Arduino IDE op chromebook mist seriele poort

IDE gerelateerde berichten
Berichten: 4
Geregistreerd: 02 Sep 2020, 10:57

Arduino IDE op chromebook mist seriele poort

Berichtdoor Topcase » 02 Sep 2020, 11:17

Hallo hobbyisten,

Na enig zoeken heb ik een site gevonden waarop de uitleg staat om de Arduino IDE op het chromebook te zetten.
Alles gaat goed en ik kan Arduino zo opstarten. Bij "tools" zie ik mijn netwerkpoorten met keurig de statische netwerken van de esp8266 die ik gebruik om de CO2 te meten en in PPM waardes op Domoticz kan aflezen, maar: ik krijg op geen enkele manier een seriele poort te zien!
Ook niet als ik de usb "aanzet" via lunix

Zijn er misschien nog meer mensen die graag met hun IDE op de chromebook willen werken en is het daar misschien wel bij gelukt?
Iemand ideeën wat ik nog meer zou kunnen proberen?

Topcase

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Arduino IDE op chromebook mist seriele poort

Berichtdoor Koepel » 02 Sep 2020, 18:34

Ben je toegevoegd aan de 'dialout' group ?
Hier staat dat er nog wat extra nodig is om USB te gebruiken: https://www.stevencombs.com/arduino/2020/01/20/arduino-on-chromeos.html.

Is er bij Chrome OS een app voor een seriële terminal ? Dat is misschien eenvoudiger om te kijken of er een seriële poort is. Of anders is er misschien een USB-info app of zo iets.

Er is nog een andere mogelijkheid. Je kunt ook Windows 10 of linux (of beide) op die computer zetten.
Je kunt de BIOS vervangen door coreboot en dan Windows 10 of linux er op installeren. Bijvoorbeeld Ubuntu linux of Manjaro linux.
Om daarmee goed te kunnen werken is 8GB ram nodig. Met 4GB was bij mij steeds 95% geheugen in gebruik.
Een SSD van 120GB is net genoeg om zowel Windows 10 als linux er op te zetten.

Ik gebruikte dit: https://mrchromebox.tech/
En dit: https://manjaro.org/downloads/community/mate/

Je kunt ook de Chrome OS houden en linux er bij zetten, maar dat heb ik zelf niet geprobeerd.

Als je iets noemt dat interessant is, zou je dan een link er naar toe willen geven ? Dan hebben anderen er ook wat aan. Maak je bijvoorbeeld gebruik van ChromeDuino of CodeBender ? Dat zijn geen normale programma's, dus als ze niet helemaal werken zou me dat niet verbazen.

Berichten: 4
Geregistreerd: 02 Sep 2020, 10:57

Re: Arduino IDE op chromebook mist seriele poort

Berichtdoor Topcase » 03 Sep 2020, 12:55

Dank Koepel voor je reactie,

Het melden van sites en dergelijke zodat anderen er ook wat aan hebben is inderdaad handig.
De site die jij noemt van stevencomb heb ik gebruikt om de Arduino IDE te installeren en daar wordt ook uitgelegd hoe je je USB kan activeren en dat werkt allemaal. Het delen van bestanden op je USB stick werkt ook. Ziet er allemaal goed uit behalve dan dat ik de seriele poort (nog) niet kan gebruiken wat wel nodig is.

Het idee van je om te kijken voor een app voor een seriële terminal ga ik uitzoeken.
Mijn chromebook is nog nieuw en ik wil nog niet aan de de bios rommelen. Ook omdat ik gelezen heb dat je Windows 10 niet op ieder chromebook kan plaatsen en je de schrijfbeveiligingsschroef op het moederboard moet verwijderen (garantie).

Op mijn HP Chromebook heb ik gewoon de Linux bèta versie geactiveerd/geïnstalleerd die er op staat (bij instellingen).

Berichten: 4
Geregistreerd: 02 Sep 2020, 10:57

Re: Arduino IDE op chromebook mist seriele poort

Berichtdoor Topcase » 22 Okt 2020, 18:39

Koepel schreef:Ben je toegevoegd aan de 'dialout' group ?
Hier staat dat er nog wat extra nodig is om USB te gebruiken: https://www.stevencombs.com/arduino/2020/01/20/arduino-on-chromeos.html.

Is er bij Chrome OS een app voor een seriële terminal ? Dat is misschien eenvoudiger om te kijken of er een seriële poort is. Of anders is er misschien een USB-info app of zo iets.

Er is nog een andere mogelijkheid. Je kunt ook Windows 10 of linux (of beide) op die computer zetten.
Je kunt de BIOS vervangen door coreboot en dan Windows 10 of linux er op installeren. Bijvoorbeeld Ubuntu linux of Manjaro linux.
Om daarmee goed te kunnen werken is 8GB ram nodig. Met 4GB was bij mij steeds 95% geheugen in gebruik.
Een SSD van 120GB is net genoeg om zowel Windows 10 als linux er op te zetten.

Ik gebruikte dit: https://mrchromebox.tech/
En dit: https://manjaro.org/downloads/community/mate/

Je kunt ook de Chrome OS houden en linux er bij zetten, maar dat heb ik zelf niet geprobeerd.

Als je iets noemt dat interessant is, zou je dan een link er naar toe willen geven ? Dan hebben anderen er ook wat aan. Maak je bijvoorbeeld gebruik van ChromeDuino of CodeBender ? Dat zijn geen normale programma's, dus als ze niet helemaal werken zou me dat niet verbazen.


Hallo Koepel
Inmiddels weer veel gezocht op internet en veel geprobeerd. Ik ben er nog steeds niet uit.
Windows 10 plaatsen is voor bedrijven of je moet de bios beveiligingschroef verwijderen (daar is mijn chromebook nog te nieuw voor). Verder heb ik de twee programma's ChromeDuino of CodeBenderdie je noemt geprobeerd, maar die werken beide niet.
Op de Arduino site kun je Create loaden en daar heb ik wel een seriele poort. Helaas is dat een betaalde versie.
Ook dit "Ubuntu uitvoeren met volledige Chrome OS-integratie' op https://www.reddit.com/r/Crostini/wiki/howto/run-ubuntu lukte ook niet.

Ik wil proberen om een linux virtueel te laten draaien. Wordt vervolgd.

Berichten: 4
Geregistreerd: 02 Sep 2020, 10:57

Re: Arduino IDE op chromebook mist seriele poort

Berichtdoor Topcase » 28 Okt 2020, 14:25

Inmiddels al een tijdje verder en alles geprobeerd op mijn HP X360 chromebook om de Arduino ide te laten werken.
Linux is inmiddels bijgewerkt en heb gezien dat de Crostini usb niet meer in het lijstje bij Crostini staat en de driver (CH340) voor de "andere" bordjes erin verwerkt.

Wat jij aangaf het https://manjaro.org/downloads/community/mate/ gebeuren kwam ik niet uit. Er staat zoveel info op dat ik het niet kan overzien waar ik moet beginnen en vooral hoe, terwijl het er allemaal heel professioneel uit ziet. Daar ga ik nog wel eens rustig mee aan de slag. De focus lag nu helemaal op de Arduino IDE en kon het daardoor waarschijnlijk niet goed overzien.

Linux op de HP X360 herkent nu automatisch als er een USB hub geplaatst wordt, maar helaas.
Diverse versies Arduino iDE geprobeerd of dat misschien zou helpen, maar ook dat helaas.
Dus uiteindelijk heb ik de handdoek in de ring gegooid en nu de Arduino op een RaspberryPi 3 gezet. Daarbij zag ik dat de USB poort er pas bij kwam nadat ik de borden van de esp8266 had gedownload en er een esp8266 in geprikt had en dacht even dat dat het zou kunnen zijn en het over het hoofd had gezien en nog maar eens Linux op het Chromebook+ arduino IDE gezet en de borden en een esp8266 in geprikt, maar helaas.

Met de RaspberryPi werkt het perfect, ook over the air OTA, maar de teleurstelling over de HP X360 chromebook blijft wat de Arduino ide betreft.

In ieder geval iedereen bedankt voor het meedenken.
Misschien, heel misschien komt er nog wat in de toekomst dat het wel kan :D .

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Arduino IDE op chromebook mist seriele poort

Berichtdoor Koepel » 28 Okt 2020, 16:17

Dat is jammer. Die linux zou in principe kunnen werken als ik zo online kijk wat anderen doen.

De Manjaro linux is wat meer voor nerds dan Ubuntu. Je kunt zelf kiezen welke desktop gebruikt wordt, maar je kunt ook zelf een (nieuwere) kernel kiezen. Er is heel veel vrijheid, maar dus ook veel vrijheid om dingen verkeerd te doen.
Er is geen nieuwe versie ieder half jaar. Het is een rolling update, dus alles wordt constant naar de nieuwste versie bijgewerkt.
Ik heb de Mate desktop, dan werkt het voor een groot deel hetzelfde als Ubuntu-Mate.

Ik heb met coreboot een verse installatie van Manjaro-Mate gedaan op een nieuwe SSD. Later heb ik er nog Windows 10 bij gezet. Dat schroefje heb ik natuurlijk er uit.

Terug naar Arduino IDE

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten