Verschil tussen Upload en Flash Robot Mega

IDE gerelateerde berichten
Berichten: 34
Geregistreerd: 04 Nov 2018, 11:11
Woonplaats: Delfzijl

Verschil tussen Upload en Flash Robot Mega

Berichtdoor HarvdLaan » 23 Okt 2020, 13:26

Hallo ,
Ik ben al een tijd bezig om een RobotDyn ATMega2560+ESP+WiFi te draaien.
Wat dus niet echt lukt. CH341 SER geïnstalleerd.
WEMOS D1 R1 board geselecteerd.

Overal zie ik "Flashen".
Wat is het verschil tussen upload en Flashen?

Moet ik bij een Sketch met daarin de ESP bibliotheek + inlog in het thuis netwerk en het programma dit opsplitsen?

Erase Flash. Welke optie moet ik gebruiken en waarom?

Kan ik met de Arduino IDE flashen of moet ik daarvoor
Dan een switch TXD0 en TXD3?
Geen idee?

Bij uploaden moet volgens de documentatie de Mode-knop worden ingedrukt!
Is dit nodig? Ik zie dat op Youtube nergens gebeuren.

Advertisement

Berichten: 4067
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Verschil tussen Upload en Flash Robot Mega

Berichtdoor shooter » 23 Okt 2020, 19:14

zorg ervoor dat je de mega opde goede poorten hebt staan, en dat je er eerst een programma inzet zoals blink maar dan met een andere delay tijd, daarna kun je er een communicatie programma opzetten voor de rest.
paul deelen
shooter@home.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Verschil tussen Upload en Flash Robot Mega

Berichtdoor Koepel » 25 Okt 2020, 20:07

Deze lijkt verder te zijn, en loopt dan weer tegen problemen aan:
https://forum.arduino.cc/index.php?topic=710724.0.

Het had zo mooi kunnen zijn.
Stel dat je vooraf had gevraagd of het een goed idee was om dit board te kopen:

HardvdLaan: Hallo lieve arduinovriendjes, ik had al een raar board, nu heb ik een board gevonden dat nog vreemder is, dat vrijwel niemand heeft, dat geen officieel arduino board is, en dat veel te ingewikkeld voor mij is. Zal ik dat kopen ?
Koepel: Nee ! :evil:

Wat wil je gaan doen ?
Ledstrip: Arduino Uno.
Sensors: MKR board.
Sensors en Ethernet: MKR board met MKR ethernet shield.
Iets met Wifi: ESP32 of Raspberry Pi of eventueel MKR 101.
Iets met Wifi en een paar eenvoudige ledstrips of sensors: ESP32.
Iets met Wifi en veel I/O poorten: Raspberry Pi via USB stekker met Arduino verbonden en seriële communicatie.

Een gangbaar ESP32 boardje is met een ESP-WROOM-32 module met de CH340C usb-serial chip.
Er is de afgelopen jaren heel wat verbeterd voor de ESP8266 en de ESP32. Voor de sketch is het verschil kleiner geworden. De ESP8266 heeft echter maar anderhalve seriële poort, en dat is soms lastig.

Berichten: 34
Geregistreerd: 04 Nov 2018, 11:11
Woonplaats: Delfzijl

Re: Verschil tussen Upload en Flash Robot Mega

Berichtdoor HarvdLaan » 27 Okt 2020, 16:54

Mijn dank Koepel. We hebbe eerder al wat contact gehad. Misschien wel hetzelfde board. Ik neem nu afscheid van dit board. Liefhebbers ? even PB .
Ga nu even verder met een kloon D1 Wifi ESP8266. Heb ook noch NanoUmc,s liggen.
Op mijn thuis Verwarming en ventilatie een Mega 2560 met een netwerkschildje. Op zich goed. ESP32 gesignaleerd , is in de picture.
Nu project buitenplanten water geven gedurende langere afwezigheid. Bij regenwater tekort water uit kanaal pompen. niet doorvertellen . toch graag dmv communicatie wat bijstellingen doen. indien nodig dan maar bluetooth. Klein probleem , slechts 1 analoge pin.
Afgelopen jaar een aantal vochtmeter geprobeerd. Eerst de goedkopere , daarna gecoate uitvoering. Allemaal corrosie ook op het elektronische deel op de voelers bij buitenopstelling. Nu een volgende met 2 pinnen. Ben benieuwd.
eerst zien of deze kloon voldoende geheugen heeft. Indien niet, ga ik over naar de Nano,s.
Graag nog antwoord: Standaard Arduino IDe , ben ik bij ESP8266 te flashen ? Kan de standaard IDe flashen ?

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Verschil tussen Upload en Flash Robot Mega

Berichtdoor Koepel » 27 Okt 2020, 17:50

Je vraag begrijp ik niet helemaal. Kun je er een screendump bij geven ?

Ik heb veel gehad aan: https://randomnerdtutorials.com/.
Als hij opstart dan moeten sommigen pinnen laag en sommige pinnen hoog zijn. Dat wordt daar uitgelegd.
Het toevoegen van de ESP8266 ontwikkelomgeving wordt daar ook uitgelegd.
Klik bovenaan op het label "ESP8266", dan zie je aan de linkerkant een hele rij van tutorials.

Die website heeft één nadeel: ik heb twee keer een foutje doorgegeven via een reactie op de website, maar dat wordt steevast niet geplaatst en het foutje wordt niet hersteld.

Vaak kun je instellen hoeveel ruimte je gebruikt voor de sketch, hoeveel voor een soort van opslag voor bestanden (een soort harde schijf), en of je via Wifi de sketch wilt kunnen uploaden (OTA).
Ook kun je vanaf de Arduino IDE bestanden overzetten (naar die opslagschijf).

Er zijn professionele grond-vochtigheid meters met twee of drie pinnen. Die schijnen te werken.
De eenvoudige prikdingen voor een Arduino zijn allemaal zeer slecht. Alleen de capacitieve sensors zijn goed, maar daar bestaan ook weer goedkope van die het nauwelijks doen.

De ESP8266 heeft maar één analoge ingang. En die is niet lineair. De ESP32 heeft meer analoge ingangen, maar die zijn nog steeds niet goed.
Een Arduino Uno / Mega / Nano heeft een bijna perfecte analoge ingang voor die 10-bit. Het loopt van 0V tot 5V en is super lineair.

Ik las dat ze bij de ESP32 misschien gaan proberen om aan de analoge waarde te gaan rekenen om het wat beter te maken. Dat is lekker :roll: heb je bijvoorbeeld net een sketch aangepast en dan gaan zij met de waarde zitten rommelen, klopt het resultaat weer niet.

Dit ging over waterdichte capacitieve bodemvochtigheidssensors, die je ook zelf kunt maken: http://www.arduinoforum.nl/viewtopic.php?t=4610&p=28940.

Berichten: 34
Geregistreerd: 04 Nov 2018, 11:11
Woonplaats: Delfzijl

Re: Verschil tussen Upload en Flash Robot Mega

Berichtdoor HarvdLaan » 28 Okt 2020, 02:40

Jeetje Koepel. Mijn dankvoor je uitgebreid en volledig antwoord.
Nog even mijn vraag. Kun je met de standaard Arduino IDE " flashen" zoals dit steeds op YouTube wordt gedaan bij ESP 8266 ? Of moet je daar die python achtige additionele tools voor installeren?
Ik verwacht dat dit dan ook bij de ESP32 het geval is!
Ik zal zeker mijn tijd er in steken om je aanwijzingen op te volgen.
Nu vond ik in een lade ook nog een Raspberry en een paar Mega,s en een paar RF tranceivers 2,4GHz NRF24L01+ (10pins.
Misschien voor mij als beginner het beste om wat standaard Domotica op de Raspberry te zetten en van daaruit verder mij een beetje te bekwamen.
En een goede sensor aan te schaffen!

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Verschil tussen Upload en Flash Robot Mega

Berichtdoor Koepel » 28 Okt 2020, 11:29

Als je iets ziet om te flashen of je ziet een Youtube filmpje, zou je daar een screendump of link naar willen geven ?

Na het installeren van de ontwikkelomgeving kun je gewoon je sketch uploaden via de USB kabel.
Bij een nieuwere versie van de ESP8266 ontwikkelomgeving gaat de nieuwere versie van alle code ook vanzelf mee bij het uploaden.
In het verleden moest vaak een knopje ingedrukt wordt op het ESP8266 board tijdens het uploaden, maar tegenwoordig lijkt het uploaden vaak goed te gaan zonder een knopje te hoeven indrukken.

Een deel van het flash-geheugen van de ESP8266 kun je als opslag gebruiken als een soort van harde schijf. Om vanaf je computer daar een bestand neer te zetten is dacht ik een script nodig. Dat staat hier beschreven: https://randomnerdtutorials.com/install-esp8266-filesystem-uploader-arduino-ide/.
Ik gebruik linux, en dan is het heel eenvoudig omdat een deel van het besturingssysteem zelf al voor een groot deel op scripts draait.

Berichten: 34
Geregistreerd: 04 Nov 2018, 11:11
Woonplaats: Delfzijl

Re: Verschil tussen Upload en Flash Robot Mega

Berichtdoor HarvdLaan » 30 Okt 2020, 16:10

Werk normaliter op mijn laptop. In het ESP filesystem esp uploader lukte het niet. Dacht dmv een herinstallatie van de IDE iets te bereiken. Echter een nieuwe IDE installeren op Windows 10 ( S ) heeft problemen terwijl ik de IDE verwijderd heb.
Ik ga nu even verder op mijn desktop.

Berichten: 34
Geregistreerd: 04 Nov 2018, 11:11
Woonplaats: Delfzijl

Re: Verschil tussen Upload en Flash Robot Mega

Berichtdoor HarvdLaan » 30 Okt 2020, 17:48

Op NodeMCU
esptool.py v2.8
Serial port COM3
Connecting....
Chip is ESP8266EX
Features: WiFi
Crystal is 26MHz
MAC: bc:dd:c2:30:8c:6a
Uploading stub...
Running stub...
Stub running...
Configuring flash size...
Auto-detected Flash size: 4MB
Compressed 261504 bytes to 193164...

Writing at 0x00000000... (8 %)
Writing at 0x00004000... (16 %)
Writing at 0x00008000... (25 %)
Writing at 0x0000c000... (33 %)
Writing at 0x00010000... (41 %)
Writing at 0x00014000... (50 %)
Writing at 0x00018000... (58 %)
Writing at 0x0001c000... (66 %)
Writing at 0x00020000... (75 %)
Writing at 0x00024000... (83 %)
Writing at 0x00028000... (91 %)
Writing at 0x0002c000... (100 %)
Wrote 261504 bytes (193164 compressed) at 0x00000000 in 17.2 seconds (effective 121.8 kbit/s)...
Hash of data verified.

Heb even zitten klooien met de boardmanager URL,s. en ben daarbij de oude ESP8266 URL kwijtgeraakt of de nieuwe URL " https://arduino.esp8266.com/stable/pack ... index.json " heeft de oude vervangen.
Ik zij echter nu alleen nog in Hulpmiddelen/Wifi 101 Firmware 2 X en nog geen data upload!
Vraag: heb ik nu de data upload 8266 wel geinstalleerd?
Wat mij opvalt is dat soms de tekst in het debug scherm soms rood en soms wit is !

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Verschil tussen Upload en Flash Robot Mega

Berichtdoor Koepel » 31 Okt 2020, 00:51

Wat bedoel je met data upload ? Het uploaden van je sketch of bestanden uploaden naar de SPIFFS storage ?

Heb je dit gedaan: https://randomnerdtutorials.com/how-to-install-esp8266-board-arduino-ide/.

Hoe je bestanden kunt oploaden staat daar ook: https://randomnerdtutorials.com/install-esp8266-filesystem-uploader-arduino-ide/.

De "Wifi 101 firmware.." is van Arduino, dat stond er al. Dat heeft niets met de ESP boarden te maken.

Volgende

Terug naar Arduino IDE

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten