IDE versie 2:1.0.5 +dfsg2-4.1

IDE gerelateerde berichten
Berichten: 15
Geregistreerd: 30 Nov 2017, 23:47

IDE versie 2:1.0.5 +dfsg2-4.1

Berichtdoor fretty1 » 17 Jun 2020, 23:48

Deze versie heb ik geinstalleerd nadat de MINT versie 19 is herinstalleerd.
Echter op de Arduino download zie ik als laatste versie 1.8.13 staan.
De 2:1.0.5 loopt echter slecht en ik vraag mij af of dit wel een stabiele versie is.

Ik wil dan ook weer terug naar 1.8.13 die voor de herinstallatie goed werkte maar mijn vraag is of die 2:1.0.5 wel "bestaat" ?

vr groet Frits
Bijlagen
arduino.png
arduino.png (141.4 KiB) 3522 keer bekeken

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: IDE versie 2:1.0.5 +dfsg2-4.1

Berichtdoor Koepel » 18 Jun 2020, 07:38

Volgens mij is dat versie 1.0.5. Is die uit de repositories ? dan loopt die jaren achter.
Ik gebruik nooit de repositories voor Arduino, maar ik download de laatste versie. Blijf niet hangen in oude versies, want er wordt steeds nieuwe dingen toegevoegd, dingen veranderd en meer flexibel gemaakt en bugs verwijderd.

Kun je dit stap voor stap doen, want de overgang van 1.0.5 naar 1.8.13 kan problemen geven. Sommige stappen mogen niet overgeslagen worden. Daar heb ik een uitroepteken bij gezet.
Gebruik je Synaptic ? Dan daar even goed rondkijken.

1. Verwijder Arduino (die uit de repositories).
2. Verwijder java-rxtx !
3. Is er nog meer Arduino-achtige dingen ? verwijder die ook. Een ontwikkelomgeving met GCC mag blijven als je die gebruikt.
4. Probeer Java te verwijderen als dat nergens anders voor gebruikt wordt. Dus alle Java, openjdk, jre, enzovoorts verwijderen. Maar "Javascript" is wat anders, dat heeft er niet mee te maken.
5. Verwijder de verborgen $HOME/.arduino15 map ! Als je jouw 'home' map opent en op Ctrl+H drukt, dan zie je die waarschijnlijk.
6. Download de nieuwste versie "Linux 64 bits" : https://www.arduino.cc/en/Main/Software.
7. Unpack die. Dan zijn er twee mogelijken, je kunt een "install.sh" script draaien of niet. Ik doe dat niet. Ik zet het ergens neer, gewoon onder mijn eigen 'home' map. Bijvoorbeeld in de map $HOME/Programmas/arduino-1.8.13. En dan maak ik een koppeling naar het 'arduino' bestand, en die koppeling zet ik op mijn bureaublad.
8. Dan werkt het. Je krijgt na het opstarten van de Arduino IDE misschien nog mededelingen dat er updates zijn, die altijd doen.

Berichten: 15
Geregistreerd: 30 Nov 2017, 23:47

Re: IDE versie 2:1.0.5 +dfsg2-4.1

Berichtdoor fretty1 » 18 Jun 2020, 21:00

Dank. Ik had de 2 aangezien voor versienummer.
Alles wordt opnieuw geinstalleerd en zal dan werken zoals ik gewend was voor de reinstallatie.
Vr groet Frits

Terug naar Arduino IDE

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten