serieeel monitor start met een reset Arduino

IDE gerelateerde berichten
Berichten: 19
Geregistreerd: 21 Jul 2017, 21:13

serieeel monitor start met een reset Arduino

Berichtdoor Dx44 » 09 Okt 2020, 21:16

Mijn project met een Dalles weatherstation aangesloten op arduino meet windsnelheid,windrichting, temperatuur en barometer en zijn de momentele metingen beschikbaar op een display en de verwerkte metingen zoals beoordeelde barometer waarden ( als flink gestegen langzaam gedaald etc) op de seriële monitor.

Mijn probleem is nu als ik de seriële monitor opnieuw start de arduino beoordeelde resultaten door een reset verloren gaan.
Mijn vraag is,hoe kan ik de seriële monitor starten zonder dat de arduino een reset krijgt

Emile van der Zwan

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: serieeel monitor start met een reset Arduino

Berichtdoor Koepel » 10 Okt 2020, 00:03

How to: https://playground.arduino.cc/Main/DisablingAutoResetOnSerialConnection/.
Je kunt ook een ander programma gebruiken als serial terminal. Alleen de Arduino IDE geeft via het DTR signaal een puls om de Arduino te resetten.

Die reset is nodig om de bootloader te starten zodat een sketch ge-upload kan worden. De bootloader start namelijk eerst voordat de sketch gaat lopen.
Als je een weerstand van 120Ω gebruikt of een condensator van 10µF of je verwijdert die 100nF condensator, dan zul je zelf op de resetknop moeten drukken bij het uploaden. Dat kan nog best lastig zijn.

De beste oplossing is om af en toe de waarden naar EEPROM te schrijven.

Terug naar Arduino IDE

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten