Antenne Rotor controller met NodeMCU en HMC5883L

IDE gerelateerde berichten
Berichten: 4
Geregistreerd: 03 Nov 2019, 21:02
Woonplaats: Enschede

Antenne Rotor controller met NodeMCU en HMC5883L

Berichtdoor pa3vos » 04 Nov 2019, 13:03

Hallo allen,

Ik ben nieuw hier in dit forum en heb al wel redelijk wat kleine dingen gedaan met Arduino-achtigen. Dit waren voornamelijk Domotica applicaties met de wel bekende Sonoff modules die ik heb geflashed met Tasmota enin Domoticz heb kunnen configureren. Ik heb wel een Elektronica opleiding en ben al 38 jaar gelicenseerd Radio Zendamateur (Call=PA3VOS). Helaas heb ik mijn nooit echt geïnteresseerd in software, en heb daarin dus ook te weinig kennis hiervan. Ik ben nooit verder gekomen dan machine taal en wat Basic. C++ is voor mij dan ook wel een uitdaging... Met de hardware heb ik echter geen problemen dat gaat me zeer goed af, en met wat uitgekauwde Sketches die ik op github of elders op internet vind kom ik een heel eind. Dus langzamerhand begin ik er wel wat meer van te snappen...

Nu ben ik echter met een project bezig waar ik vast loop. Ik heb een aantal antenne rotoren (die ik gebruik voor mijn Magnetic Loop Antennes). Dit zijn redelijk oude types rotoren van Channel Master en Hy-Gain. in alle gevallen waren de rotorcontrollers defect (en niet reparabel) dus heb ik zelf wat bedacht met een zeer eenvoudige "Wifi-2 channel relay board", voorzien van 2 relais en een ESP8266. Deze heb ik wat aangepast en voorzien van een bijpassende Sketch die ik wat ge-tweaked heb. De bediening geschiedt via een webpagina die ik middels het IP-nummer van de module, benader. Dit werkt allemaal perfect!

Single_Phase_antenna_rotator_controller_via Wifi_rev1.0_640.jpg
Web controller Antenne Rotor
Single_Phase_antenna_rotator_controller_via Wifi_rev1.0_640.jpg (76.16 KiB) 6228 keer bekeken


Het probleem is nu dat ik geen positie van de antenne kan zien. Dus was mijn idee om een HMC5883L toe te passen, die als kompas-sensor kan dienen. Nadeel is dat dit een i2c sensor is, en er op de ESP8266 geen GPIO's meer beschikbaar zijn om dit te realiseren. Dus wil ik de ESP8266 gaan vervangen door een NodeMCU en de hardware iets aanpassen. Het is de bedoeling dat het geheel BUITEN bij de antenne's komt te zitten en de NodeMCU via de Wifi op mijn thuisnetwerkwerk benaderd kan worden. Met andere woorden ik kan de antennes vanaf iedere plek in huis draaien. Zelfs vanaf mijn smartphone...

Dan zou het plaatje er ongeveer zoals hieronder uit kunnen komen te zien.

Web based rotor controller_480.jpg
Web based antenne rotor controller
Web based rotor controller_480.jpg (28.28 KiB) 6228 keer bekeken


Hier nog even een plaatje van Magnetic Loop Antenne met antenne rotor.

MLA_80m_40m-480.jpg
MLA voor 80m en 40m
MLA_80m_40m-480.jpg (88.22 KiB) 6228 keer bekeken


Natuurlijk zijn er genoeg sketches te vinden van een HMC5883L. En ook van enkele, te complexe, oplossingen met een arduino om de antenne rotor te besturen, maar daar kom ik niet verder mee. Doelstelling hier is een KISS-oplossing die net zo simpel als doeltreffend is. En eigenlijk hoeft alleen maar de kompas in de sketch geïntegreerd te worden en zichtbaar te zijn via de webbrowser.

Ik weet niet of het lukt maar ik zal de sketch ook nog even proberen hier neer te zetten...



Wie kan mij hier helpen...

Advertisement

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Antenne Rotor controller met NodeMCU en HMC5883L

Berichtdoor shooter » 04 Nov 2019, 21:52

Ik zou de rest van de IO ook via I2C laten lopen met eenPCF8574 dan heb je meer dan nodig aan IO beschikbaar.
moet wel een beetje bij elkaar (20 cm volgens de regels maar werkt prima.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 4
Geregistreerd: 03 Nov 2019, 21:02
Woonplaats: Enschede

Re: Antenne Rotor controller met NodeMCU en HMC5883L

Berichtdoor pa3vos » 05 Nov 2019, 13:30

Hallo Paul,

Bedankt voor je reply, maar het was juist de bedoeling om het geheel zoveel in zijn oorspronkelijke vorm te houden. De hele configuratie draai nl. al echter zonder de kompas. zoals hier te zien is.

Web based rotor controller_wo_Compass_480.jpg
Web based rotor controller_wo_Compass_480.jpg (18.95 KiB) 6184 keer bekeken


Helaas kan ik hier geen video uploaden maar die zal ik dan op mijn youtube kanaal zetten en de link delen.
Laatst gewijzigd door pa3vos op 05 Nov 2019, 14:05, in totaal 1 keer gewijzigd.

Berichten: 4
Geregistreerd: 03 Nov 2019, 21:02
Woonplaats: Enschede

Re: Antenne Rotor controller met NodeMCU en HMC5883L

Berichtdoor pa3vos » 05 Nov 2019, 14:03

Hier is de link naar Youtube waar je een video vindt :

https://www.youtube.com/watch?v=T0wxUR7SzHU

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Antenne Rotor controller met NodeMCU en HMC5883L

Berichtdoor shooter » 08 Nov 2019, 22:50

je hoeft aan de hardware niet veel te veranderen alleen de digitalwrite moet dan via I2C.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 4
Geregistreerd: 03 Nov 2019, 21:02
Woonplaats: Enschede

Re: Antenne Rotor controller met NodeMCU en HMC5883L

Berichtdoor pa3vos » 08 Nov 2019, 23:33

Sorry Paul, maar volgens mij begrijpen we elkaar niet...De hardware is niet mijn probleem, maar een realtime kompas onder de knoppen in de HTML pagina te krijgen. Zoals gezegd, ik kan wel hier en daar wat tweaken in de code, maar zelf schrijven is nog niet haalbaar voor mij.

Terug naar Arduino IDE

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten