrijf waar ik werk er verantwoordelijk voor is....
Die hebben m'n laptop uitgerold...

Altijd handig, collega's die arduino fan zijn :)

Gerard

Berichten: 1
Geregistreerd: 30 Dec 2016, 13:26

Re: Arduino Nano wordt niet meer herkend

Berichtdoor BroJo » 01 Jan 2017, 19:30

Beste leden,
Ik ben voor het eerst begonnen in de wereld van het programmeren. Dit doe ik m.b.v. het pakket Arduino voor iedereen met het bijgaande boekje van Koen Vervloesum&Martijn Overman. Ik ben bezig met project 3 (code keyboard) uit het boekje. Nu loop ik vast. De code uit het boekje vergeleken met de gedownloade projecten ( www.hubbit.nl/service/arduino) en een goed verlopen compileren en uploaden naar Arduino Nano zijn 3 van de 8 tonen niet hoorbaar? De aansluitingen heb ik verschillende keren gecontroleerd. Wat kan er fout zijn? Kan iemand mij op weg helpen?

Met vriendelijke groeten,
Frans van den Broek.

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Arduino Nano wordt niet meer herkend

Berichtdoor Koepel » 01 Jan 2017, 19:49

Hallo BroJo, je had een nieuw onderwerp kunnen starten. Het geeft niet, mijn eerste bericht kwam ook ergens halverwege een onderwerp terecht.

Heb je drukknoppen naar de 5V, en 10k weerstanden naar GND ?
Dan kan er weinig mis zijn. Misschien slechte verbindingen van het breadboard. Probeer eens een knop die niet werkt met andere draden te doen en ook op een andere plaats op het breadboard te zetten.

Zijn de pinnen goed gesoldeerd aan de Arduino Nano ?

Eventueel kun je alles loshalen en een kleine sketch maken die alleen naar die ene pin kijkt, en dan met een draadje proberen om die pin naar 5V of GND te verbinden.

Als je een library kunt installeren, dan is er een library "Mozzi". De voorbeelden die op die website staan, die kun je uit je Arduino Nano krijgen: http://sensorium.github.io/Mozzi/. Dat is misschien iets voor later.

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Arduino Nano wordt niet meer herkend

Berichtdoor shooter » 04 Jan 2017, 20:39

cpp code
/*
Maak een eenvoudig keyboard van de Arduino, met een bereik van van C4 tot C5.

Code geschreven op 21 juni 2016 door Koen Vervloesem en Martijn Overman voor Reshift Digital https://reshift.nl/

Deze software mag worden verspreid onder de bepalingen van de GNU General Public License https://www.gnu.org/
*/

const int piezoPin = 2;
const int notes[] = {261, 293, 329, 349, 391, 440, 493, 523}; // Zie https://en.wikipedia.org/wiki/Piano_key_frequencies
int switchstates[] = {0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0};

void setup() {
Serial.begin(9600);
pinMode(piezoPin, OUTPUT);
for (int pinNumber = 3; pinNumber <= 10; pinNumber++) {
pinMode(pinNumber, INPUT);
}
}

void loop() {
for (int switchNumber = 0; switchNumber <=7; switchNumber++) {
switchstates[switchNumber] = digitalRead(switchNumber + 3);
Serial.print (switchstates[switchNumber]);
}
Serial.println

if (switchstates[0] == HIGH) {
tone(piezoPin, notes[0]);
}
else if (switchstates[1] == HIGH) {
tone(piezoPin, notes[1]);
}
else if (switchstates[2] == HIGH) {
tone(piezoPin, notes[2]);
}
else if (switchstates[3] == HIGH) {
tone(piezoPin, notes[3]);
}
else if (switchstates[4] == HIGH) {
tone(piezoPin, notes[4]);
}
else if (switchstates[5] == HIGH) {
tone(piezoPin, notes[5]);
}
else if (switchstates[6] == HIGH) {
tone(piezoPin, notes[6]);
}
else if (switchstates[7] == HIGH) {
tone(piezoPin, notes[7]);
}
else {
noTone(piezoPin);
}
}
nou frans schrijf een Serial.print erbij en print de variabele van de drukknoppen.
in de IDE vindt je een monitor, dan kun je zien wat er terugkomt.
en kijk het na op typefouten en letters/haakjes ; etc.
paul deelen
shooter@home.nl

Vorige

Terug naar Arduino IDE

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Google [Bot] en 5 gasten