Buttons menu en onthouden stacking stappenmotor

IDE gerelateerde berichten
Berichten: 3
Geregistreerd: 29 Mei 2018, 23:10

Buttons menu en onthouden stacking stappenmotor

Berichtdoor Fluffy » 29 Mei 2018, 23:24

Hallo allemaal ik ben nog erg nieuw in deze wereld ik weet ook niet goed of ik de vraag hier op de juiste plek zet,zo niet mijn excuses daarvoor ;)

Wat ik wil gaan proberen te maken is een focus rail doormiddel van een stappenmotor die in een dvdrom speler zit . Ondertussen heb ik dat aan de praat gekregen.

Mijn bedoeling is eigenlijk al leerde de van hopelijk te vinden projecten hier weer 1 geheel voor mij zelf te krijgen

Maar de bedoeling is dat er een menu in komt doormiddel van druk knoppen verder kan(ik had een code gevonden maar dat was met Rotary encoder helaas) maar dat menu moet dingen ook gaan onthouden zoals bijvoorbeeld bij het fotograferen is dat ik een beginnen eindpunt ik kan stellen,het aantal opnames etc.

Gezien ik nog nieuw ben in deze wereld hoop ik dat ik kleine projecties kan vinden of beginners cursus waar dit ook in geleerd word dat ik dat onder de knie kan gaan krijgen.

Ik ben voorheen wel eens aan het stoeien geweest met picbasic wat ook erg leuk was en kleine projecten gemaakt maar toch is dat geheel anders na mijn idee.

Mocht iemand nog tips hebben of een link naar misschien alwel bestaand iets wat ik nog niet gevonden heb hoor ik het graag ;)

Groetjes fluffy

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Buttons menu en onthouden stacking stappenmotor

Berichtdoor Koepel » 31 Mei 2018, 07:21

Een menu is en blijft een lastig onderwerp.

Als je zelf een idee hebt om door instellingen te scrollen, dan is dat eenvoudig te maken. Bijvoorbeeld met 5 knoppen, 4 pijltjestoetsen en een 'Enter'.

Er zijn libraries die een menu (met sub-menu's) kunnen maken op een LCD display. Dat vind ik niet mooi.
Kijk bijvoorbeeld eens in de Bibliotheek Beheerder in de Arduino IDE en zoek naar "menu" en klik bij een paar op "more info".

De OLED displays zijn mooier en daar zijn ook libraries voor om een menu te maken.

Tenslotte zijn er Nextion schermen. Het kost moeite om er mee te leren omgaan. Ze werken ook niet helemaal lekker met een Arduino vanwege de gebrekkige library die ze erbij leveren. Maar als dat eenmaal werkt, dan is het maken van schermen met instellingen leuk om te doen en het resultaat is heel mooi.

Berichten: 3
Geregistreerd: 29 Mei 2018, 23:10

Re: Buttons menu en onthouden stacking stappenmotor

Berichtdoor Fluffy » 31 Mei 2018, 16:02

Koepel bedankt voor je bericht.

Ja ik dacht daar nu al wat te simpel over even een menutje... :o wat een drama,ik ben al avonden aan het lezen en kijken naar projectje om het maar een beetje te leren snappen,op een of andere manier komt het nog niet binnen bij mij maar goed de aanhouder wint dus het zal mij een keer moeten gaan lukken.

Een LCD vind ik voor nu eerst prima,ik snap je volledig maar laat ik eerst dit maar eens aan de praat krijgen :mrgreen:

Het idee was inderdaad met 4knoppen te werken up, down enter en soort van back knop.

Ik heb eindelijk mijn stepper nu los zover dat die niet standaard maar heen en weer vliegt maar stil staat en ik met 1knop de stepper 1 stap kan laten zetten... Waar ik gelijk tegen aan loop is als ik de knop ingedrukt houd is dat die verder gaat.. hoe omschrijf ik dat de knop met 1step zet en hem daarna opnieuw moet indrukken?

Verder zou ik graag dat die gaat mee tellen in het display, dit komt later wel maar het is wel iets wat ik graag wil.

Menu moet eruit komen te zien als dit ongeveer

-1stap vooruit
-1stap achteruit
-Naar begin
-Naar eind

Als ik ....later :lol: alles werkend heb wil ik het automatisch gaan maken ,daarmee bedoel ik dat ik een begin en eindstand ik moet geven en dat die zelf de stappen zet en een foto gaat maken maar dat is pas als ik het snap,eerst dit begin maar eens voor elkaar krijgen maar als iemand een idee heeft over die schakelaar hoor ik het graag als het niet te ingewikkeld word voor een beginner.

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Buttons menu en onthouden stacking stappenmotor

Berichtdoor Koepel » 03 Jun 2018, 11:50

Sorry, kijk of iemand anders wil helpen of probeer zelf een eenvoudig menu te zoeken.
Ik was die vervelende en lelijke lcd menuutjes zo zat, dat ik het niet meer doe :( Vanaf de computer is het veel eenvoudiger (bijvoorbeeld via een webpagina) of anders met een Nextion scherm.

Berichten: 3
Geregistreerd: 29 Mei 2018, 23:10

Re: Buttons menu en onthouden stacking stappenmotor

Berichtdoor Fluffy » 04 Jun 2018, 10:31

Heb het al voor elkaar ondertussen :D . Ik snap je prima maar als beginner zie ik mij zelf niet gelijk met een oled of nextion scherm.. iets waar ik mij later wel in wil gaan verdiepen,jij zegt dat is makkelijker.. kun je daar bijvoorbeeld een voorbeeld van geven ?

En wat ik mij nu afvraag,ik heb het nu bijna klaar,is het dan de bedoeling dat ik het hele Arduino in ga bouwen of doe je dat alleen met de IC of? In de wereld van microcontroller werk je de IC weg en bouw je alles erom heen vandaar mijn vraag,kan dom klinken maar toch :)

Terug naar Arduino IDE

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten